Jönnek az univerzális Windows-appok
A Build konferencián a Microsoft bejelentette az univerzális, telefonon, tableten, PC-n és Xboxon egyaránt futó univerzális appok fejlesztéséhez használható eszközöket. Végre fejlesztői és felhasználói oldalon is van látható előnye annak, ha valaki minden eszközén Windowst használ.
Univerzális appok
Az Apple és a Google a tablet operációs rendszerét a telefonosból származtatja, a Microsoft azonban más utat választott és a desktop szoftverét alakította át érintéses vezérlésre, máshová téve ezáltal az alkalmazásfejlesztés "törésvonalát".
A Build konferencián viszont bemutatta a cég az új alkalmazásfejlesztési modellt, amellyel a Microsoft platformot futtató teljes "eszközkontinuum" lefedhető, ugyanaz az app fut a telefonon, tableten, PC-n és Xbox One-on is. Univerzális appok fejlesztéséhez a Visual Studio 2013 Update 2 RC használható jelenleg, amely ingyen elérhető a Microsoft weboldalán. Ebben már megtalálhatók azok a "Shared" projektsablonok, amelyek telefonon, tableten és PC-n egyaránt működő alkalmazások létrehozásához használhatók, a fejlesztőnek csak arra kell ügyelnie, hogy a kezelőfelületet kontextusfüggőre alakítsa, hogy az eltérő eszközökön a legjobban használható legyen.
A fejlesztéshez felhasználható nyelvek ugyanazok mint eddig (C#, C/C++, JavaScript, XAML, HTML5, stb.), a már megírt Windows modern alkalmazások pedig kis munkával átalakíthatók úgy, hogy Windows Phone-on vagy Xbox One-on is fussanak. Ezzel párhuzamosan megváltozik majd a Windows Store is, összeolvasnak a modern és telefonos alkalmazások és végre a felhasználóknak sem kell feltétlen kétszer megvenni vagy letölteni ugyanazt az appot a telefonjukra és a tabletjükre - utóbbi egyébként a fejlesztők belátására van bízva, vagyis továbbra is lehetőség van külön telefonos és tabletes alkalmazást publikálni és azokat akár eltérően árazni is.
A Microsoft az univerzális appok révén végre a fejlesztők és a felhasználók számára is látható előnyt ad, miért is érdemes a telefontól a konzolig azonos szállítótól származó platformot használni. Korábban a Windows Phone, a Windows és az Xbox között nagyon gyenge volt a szinergia, a területek nem tudták igazán erősíteni egymást, az azonos platform nem volt magától értetődő se a fejlesztőknek, se a vásárlóknak - azonos volt a fejlesztői eszköz (Visual Studio) és a megszerzett tudást is fel lehetett használni, de az appok szintjén nem volt kompatibilis a sokféle platform.
Multiplatformos a WinJS keretrendszer
Multiplatformossá tette és megnyitotta JavaScript keretrendszerét is a cég, a WinJS eredetileg a Windows 8-ban gondoskodott a JavaScriptben készült appok natív futtatásáról, most azonban más rendszerekre is elérhetővé vált, nyílt licenccel. A multiplatformos kiadás lehetővé teszi a fejleszők számára, hogy olyan kódot írjanak a WinJS-re, amely egyformán fut Windowson és az elterjedt böngészőkben és akár a riválisok mobil operációs rendszerén is. Az ilyen alkalmazások fejlesztése természetesen JavaScript, HTML5 és CSS használatával történhet.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A WinJS keretrendszerben számos alapvető vezérlőelem megtalálható, többek között automatikusan feltölthető vezérlők, virtualizált kollekciók és más elemek, amelyek szükségtelenné teszik a fejlesztők számára ezek önálló létrehozását, így az alkalmazás tényleges funkcionalitásának kidolgozására koncentrálhatnak. A WinJS kódja a GutHubon található meg, a keretrendszerről pedig bővebben itt találnak információt az érdeklődő fejlesztők, különféle példakódokkal és demókkal együtt. A WinJS változásait bejelentő blogbejegyzés itt olvasható el.
Menedzselt kód natív sebességgel
Eltrajtolt .NET Native technológia előzetes verziója is. A Microsoft blogjából kiderül, hogy ezzel a C# és .NET hatékonyságának és a natív kód sebességének az ötvözése a cél, a .NET Native egy futás előtti (ahead of time( fordító, ami a C++ fordítás terén megszerzett optimalizációs képességeket veti be annak érdekében, hogy olyan natív image-eket állítson elő, amelyek a futtatókörnyezetben futó alkalmazásnál gyorsabban indulnak, gyorsabban futnak és kevesebb erőforrást használnak. Az előzetes keretében modern alkalmazások fejlesztői próbálhatják ki a technológiát ARM és x86 platformokra készült appjaikban.