19 milliárd dollárért kelt el a WhatsApp
A világ legnagyobb közösségi hálózata felvásárolja a kategóriájában szintén a legnagyobbak közé tartozó WhatsApp üzenetküldőt, mégpedig csillagászati áron, ami valószínűleg egy agresszív licitálás végeredménye lehetett.
Az azonnali üzenetküldők piaca rohamtempóban fejlődik, egyre jobban megszilárdulnak a pozíciók, új belépőként egyre drágább megjelenni, ha a Facebook szeretné megtartani a kontrollt az online kommunikációban, akkor itt is a lehető legnagyobb lefedettségre kell törekednie. A Bloomberg tudósítása szerint a 19 milliárd dollárból 4 milliárd dollár készpénz, 15 milliárd dollár pedig Facebook-részvény. Ha valaki azt hitte, hogy a Nest vagy az Instagram felvásárlása gigantikus volt, akkor ideje átértékelni a számokat. A WhatsApp egyébként a Sequoia tőkebefektetését élvezte, ami most 3,5 milliárd dollárt láthat viszont a 2011-ben jól elhelyezett 8 millió dollárjából.
A WhatsApp nehezen értelmezhető felvásárlási ára a legnagyobb megállapodás az internet történetében azóta, hogy az AOL 124 milliárd dollárért megvette a Time Warnert 2001-ben. Annak a rekordtranzakciónak nem lett jó vége, legalábbis az AOL ma már sehol sincs, igaz a Time Warner azóta is jól tartja magát. Sokan úgy érzik, hogy az utóbbi időszakban elszaporodott milliárdos felvásárlások ismét lufit fújnak, míg más szakértői vélemények szerint hiába elborult összegekről beszélünk, a globális skála miatt ezek még mindig konzervatív értékelések.
Inkább, mint hogy más vegye meg
Magyarországról nézve valóban érthetetlen, hogy egy chatprogram hogyan érhet 4350 milliárd forintot, illetve az is kérdéses, hogy egy olyan funkció, amivel a Facebook már egyébként is rendelkezik, miért ér meg hatszor annyit, mint amennyiért a kritikusan fontos “mobile first” ideológiák integrálását segítő Instagramot vette meg a cég.
A magyarázat igen egyszerű is lehet: a Whatsapp bizonyos régiókban, mint például Dél-Amerikában vagy Ázsia bizonyos területein elsődleges kommunikációs platformmá vált, világszerte több mint 450 millió aktív felhasználója van, ráadásul ennek 70 százaléka, 315 millió ember minden nap aktív. Naponta 600 millió fotót, 200 millió hangüzenetet és 100 millió videóüzenet töltenek fel és küldenek el a WhatsApp felhasználói, ráadásul minden nap 1 millió új regisztrálója van és a tempó nem csökken, éves időtartamon belül 100 százalék körüli a bővülés mértéke. Az alábbi grafikonon látható, hogy az indulás pillanatához képest az első négy évben melyik jól ismert azonnali üzenetküldő hogyan növekedett. Jól látszik, hogy a Facebook, Google, Skype vagy Twitter mellett a Whatsapp egy külön kategória.
Érdekes, hogy még az elképesztő felvásárlási ár ellenére is csak valamivel több mint a felét éri a Twitter 31,5 milliárd dolláros piaci értékének. Az aktív Twitter-felhasználók száma pedig "csak" 241 millió, ráadásul a bővülés dinamikája túl van a csúcson. A WhatsApp értéke és potenciálja egyébként éppen az, hogy az amerikai és nyugat-európai piacokon kívüli hatalmas internethasználó bázisba lehet rajta keresztül beleharapni, és valószínű, hogy ezért volt fontos a Facebook számára.
Kicsit hasonlít a helyzet arra, mint amikor a Google felvásárolta az Orkut közösségi hálózatot, ami a brazil internet iWiW-je volt, de logikáját tekintve hasonlít a helyzet ahhoz is, amikor a Vatera tulajdonosa megszerezte hazánkban a Tesz-Veszt is. A Facebook a pénzügyileg egyelőre csak ígéretként létező üzenetküldési piacon az egyik legnagyobb kihívóját állította maga mellé, ráadásul úgy, hogy épp néhány napja kelt el a Viber is, amit a japán Rakuten vásárolt meg, a címbeli tranzakcióhoz képest aprópénzért, 900 millió dollárért. A Vibernél felhasználónként 3 dollár volt az eladási ár, a Whatsappnál felhasználónként 42 dollár.
Diverzifikáció
Az Emarketer szerint a Facebook komolyan gondolja a nemrégiben meghirdetett különálló appok és szolgáltatások elvét. A sokszínűség jegyében szüksége van a cégnek különböző rétegeket, embereket, piacokat elérő funkciókra, ami megmagyarázza azt is, hogy miért létezhet külön az Instagram, ha amúgy van a Facebookon fényképmegosztás. Várhatóan a WhatsApp sem szűnik meg különálló márkaként, sőt, a szorosabb Facebook-integrációval még erősödhet is. Az Instagram körül is nagy volt az ijedtség, amikor a Facebook megpróbálta feszegetni a felhasználási feltételeken keresztül a határokat. Mostanra azonban látszik, hogy élni hagyja a szolgáltatást, fejleszti azt, illetve egy egészséges mértékben tudást és tapasztalatot áramoltat oda-vissza.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A felvásárlás nem vet fel versenyjogi kérdéseket sem, hiszen messze nem ez az egyetlen ingyenes üzenetküldő, sőt, a piac gazdag alternatívákban. Éppen ezért nem valószínű az sem, hogy a felvásárlást követően érdemben változnának a díjak. Jelenleg az első ingyenes évet követően évente 1 dollárt kell fizetnie a felhasználóknak. További bevételi forrás lehet még a stickerek és egyéb virtuális kiegészítők értékesítése, illetve mint mindenhol, a hirdetés is szóba kerülhet.
Ha valaki esetleg felült volna a Facebook elnéptelenedéséről szóló híreszteléseknek, akkor érdemes elgondolkoznia azon, hogy az első online szolgáltatás a világtörténelemben, ami átlépte az 1 milliárdos regisztrált ügyfélszámot és várhatóan 1-2 éven belül átlépi a 2 milliárdot is, éppen most vásárolta fel a második olyan szolgáltatót, ami 1 milliárd felé érhet.