Megfeleződött a Cisco profitja
Lassan térnek át az ügyfelek az új generációs termékekre és a verseny is egyre kiélezettebb, ezért meredeken csökkent a Cisco switchekből és routerekből származó forgalma a most véget ért negyedévben. A vállalat ráadásul több mint 650 millió dollárt költött korábban leszállított, hibás memóriát tartalmazó termékek javítására.
Éves szinten 8 százalékkal csökkent a Cisco forgalma a most lezárt pénzügyi negyedévben, amelyet a vállalat a fejlődő piacokon tapasztalt keresletgyengülés mellett elsősorban azzal magyaráz, hogy a nagyvállalati és kormányzati ügyfelek a technológiai váltásra várva fogják vissza beszerzéseiket.
Folytatódott a Cisco hullámvasutazása a januárban véget ért második negyedévben, a cég árbevétel éves szinten 8 százalékkal 11,16 milliárd dollárra csökkent, mivel a termékértékesítési vonalon kiesett 1 milliárd dollárt nem tudta ellensúlyozni a szolgáltatások terén felmutatott nagyjából 70 milliós bővülés. A bruttó eredményhányad 60,7 százalékról 53,3 százalékra esett, elsősorban a termékek alacsonyabb árrése miatt - a Cisco láthatóan egyre erősebb versenyre kényszerül már a magpiacain is, a vevők pedig ezt kihasználva nem átallanak nagyokat alkudni a szerződések megkötésekor.
A cég nettó eredménye kevesebb mint fele az egy évvel korábbinak, 3,14 milliárd dollárról 1,43 milliárdra zuhant. Ennek legfőbb oka egy 655 millió dolláros egyszeri kiadás, amely egy meg nem nevezett beszállító memóriatermékeivel kapcsolatban merült fel. A konferenciahíváson elhangzottak alapján 2005 és 2010 között olyan termékeket adott el a Cisco, amelyek hibás memóriát tartalmazhattak. Ugyan ezen eszközök garanciaideje nagyrészt lejárt és a meghibásodási ráta nagyon alacsony, a vállalat az érintett ügyfelekkel karöltve dolgozik a javításon. A cég szerint a szóban forgó gyártó memóriatermékei az iparágban széles körben elterjedtek.
A Cisco üzleti szegmensei közül egyedül a biztonság (17%) és az adatközpont, vagyis a szerverek (10%) tudott nőni a szolgáltatási bevétel mellett, a többi kisebb, de inkább nagyobb csökkenést produkált. Különösen fájó lehet a vállalat számára, hogy a két legnagyobb termékkategória,a switchek és a routerek egyaránt 10 százalék feletti mértékben estek vissza árbevétel tekintetében, de a szolgáltatói videomegoldások terén még ennél is nagyobb, 22 százalékos volt a csökkenés. A Cisco 2013 végén mutatta be új generációs switch és router termékeit, az ügyfelek körében a régiek iránti kereslet csökkent, az újak elterjedéséhez viszont még időre van szükség - John Chambers elnök-vezérigazgató szerint tipikusan 1-2 évre.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A vállalat számai afféle globális gazdasági barométerként is értelmezhetők, érdemes ilyen szempontból is vizsgálni őket. Amerikában 5 százalékkal, Ázsiában szintén 5 százalékkal, az EMEA régióban pedig 2 százalékkal esett vissza a rendelések értéke a most lezárt negyedévben. Vásárlói szegmensek alapján a szolgáltatói szektor volt a leggyengébb, itt 12 százalékos volt az elmaradás az egy évvel korábbihoz képest, a nagyvállalatok szegmensében pedig 2 százalék a csökkenés. A kormányzati és a kereskedelmi (ide tartoznak a korábbi lakossági termékek mellett a KKV eszközök is) rendelések 1 százalékkal nőttek.
Az egyszeri tételek nélkül részvényenként 47 centes profitot tudott magából kiizzadni a Cisco a most lezárt negyedévben, ami felülmúlta az elemzők 46 centes előrejelzését. A mostani negyedévre 47-49 centes eredmény az előrejelzés, ami egybeesik a Thomson Reuters által megkérdezett szakértők 48 centes prognózisával.