Így tartja láncon az androidos gyártókat a Google
Az Android univerzum egyik misztikus területe mindig is a viszonylag háttérben tartott Google Play Apps licencelési folyamat volt. Ahogy korábban a HWSW is részletesen bemutatta, az Android operációs rendszer alapjai ugyan nyílt forráskódúak, de az igazi értéket jelentő Play Services és a Google alkalmazások nem.
Bárki gyárthat saját eszközt és szabadon felhúzhat rá Androidot, sőt, módosíthatja is azt gond nélkül. Azonban ha a Play Store, Gmail, Google Maps vagy egyéb Google-alkalmazásokat is szeretné szerepeltetni, akkor kénytelen megkötni az online óriással az úgynevezett Mobile Application Distribution Agreementet (MADA). Ez egyrészt engedélyt nyújt a fenti alkalmazások és szolgáltatások szerepeltetésére, ugyanakkor rengeteg korlátozást is tartalmaz. Korábban ez a szerződés nem volt publikus, de a jelenleg is folyó Oracle-Google per egyik fordulatának eredményeképp hozzáférhető.
Mindent vagy semmit
A jelenleg is érvényes, bár néhány részletében mostanra biztosan megváltozó feltételeket tartalmazó gyártói megállapodásokat a Google hirdetési és licencelési gyakorlatának kritikusa, Benjamin Edelman, a Harvardon egyetemi docensként szolgáló jogász hozta nyilvánosságra. Az általa vizsgált dokumentumok 2011 januárjára datálódnak, egy hónappal az Android 3.0 megjelenése előttre. Az aláíró fél a Google részéről Andy Rubin volt, illetve a másik oldalon is magas beosztású vezetők, például a Samsung vagy HTC esetén. Edelman következtetéseit az Ars Technica dolgozta fel, jelen cikk alapjául ez az elemzés szolgál. A dokumentumok szigorúan titkosnak minősítettek, kizárólag ügyvédek által megtekinthetőek (voltak). Persze időközben az említett bírósági per részévé váltak, ezért kerülhettek a nyilvánosság elé.
A dokumentumokból kiderül, hogy egy gyártónak mennyi feltételnek kell megfelelnie, hogy OEM Android partner lehessen. A megállapodás gyakorlatilag egy tömény felsorolása annak, hogy mit tehet meg és mit nem tehet meg a gyártó, amennyiben licencelni kívánja a Google alkalmazásokat. A feltételek lefedik az Android telepítés varázslóját, a Google kereső widgetet, a Gmail, Calendar, Talk (Hangouts), YouTube, Maps, Street View appokat, a névjegyzék-szinkronizálót, az Android Market (Play Store) klienst, hangalapú keresőt és a Network Location Providert. 2011 óta bizonyára bekerült még néhány alkalmazás, például a Google+, a Google Play tartalomszolgáltatói moduljai, a Play Services, illetve a Chrome, de a lényeg nem változott.
Az első és legfontosabb szabály, hogy a megjelölt Google alkalmazásoknak kivétel nélkül előtelepítve kell lennie a forgalmazott készülékeken. Vagy mindegyik fent van, vagy egyik sem. Amennyiben egy gyártó szeretne Maps-et, akkor Google+ is jár hozzá és a Google helymeghatározó modulja is, amiből egyrészt a felhasználónak is jár a Wi-Fi alapú helymeghatározás, de közben a Google is megkapja az adatokat forrásként például a forgalmi adatokhoz és egyéb geolokációs szolgáltatásokhoz. Vannak további opcionális appok is, amiket nem kötelező telepíteni, ilyen például az Orkut, a Googles, az Earth, Finance, News&Weather vagy a Voice.
