Szerző: Gálffy Csaba

2014. április 7. 14:49

Már létezik az autós Windows koncepciója

Egyelőre senki nem tudja, hogy az okostelefonok és tabletek után melyik lesz a következő új számítástechnikai eszköz, amely sikeressé válik. Az egyik jelölt az autó, a Microsoft most nevezte saját versenyzőjét.

A múlt héten zajlott Builden a Microsoft elképesztő mennyiségű újdonsággal lépett elő, a Windows és Windows Phone, valamint az Azure mellett a fejlesztői eszközök és nyelvek kapcsán is rengeteg fejlesztésről rántotta le a leplet a szoftverház. A bejelentések között szinte elsikkadt azonban, hogy a Microsoft bemutatta következő generációs autós szoftverét is, amely jelenleg kódnév nélkül, de gyorsan fejlődik.

Megközelítésében a "Windows in car" nagyon hasonlít az Apple CarPlay koncepciójára, a Microsoft is a felhasználó telefonjának "meghosszabbításaként" képzeli el az autós szoftverkörnyezetet. Míg az Apple értelemszerűen az iOS-re alapozza ezt, a Microsoft a Windows Phone-nal való együttműködést tekinti a rendszer alapjának, a telefon a (platformsemleges) Mirrorlink protokollon kapcsolódik az autóhoz és veszi át az irányítást a központi képernyő fölött.

A Microsoft megközelítésének előnye, hogy az Apple által fejlesztett CarPlay protokollal ellentétben a Mirrorlinknek már van némi iparági támogatása, korábban a Nokia symbianos telefonjai támogatták, az újabb modellek között a Sony Xperia Z-ben működik. Az autógyártók nagy része is ebbe az irányba indult el, a két legnagyobb személygépkocsi-gyártó, a Volkswagen és a Toyota mellett a PSA (Citroen, Peugeot) is ezt tervezi támogatni, ahogy az Alpine és a Pioneer is beépíti majd fejegységeibe.

Az autós platform tehát csupán a megjelenítést végzi, a felhasználói élményért elsősorban a telefon felel majd, az autós felület így a mobil operációs rendszer része lesz ebben a megközelítésben. A megfelelő, autóban is kényelmesen használó UI kifejlesztése hatalmas feladat, amelyben a Microsoft eddig viszonylag kevés tapasztalatot szerzett, a Ford Sync alapjait korábban beágyazott Windows adta, a felületet azonban ehhez a Ford fejlesztette.

A UI jelenleg még a kezdeti fázisban van, a különböző koncepciókat a Microsoft változatos körülmények között vizsgálja. A nyers ötleteket előbb szimulátoron, szemkövetéssel teszteli, majd valódi autóban, zárt pályán is kipróbálja, a felület így folyamatosan fejlődik, csiszolódik, nem csak esztétikai, de autós ergonómia szempontjából is. Maga a felület leginkább egy miniatűr Windows 8 és Windows Phone kereszteződésének tűnik jelenleg, persze a végleges kiadásig még rengeteget változik majd.

Az azonban biztosnak látszik, hogy a telefonon futó appokhoz is nyújt hozzáférést, így például vezérelhetjük a zeneszolgáltatás kliensét az autó érintőkijelzőjéről és használhatjuk a telefonos navigációt a nagyobb képernyőn. Ez az adott alkalmazások fejlesztőire is ró majd terhet, az appokhoz külön autós interfészt kell majd szabni, amely figyelembe veszi az autós ergonómia sajátosságait.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról

OFF

7

Tanult a CrowdStrike a patchmageddonból

2024. július 24. 14:37

Új ellenőrzési folyamatot dolgoz ki a CrowdStrike annak érdekében, hogy a jövőben sikerülhessen elkerülni a nagy pénteki leálláshoz hasonló problémákat.