Idén csak a noteszek kapnak Broadwellt?
Az átalakulóban lévő PC-piac úgy tűnik az Intelt is drámai piaci döntések meghozatalára kényszeríti. A legújabb hírek szerint a Broadwell generáció bemutatkozása az év legvégére tolódott, ahogy a processzorgyártó igyekszik meghosszabbítani a Haswell piacon töltött idejét.
Csúszni fog a Broadwell generációs Intel processzorok piaci rajtja - állítja iparági forrásokra hivatkozva a DigiTimes. A tajvani ipari lap szerint az Intel következő generációs, 14 nanométeren készülő processzorai az előzetes terméktervekkel ellentétben nem a harmadik, hanem csak a negyedik negyedévben lesznek elérhetőek, tömegesen pedig csak 2015 elején várható a Broadwell megjelenése a boltok polcain.
A DigiTimes szerint a csúszást nem a 14 nanométeres eljárás problémája vagy egyéb műszaki hiba okozza. A rajt elnapolása inkább a piaci realitásokra adott válasz, a jelenlegi generációt jelentő Haswell processzorok raktárkészletei a korábban vártnál jóval alacsonyabb ütemben apadnak, emiatt a következő sorozat rajtja ki fog tolódni.
Brian Krzanich bemutatja a Broadwell-alapú Ultrabookot
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az információk szerint a karácsonyi rajtot még épp elcsípnék az első, korlátozottan kapható Broadwell-alapú számítógépek, a szélesebb elérhetőség pedig 2015 elején valósulna meg. Első körben rajtolnának a tajvani lap forrásai szerint az U- és Y-szériás processzorok, ezek az alacsony fogyasztású lapkák kerülnek az ultrabookokba és tabletekbe, amelyek iránt talán a legmagasabb lehet az érdeklődés. Minden egyéb, a magasabb fogyasztású mobilprocesszorok (M sorozat), az asztali kiadások, és az alsó kategóriás Pentium és Celeron márkájú modellek is 2015-re tolódnak.
Az Intel azonnal közleményt adott ki, amelyben tagadja a DigiTimes értesülését, a cég megismételt álláspontja szerint a Broadwell generációs processzorok tömeggyártása még e negyedév végén megkezdődik, az OEM-ek (a PC-gyártó partnerek) felé pedig az év későbbi szakaszában indulnak a szállítások. Az Intel szóvivője elismételte, hogy a korábban felállított termékterv továbbra is érvényes, "nincs változás a korábban elmondottakhoz képest". Az Intel álláspontja azonban nincs ellentétben a DigiTimes információival. A PC-gyártóknak a harmadik negyedévben szállított processzorok először valóban a negyedik negyedév közepén tűnnének majd a boltok polcain, immár számítógépbe (laptopba, tabletbe) építve. Ilyen szempontból tehát az Intel cáfolata nem tűnik valódinak, csupán a cég álláspontját ismételi el.
Ez már nem az a piac
A PC-piac teljesítményétől függően is van legalább két fontos változás, amely az Intel piaci stratégiáját alapvetően befolyásolhatja. Egyrészt a processzorgenerációk már nem alakítják olyan erősen a fogyasztói keresletet, egy új processzor híre ma már egész egyszerűen nem annyira fontos piacbefolyásoló tényező. Ebben részben szerepet játszik az is, hogy a korábban forradalmi generációváltások idővel egyre kisebb változásokat hoztak, a felhasználók pedig már leszoktak a különböző kódnevek figyeléséről.
Míg egy Pentium 3 - Pentium 4 váltás, vagy a kétmagos processzorok bevezetése még megütötte a tömegmédia érdeklődési küszöbét is, egy Sandy Bridge - Ivy Bridge még a szakemberek egy részének is semmitmondó. Ezt jól mutatja egyébként, hogy az akkus üzemidőben hosszú idő után tényleg forradalmat hozó Haswell fogadtatása olyannyira langyos lett, hogy egyes gyártók fogyasztói igény hiányában hónapokig késleltették az új noteszgépek kiadását (például Lenovo ThinkPad sorozat).
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A másik tényező, hogy a PC-s processzorok piacán megszűnt a verseny, a régi konkurens AMD ma már nem tud értelmezhető alternatívát felmutatni ezen a piacon. Ez azt jelenti, hogy az Intelnek immár teljesen szabad keze van abban, hogy milyen áron értékesíti lapkáit, milyen műszaki megoldásokat pakol azokba, valamint milyen ütemben avultatja azokat el a következő generáció bejelentésével. Semmi nem hajtja tehát a fejlesztéseket és a gyors piaci bevezetést.
Ne felejtsük el, hogy a PC mint termékkategória versenyez ma, a fogyasztók informatikai büdzséiért az okostelefonokkal és tabletekkel küzd, a hagyományos szórakoztató elektronika mellett. Ebben a versenyben azonban az Intel egyelőre képtelen előrelépni, hiába a hosszú akkus üzemidőt biztosító Haswell, a tabletfelhasználók visszacsábításához szükség lenne egy sikeres, érintésre optimalizált operációs rendszerre is, a Windows 8/8.1 azonban nem találkozott a felhasználók elvárásaival.