Még 23 millió dollárt kapott a Cyanogen
Egyre jobb esélyei vannak a Cyanogen-nek arra, hogy valóban beszálljon a nagy mobilos operációs rendszerek versenyébe. A fejlődéshez szükséges üzemanyag legalábbis megvan, a vállalat bejelentette, hogy újabb tőkebefektetést sikerült nyélbe ütni, amivel további 23 millió dollárnyi forrás áll rendelkezésre.
Az újabb befektetés célja, hogy a vállalat erősebb tempóban legyen képes növekedni, a pénzt elsősorban a fejlesztői létszám növelésére, illetve a nemzetközi disztribúció megerősítésére fordítja a Cyanogen. Az idén áprilisi első körös, 7 millió dolláros befektetést viszonylag gyorsan követte a második, úgynevezett series B, ami azt mutatja, hogy a befektetők is látnak fantáziát az Android különutas, gyártófüggetlen fejlesztésében. A Cyanogen vezetője, Kirt McMaster szerint “a mobilvilág épp csak elkezdődött, az Apple, Samsung és a Google még nem nyerték meg a háborút. Habár úgy tűnik, győztek, ezek még csak az első napok”.
A CyanogenMod jelenleg 11 millió aktív felhasználót számlál, ami szép előrelépés a szeptemberi 8 millióról és ez csak azokat a felhasználókat jelenti, akik közvetlen kapcsolatban vannak a fejlesztőcéggel. A valós számot csak becsülni lehet, ami többek közt a terjesztési rendszernek az egyik gyengesége, de az optimista hangok szerint sok tízmillió felhasználó takarította le a gyári ROM-ot telefonjáról és telepített rá Cyanogenmodot, a jobb felhasználói élmény reményében.
Ugrott az egygombos telepítő - de van kétgombos
A közönség növekedéséhez leginkább az tudna hozzájárulni, ha sokkal könnyebb lenne a telepítés. Ma egy aprólékos és sokszor bonyolult, 23 lépéses szenvedés feltenni egy átlagos mobilra a CM szoftvert. Éppen ezért készített a cég egy “egygombos” telepítőt, amit fel is töltött a Play Store-ba, de a felhasználási feltételek megsértésének okán a Google ennek leszedését kérte a cégtől. Ez persze csak a kisebbik probléma, sokkal fájdalmasabb, hogy a Cyanogen ROM-oknak nem lehet hivatalosan része a Google app-csomagja, illetve így a Play Store sem, ami valójában az értéket jelenti a rendszerben. A Google Play Store-t és az azt tartalmazó Google Apps csomagot a felhasználóknak maguknak kell fórumokból előbányászni és egy újabb, a laikusok számára bonyolult módszerrel feltelepíteni.
A Google alkalmazás boltja nélkül egyelőre csak Kínában számíthat a CM sikerre, ott egyébként a mára egészen híres Xiaomi gyártó MiUI felülete a CyanogenModra épül, az Oppo N1 pedig előtelepített CM-mel érkezik. Kína mellett India is kiváló terepe lehet a cégnek, ahol teljesen hétköznapi, hogy a kereskedők a használt készülékeket a legfrissebb CyanogenMod verzióval teszik kívánatosabbá. India mellett ráadásul Európában is egy komoly érv a CM mellett, hogy a gyártók és szolgáltatók által magára hagyott modelleket is frissen lehet tartani.
Nagyon kell az ismertség
A vállalat célja tehát az, hogy megtalálja a módot a szoftverének tömegek előtt is ismertté és kívánatossá tételére. Az ehhez vezető út nehéznek tűnik, de 2014-re a cégnek vannak új tervei. Ezek közül az egyik egy teljesen új, fogyasztói márka bevezetése, amiről egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy az új nevet könnyebb lesz majd leírni és kimondani is, mint a mostani “Cyanogent”. Ezen felül dolgoznak a mérnökök olyan szolgáltatásokon és funkciókon, amit a többi platform nem kínál. Az utóbbi idő fejlesztéseit tekintve ezek várhatóan a biztonság köré csoportosulnak majd. Igazi extra funkciókra stratégiát építeni nem érdemes, hiszen a Google vagy akár az Apple akár hónapok alatt, de legkésőbb a következő főverzióig a népszerű képességeket beépíti a gyári rendszerbe.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
2014 tehát izgalmas év lesz a Cyanogen számára, a húszfős társaság gyors növekedésnek indult már idén, s a következő 9 hónapban további 40-50 ember érkezésére lehet számítani. Ekkora csapattal már valódi támadást lehet indítani a nagy platformok ellen. McMaster egyébként abban is biztos, hogy valamilyen módon az egyklikkes telepítő is vissza fog kerülni a Play Store-ba, ezzel kapcsolatban már most folynak tárgyalások. Az értesülések szerint a Google néhány feltételt szabott ehhez, az erősebb figyelmeztetés a telepítés indítása előtt, illetve (a műszakilag nehezebben kivitelezhető) visszaállítási funkció, amellyel a felhasználó visszaállíthatja a gyári állapotot igény szerint.
A 23 millió dolláros befektetés azt mutatja, hogy a vállalatot közelről vizsgáló befektetők sem aggódnak túlzottan a Google-Cyanogen viszony miatt. A Cyanogen számára az egyetlen fenyegetés, ha nem sikerül megszólítani a szélesebb közönséget és az óriási befektetések ellenére is csak egy jól eltalált rétegterméket tudnak adni a mobilos világnak. Az sem lenne számukra elég, ha az Androiddal együtt nőnének, a fenntartható működéshez sokkal nagyobbat kell harapni.