A különálló appokban hisz Mark Zuckerberg
Másfél éve, amikor a Facebook megvásárolta az Instagramot, biztosra vehettük, hogy a közösségi hálózat komolyan ráfordul a mobil platformokra. Az azóta eltelt időben rengeteget fejlődött is a terület, az újragondolt natív alkalmazások alig nyomokban emlékeztetnek a pár évvel ezelőtti szerencsétlen próbálkozásokra.
Az Instagram ugyan rengeteg felhasználót és egy egészen új üzletágat is jelentett a Facebooknak, de a legértékesebb a mobilos szemlélet, mobilos tapasztalat. Mostanra Mark Zuckerberg is nyilvánvalóvá tette, hogy a közeljövőt különálló, de a Facebook univerzumához kapcsolódó mobilappokkal kívánja erősíteni: “A teóriánk az, hogy több különböző mód van, ahogy az emberek kommunikálni akarnak. A célunk pedig az, hogy felépítsük ezeket a különböző felhasználó élményeket, amikről az emberek nem is gondolják azt, hogy az a Facebook”. Az Instagram esetében ez tökéletesen meg is valósul, kérdés, hogy milyen egyéb perspektívák vannak még.
Zuckerberg cége negyedéves eredményeit taglaló elemzői konferencián azt mondta, hogy már vannak különböző stratégiák a növekedésre a következő 10 évre, de ami kézzelfoghatóbb, az a következő három év. Ebben az időszakban a cég több különböző módszerű, de a megosztásra és a tartalomra építő különálló alkalmazással rukkol majd elő.
Instagram, Messenger...
A változások egyik jele az Instagram önálló túlélésén kívül túl az, hogy a Facebook módszeresen leválasztotta a Messenger szolgáltatást a Facebook appból, ami ma már az SMS, de az iOS-es Messenger kiváltására is alkalmas platformfüggetlen, univerzális azonnali üzenetküldő lett. Az üzenetküldés egy külön is kezelhető képesség, így a Facebook teljesen szeparáltan kezdte el kezelni a klasszikus hírfolyamra és közösségi kommunikációra épülő mobilapptól, aminek az eredménye, hogy szép lassan a felhasználók is egy különálló termékként kezdik kezelni. Biztosan nem véletlen, hogy a Messengerben ugyan megjelenik a Facebook kék színe, de sem logóval, sem egyéb grafikai elemekkel nem erősítik ezt az összekapcsolódást, sőt, a korábbi Facebook Messenger helyett ma már egyszerűen Messengernek hívják az alkalmazást.
A felhasználóknak korábban az is elegendő örömet okozott, hogy egyáltalán meg lehetett osztani tartalmakat, de ma már egyre többen keresik a szűkebben, célzottabban kezelhető kommunikációs és megosztási eszközöket. A Facebook-használat is sokkal kifinomultabb mint néhány éve, a tematikus tartalmakat az emberek egyre inkább zárt csoportokban, privát beszélgetésekben kezelik. A felhasználók kezdenek ráérezni a közérdekű, speciális és a privát tartalmak közti határvonalakra. Ebbe a tendenciába egyébként beleillik az a lépés is, hogy az Instagram tavaly decemberben bevezette Direct néven a privát képmegosztást, ahol legfeljebb 15 címzettel lehet diskurzust kezdeni egy képpel vagy videóval indítva.
Az irány, amit a Facebook kitűzött maga elé, nem légből kapott, a cég bevételeinek többsége már a mobilos platformról származik. Az előző negyedéves eredmények szerint a Facebook hirdetési bevételeinek már 53 százaléka jött a mobilos kliensből, első alkalommal megelőzve az asztali webes felületeket. Ez azért is komoly áttörés, mert két évvel ezelőtt még egyáltalán nem volt a Facebook mobil felületein hirdetés, s úgy látszott, hogy a közösségi hálózat nem is tud megfelelő formátumokat találni. A növekedés azonban beindult és 2013 negyedik negyedévében a Facebook árbevétele 63 százalékos növekedéssel 2,59 milliárd dollárra duzzadt. Az elnéptelenedésről szóló jóslatok sem látszanak beigazolódni, az elmúlt hónapban 1,23 milliárd ember jelentkezett be legalább egyszer Facebook fiókjába, de a napi átlagos felhasználószám is 750 millió felett van, ráadásul háromnegyedük mobilról is használja a szolgáltatást.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A fejlesztések beértek, a mobilos reklámok elindultak, illetve látszik, hogy a vállalat folyamatosan korrigálja, finomítja a reklámformátumait. A mobilos bevételek maximalizálásához viszont szükséges lehet, hogy ne csak egyetlen univerzális termékkel fedjék le a felhasználókat, hanem kielégítsenek több rétegigényt is. A rétegigény ráadásul itt alkalmasint több százmillió felhasználót is magában foglalhat, nem szabad elfelejteni, hogy csak 2013-ban több mint 1 milliárd okostelefont adtak el világszerte.
Search Graph, Events...
A nagy kérdés persze az, hogy mik lesznek a következő termékek, amik leválnak a fő felületről vagy mik lesznek azok az új képességek, amiket már eleve önállóan indít a Facebook. A most megjelenő, egyelőre csak iOS-re elérhető Paper nevű hírolvasó is szakít a facebookos dizájnelemekkel, sőt, a gombokkal is. A tippek szerint hamarosan érkezhet egy különálló Graph Search alkalmazás, ami az általános keresés mellett akár lefedheti a geolokációra épülő funkciókat is. Várható még egy fejlettebb fotórendező is, biztosan látunk még csoportkezelő appot, de egy naptár/eseményszervező alkalmazás érkezése sem lenne meglepő. Akár tucatnyi kísérletet is láthatunk, ezek többsége viszont valószínűleg kudarcba fullad majd, ahogyan a Facebook Home is kínossá vált azonnal.
Tavaly decemberben a Facebook bemutatott Facebook Poke néven egy SnapChat-klónt is, ami szintén felszállás közben lezuhant. A gyors próbálkozás, új piacokra való kirohanás, kísérletezés viszont garantálja azt a rugalmasságot, agilitást, amivel szinte biztos, hogy a szolgáltató nem marad le a trendekről és a rendelkezésre álló erőforrásokat hatékonyan aknázza ki. Ha sikerül megelőznie a jó ötletek önálló kialakulását, bizonyos funkciókat lefedni mielőtt egy egész piac épül rá, akkor megspórolható néhány milliárd dolláros felvásárlás is.