Hozta a várakozásokat az Apple, de semmi többet
Az elemzői várakozásoknak megfelelő negyedéves eredményekről számolt be az Apple. Az új iPhone-ok jól meghúzták az okostelefon-eladásokat, de az iPadek forgalma már alig nőtt, a Maceké pedig csökkent.
37,5 milliárd dolláros árbevételt ért el az őszi negyedévben az Apple. A vállalat számára a negyedik pénzügyi negyedévet jelentő időszakban a bevétel mindössze 4 százalékkal bővült éves összehasonlításban, ezzel párhuzamosan az üzemi nyereség 10,9 milliárd dollárról 10,3 milliárdra csökkent, a nettó eredmény pedig 8,2 milliárd dollárról 7,5 milliárd dollárra apadt. A bruttó eredményhányad 37 százalékon állt meg, ami az előrejelzett intervallum teteje, ugyanakkor alacsonyabb a tavalyi 40 százaléknál.
Erős iPhone, gyenge iPad és Mac
A négy nagy termékcsalád közül az iPhone nyújtotta a legjobb teljesítményt, köszönhetően az új modellek megjelenésének. A vállalat tájékoztatása szerint 33,8 millió okostelefon fogyott 3 hónap alatt, ami 25 százalékkal több mint a megelőző év azonos időszakában. Az iPhone-eladások 19,5 milliárd dolláros bevételt termeltek, az egy készülékre jutó átlagos bevétel 576 dollár volt. Egy évvel korábban az okostelefonok forgalma 16,6 milliárd dollár volt, az egy telefonra jutó bevétel pedig 560 dollár, vagyis a cég némiképp növelni tudta az eladási árat, köszönhetően az iPhone 5s sikerének.
Az iPad-biznisz már távolról sem volt ilyen jó, ennek jelei már az új modellek bemutatásakor látszottak. A most lezárt negyedévben 14,1 millió tabletet értékesített az Apple, míg egy évvel korábban 14 milliót, vagyis az iPadek forgalma érdemben nem növekedett tavalyhoz képest. Ebben természetesen közrejátszhatott az is, hogy a vásárlók az október közepén bemutatott új modellekre vártak. Az iPadek árbevétele a növekedő darabszám ellenére erősen visszaesett, ami az olcsóbb iPad mini népszerűségének tudható be. Egy eladott iPadre 438 dollár bevétel jutott a most lezárt negyedévben, míg egy évvel korábban, az iPad mini megjelenése előtt ez az érték 508 dollárt tett ki.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Mac-eladások erősen csökkentek a negyedév során. A Gartner és az IDC a PC-piac 7,6-8,6 százalékos csökkenését jelentette az őszi negyedévre, a Macek forgalma 7,6 százalékkal 4,6 millió darabra esett vissza, vagyis nagyjából a piaci átlagos csökkenést tudta hozni az Apple. A Macek értékesítéséből származó forgalom 5,7 milliárd dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 6,6 milliárd dollárral, egy eladott gépre 1229 dollár bevétel jutott, egy évvel korábban még 1344 dollár.
Az iPodok forgalma továbbra is meredeken zuhan, az eladott készülékek száma 35 százalékkal esett vissza, az árbevétel pedig 30 százalékkal múlta alul a tavalyi szintet. Az iTunes, elsősorban az appok forgalmának köszönhetően 2,4 milliárd dollár bevételt hozott az Apple számára, ami éves szinten 15 százalékos növekedést jelent. Az iTunes és összes szoftverértékesítés bevétele 4,3 milliárd dollár volt, ez 22 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakával összevetve. A iTunes App Store már 60 milliárd letöltésnél jár.
Stabilizálódó nyereségesség
Az ünnepi negyedévre 55-58 milliárd dollár közötti bevételt vár az Apple, a tavalyi 54,8 milliárdhoz képest tehát némi növekedéssel számol, a bruttó eredményhányad pedig 37 százalék körül lesz az előrejelzés szerint - a mutató tehát ezen a szinten fog stabilizálódni. Az előrejelzett bevétel némileg magasabb az elemzői prognózisnál. A vállalat szerint a bruttó eredményhányad magasabb is lehetne, azonban a múlt heti bejelentéskor a cég több, korábban fizetős szoftverét (pl. OS X frissítés, iLife, iWork) ingyenessé tette, ezekből már származik bevétel a negyedév során.