Szembenézett a múltjával, de nem mutatta meg jövőjét az Acer
Megtartotta első sajtótájékoztatóját az Acer új vezére, a TSMC-től decemberben igazolt Jason Chen. A vállalatvezető a helyszíni beszámolók szerint sokat beszélt arról, mi mindent rontott el a múltban az Acer, arról viszont már keveset, mi lesz eztán máshogy.
Decemberben vezetőt váltott az Acer, három éven belül a félvezetőipari veteránnak számító Jason Chen a negyedik ember a tajvani PC-gyártó élén - tőle várják a tulajdonosok, hogy megoldja a vállalat problémáit. Az Acer az ezredfordulót követően az olcsó otthoni notebookok és a netbookok révén tört be a legnagyobb PC-gyártók közé, 2009-ben részesedése 13 százalékos csúcsra ért, amivel a HP mögött a második volt a gyártói rangsorban. Az iPad, majd a változatos androidos tabletek térnyerése azonban kirántotta a talajt az olcsó otthoni gépek, főleg a netbookok alól, ezzel az Acer sikerei is eltűntek.
Az agresszivitás visszaütött
Chen elmondása szerit az Acer problémáinak gyökere abban rejlik, hogy a vállalat túl hamar ugrott rá az új technológiai trendekre, rengeteget fektetett például érintőképernyős notebookok és ultrabookok fejlesztésébe, amelyek nem hozták meg számára a várt piaci sikert. "Új technológiák bevezetésével szerettük volna felpörgetni a keresletet, de az agresszivitásunk visszaütött" - mondta Chen. "Nem azt mondom, hogy az Acer rossz irányba indult, csak túlságosan hamar túl sokat invesztált."
Stan Shih, az Acer alapítója (balra) és Jason Chen (jobbra)
A vállalat történelmi mulasztása volt egyebek mellett, hogy nem tudta márkáját újrapozicionálni, az Acer neve sokak fejében a napig az olcsóságot és a gyenge minőséget szimbolizálja. A cég emellett nem tudta feltörni a vállalati piacokat sem, ami főleg akkor fájt igazán, amikor a lakossági PC-vásárlók eltűntek a színről, és ezzel az Acer PC-eladásainak zöme is semmivé foszlott. Az IDC friss jelentése szerint 2013-ban a vezető gyártók közül az Acer eladásai estek vissza a legnagyobb ütemben, éves szinten 28 százalékkal, amivel a cég részesedése 7,6 százalékra apadt.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az Acer - új vezérének bevallása szerint - azt sem mérte fel reálisan, mekkora hatással lesznek a PC-eladásokra az iPad és a hasonló tabletek. A vállalat mentségére szóljon, az iPad mindent felülíró sikerét egyik PC-gyártó sem látta előre és nem is nagyon tudtak az új kategória megjelenéséből profitálni. Az Acer ugyan elkezdett tableteket gyártani, azonban ezek kereskedelmileg kevéssé lettek sikeresek, a vállalat tabletpiaci részesedése a tavalyi harmadik negyedévben 2,5 százalék volt csupán, ami 1,2 millió eladott gépet jelentett.
Build your own cloud!?
A ajtótájékoztatón Chen nem sokat beszélt arról, mit kíván tenni az Acerrel, hogyan szeretné átalakítani a vállalat működését, hogy az eladások újra növekedő pályára álljanak, a cég pedig kilábaljon a veszteségből. Jason Chen ígérete szerint április elején prezentálja majd a vállalat új stratégiáját részletesen, amelynek a középpontjában a "build your own cloud" mottó lesz.
"Meg kell találnunk, hogy adjunk extra értéket a hardverek mellé levelezéssel, fotókkal, videókkal és olyan dolgokkal, amiket még nem is láttunk" - idézi Chent a Bloomberg. Kérdés persze, miért akarna egy vásárló pont az Acertől ilyen szolgáltatásokat vásárolni, amikor jelenleg is jobbnál jobbakat vehet igénybe ingyen, változatos cégektől (pl. Google, Amazon, Microsoft, Yahoo!). A vállalatnak egyébként jelenleg is van cloudszolgáltatása, az AcerCloud, amely lehetővé teszi a felhasználók számára állományok online tárolását és szinkronizációját az eszközök között. Henry Wang, a vállalat szóvivője a Wall Street Journalnak elmondta, az új felhős portfólió az AcerCloudra épül majd.
A KGI Securities elemzője, Angela Hsiang a Reutersnek elmondta, nem várt igazán nagy újdonságokat Chen hétfői prezentációjától, azonban a látottak nem tették túl bizakodóvá. "Nem nagyon látom, az Acer szekere mitől fordulhatna meg idén. "Az első félévben ez gyakorlatilag lehetetlen, a mélypont valamikor a második félévben lehet, mivel eddigre már jó ideje zajlik az átrendeződés." Az Acer 2013-at két veszteséges negyedévvel zárta és Hsiang szerint a vállalat 2014-ben már éves szinten is veszteséges lesz.