A megállapodás a teljes gyártóra vonatkozó tiltást jelent az Android forkolásra. A Google-lal szerződő partner gyártó nem teheti meg, hogy néhány modelljén teljes Android van, míg másokon saját, nem Google-verzió. Minden olyan lépés, ami az Android fragmentációját erősíti, vagy Androidból származtatott, de külső féltől származó disztribúciót használ, az tilos. Ezzel a Google teljes befolyást szerez saját appjai felett, amiket csak ő és csak a Play Store-on keresztül terjeszthet. Így megelőzheti, hogy az ő alkalmazásai külső piactereken, alternatív androidos univerzumokban is feltűnjenek, mint például az Amazon Appstore-ban vagy a Samsung Appsban. A rendelkezések szerint a Google-alkalmazások minden esetben ingyenesek, nem lehet őket módosítani, visszafejteni, sem reklámokat elhelyezni bennük vagy előttük.
A Google annyira alapos, hogy még azt is meghatározza, hogy az ikonok és widgetek milyen rendszerben kell felkerüljenek a telefon gyári alapbeállításába. A keresőmezőnek például legalább egy panelen fent kell lennie, közvetlenül az alapértelmezett home screen melletti képernyőn. Minden más Google-alkalmazásnak is maximum egy lépcső távolságra kell lennie a főoldaltól és a Google-nek kell lennie az alapértelmezett keresőnek. A Google lokációs szolgáltatásának szintén alapértelmezettnek kell lennie, ami szúrja is a rivális Skyhook szemét.
Üzleti előírások
A technikai megkötések mellett a Google kiköt üzleti feltételeket is, például minden gyártónak havi szinten bevallásokat kell küldenie, hogy mennyi androidos készüléket értékesített, mindezt modellenként, területenként lebontva. Igazi sales aranybánya, ráadásul úgy, hogy a szerződésben alapból rögzítve van, hogy a gyártó nem jogosult a saját eszközén futó rendszerben elhelyezett hirdetések bevételeiből egy cent részesedésre sem. Tilos továbbá bármilyen vírus, féreg, időzített támadó kód vagy bármilyen hasonló eszköz elhelyezése, ennek kiderülése esetén az eszközök automatikusan tiltásra kerülnek. Ugyanígy a gyártó nem teheti meg, hogy eltéríti a Google alkalmazások által lekért weboldalakat.
Mindezeken felül a Google minden egyes modellből négy mintadarabot kér be, s amennyiben az eszköz nem megy át a teszteken, akkor nem kerülhet forgalomba. Ezt úgy érdemes érteni, hogy minden ország és minden szolgáltató esetében, ahol külön firmware van, ott ezt a folyamatot le kell folytatni minden egyes szoftverfrissítés után is. Elképzelhető, hogy ez a tényező is számít akkor, amikor a gyártók könnyedén lemondanak az régebbi generációs készülékek további frissítéseiről. Ellenben a Google jogot formál arra, hogy az alkalmazásait és API-jait frissen tartsa, frissítse automatikusan akkor is, ha a gyártó nem tud továbblépni egy következő Android-verzióra.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az egyik legérdekesebb kitétel a feltételek között, hogy a licencmegállapodásban található engedélyek mindössze két évre szólnak, ezt követően újra kell tárgyalni őket, ha a gyártó továbbra is értékesíteni szeretné az adott modellt, viszont a korlátozások végtelen ideig érvényben maradnak. Ha a gyártó fél irányításában változás következik be (például a Motorolát megveszi a Lenovo), akkor bármely fél 30 napon belül felmondhatja a megállapodást szabadon.
Nyíltság, ahogy a Google érti
Ezeket a feltételeket megismerve talán kissé másképp árnyalt az Android ökoszisztéma működése. Ritkán lehetséges betekinteni a színfalak mögé, de érdekes látni, hogy a Google hogyan kezeli az egyébként nyíltságával hirdetett operációs rendszert. A nyílt rész egyébként megvan, de ez is egyoldalú, ugyanis a megállapodásban csak az áll, hogy minden fél köteles egy nyitott környezetet teremteni az eszközökön, amin minden androidos termék és androidos API elérhető és a felek semmit nem tesznek azért, hogy ezek működését korlátozzák vagy megakadályozzák. Tehát a gyártóknak nincs befolyása arra, hogy mi futtatható a mobilon és mi nem, ha viszont bármelyik Google alkalmazásra szükségük van, kénytelenek elviselni az összeset.