Már az Instagramon is jönnek a reklámok
A Facebook hivatalosan is bejelentette, hogy hamarosan elindulnak a hirdetések a korábban általa felvásárolt Instagram fotómegosztó szolgáltatásban. A reklámok a követett ismerősök képei is videói között osonnak majd be a mindennapjainkba.
A Facebook célja, hogy a felvásárolt szolgáltató népszerűségét visszafordítsa profittá, így senki nem csodálkozhat azon, hogy ez megtörténik, talán csak az a kérdés, hogy miért várt mostanáig a közösségi hálózato ezzel a lépéssel. Nemrégiben indult a Vine ellenében az Instagram videófeltöltési funkciója, aminek megjelenésekor már sejteni lehetett, hogyan is monetizálja majd az effektekről és az 1:1-es képarányról elhíresült szolgáltatást új tulajdonosa. A videók maximális hossza az Instagramban 15 másodperc, ami pontosan megegyezik a szabványos amerikai tévéhirdetési szpotok hosszával.
Egyelőre az Instagram egyetlen fillér bevételt sem termelt a Facebooknak, ami azt jelenti, hogy a vételáron túl az azóta eltelt idő üzemeltetési költségeit, illetve az egyéb fejlesztési költségeket is ki kell termelnie a szolgáltatásnak. Őrült reklámcunamira azonban nem kell számítani, hiszen az ingyenes, webes, konzumer szolgáltatásoknál a közönség kifejezetten érzékeny és egy túlzottan zavaró, tolakodó hirdetés pillanatok alatt képes lenne elzavarni, kiábrándítani a felhasználókat. A Facebook hangsúlyozza is, hogy a reklámokkal óvatosan bánik majd. Nemrégiben a Tumblr esetében jött el ez a változás, a felhasználók egy része ott is sértődötten akadékoskodott, de valójában a reklámok mennyisége, formátuma is elviselhető szinten maradt, sőt, messze elmarad a televízióban megszokott szinttől.
Beosonnak a reklámok a feedbe
Az alapvető hirdetési megoldás az Instagram esetében az lesz, hogy mostantól olyan márkák és vállalatok képei is feltűnnek majd a feedben, akiket magunktól nem követtünk. Eleinte csak nagyon ritkán történik majd meg ez, a cég igyekszik tojáshéjakon lépdelve, óvatosan behangolni a még nem zavaró reklámszintet. A hirdetéseknél lesz egyfajta minőségi elvárás, így a feedben megjelenő reklámok szinte biztos, hogy ugyanolyan szép, profi és látványos fotók (vagy videók) lesznek, amilyeneket az emberek egyébként is szívesen nézegetnek.
A felvásárláskor az Instagram csapata még csak 32 emberből állt, akik közül mindössze egy személy foglalkozott a marketingmegoldásokkal, annak ellenére, hogy már akkor is több ezer cég használta imázsának terjesztésére a szolgáltatást. Mostanra ez a helyzet változott, a fejlesztők felmérték a vállalatok igényeit és a felhasználók toleranciaszintjét is, elvileg kellően alapos kutatások előzték meg a reklámok bevezetését. A hirdetések felfutása akár hónapokig is eltarthat majd, semmiképp nem kell arra számítani, hogy holnaptól az Instagram egy digitális kuponfüzetté változik.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az Instagram szóvivője szerint a felhasználók a Facebook hírfolyamához hasonlóan itt is elrejthetnek majd bármilyen hirdetést, ami nem tetszik nekik, és érvényesülnek majd a relevancia szempontjai, a rendszer igyekszik majd mindenkinek olyan reklámokat adni, ami kapcsolódik az érdeklődési köreihez. Az igazi kérdés az, hogy az Instagram nem esik-e majd ugyanabba a csapdába, mint anyacége, mégpedig abba, hogy a márkák közül sokan megtalálják a módját annak, hogy vírusmarketing vagy egyéb eszközökkel sikeres kampányokat futtassanak a platformon, anélkül, hogy a saját költségeiken kívül akár egy centjükbe is kerülne.
A 150 milliós havi felhasználói szám ígéretes közönség, a felület pedig minden lehetőséget megad arra, hogy a reklámok kreatívak legyenek, a fentiek miatt azonban mégsem biztos, hogy példátlan siker lesz az Instagram. A mobilos hirdetési piac ugyanakkor szárnyal világszerte, az eMarketer felmérése szerint idén 8,8 milliárd dollárt költenek el a hirdetők, ami 89 százalékos növekedést jelent erre az évre. A Facebook pedig végre elkapta a fonalat és a tavaly még 5,4 százalékos mobil hirdetési piaci részesedése idén már 15,8 százalékos. Igaz ezzel még mindig messze elmarad a Google 53,2 százalékos dominanciájától.