Nem beszél az elemzőkkel a BlackBerry
Igen szkeptikus egyelőre a tőzsde a BlackBerry felvásárlásával kapcsolatban, egyelőre a befektetőket nem győzte meg a Fairfax ajánlata. Az amerikai T-Mobile időközben reagált a gyártó által bejelentett vállalati fókuszra, a magánszemélyeket célzó szolgáltató leépíti BlackBerry-készleteit és leveszi a polcokról a telefonokat.
Lemondta a hagyományos elemzői konferenciahívást a BlackBerry. A negyedéves pénzügyi jelentést követően a cég képviselői nem tartják meg a szokásos, az eredményeket magyarázó, kontextusba helyező telefonos konferenciát és nem igyekeznek megválaszolni a pénzügyi elemzők és befektetők kérdéseit sem. A holnapra időzített negyedéves jelentés ettől függetlenül a tervezett időpontban nyilvánosságra kerül majd.
Le a polcokról
A BlackBerry egyik nagy szövetségese az amerikai piacon a T-Mobile volt, a negyedik számú szolgáltató azonban most bejelentette, hogy leveszi a boltok polcairól a kanadai gyártó termékeit. A Reuters értesülés szerint a T-Mobile a jövőben továbbra is értékesít majd BlackBerry eszközöket, de csak rendelésre, illetve külön kérésre, az egyik legértékesebb promóciós felületnek számító bolti polcokra azonban már más gyártók telefonjai kerülnek ki és bolthálózatában készletet sem tart BlackBerry modellekből. Ezt a döntést azonban aligha egyoldalúan hozta meg a szolgáltató, sokkal valószínűbb forgatókönyv, hogy a gyártó megállapodott az operátorral az értékesítés kereteiben.
A lépés a szolgáltató reakciója lehet a BlackBerry bejelentésére, miszerint a gyártó fókuszában a jövőben a vállalati ügyfelek állnak, tehát a konzumer szegmens a mainál is kevesebb figyelmet kap ezután. A T-Mobile hagyományosan árban versenyez a három másik nagy szolgáltatóval és elsősorban magánszemélyekre alapozza üzleti modelljét, a vállalati piacon a Verizon, az AT&T és a Sprint is erősebb pozíciókkal rendelkezik.
Támadás alatt a részvények
A BlackBerry részvényárfolyama közben spekulánsok célpontjává vált. Az ehhez hasonló felvásárlási ajánlat után jellemzően a részvényárfolyam beáll a megegyezett árszintre (ez esetünkben 9 dollár), annak köszönhetően, hogy a kockázat eltűnik az árfolyamból. Ez a logika nem érvényesül olyan esetekben, amikor a piac nem hisz abban, hogy a bejelentett felvásárlás le is zajlik, ilyenkor az árfolyam vagy a bejelentett vásárlási ár alatt vagy fölötte ingadozik.
Prem Watsa, a kanadai Warren Buffet. Karácsonyra BlackBerryt kaphat.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Dell esetében az igen hosszúra nyúlt magántőkés felvásárlás szakaszaiban a papírok a bejelentett felvásárlási ár fölött maradtak, a befektetők hittek abban, hogy lesz még magasabb ajánlat a cégre - és így is történt. A BlackBerry befektetői azonban pesszimisták, nemcsak abban nem hisznek, hogy lesz jobb ajánlat, abban sem biztosak, hogy egyáltalán a Fairfax ajánlata végül pénzre váltható lesz.
Tegnap a Fairfax Financial képviselője a piaci hangulatra reagálva bejelentette, hogy a befektetési alap minden szándéka az, hogy a bejelentett áron lezárja a felvásárlást. A Fairfax azonban egyelőre csak felvásárlási szándéknyilatkozatot írt alá, amely hat hétig semmire nem kötelezi az alapot. Ha azonban a november 4-i határidőt követően mondja le az ajánlatot, akkor kártérítést kell fizetnie. A felvásárlással kapcsolatos zavart erősíti, hogy a Fairfax bejelentette, a már megvásárolt 10 százalékos BlackBerry-részesedésen kívül nem kíván újabb részvényeket vásárolni, a maradék 90 százalékhoz inkább külső befektetői partnereket keres.
Az Fairfax alap arca és vezetője, Prem Watsa tegnap vázolta a BlackBerryvel kapcsolatos terveket is: a gyártót sem feldarabolni, sem elköltöztetni nem akarják. Watsa kimondott célja Kanadában tartani a BlackBerryt és visszahelyezni a céget az ország legsikeresebb vállalatainak sorába. "A vállalati piacon a BlackBerry igen jelentős előnnyel rendelkezik és úgy gondoljuk, hogy erre a piacra fókuszálva ha nem is lesz olyan nagy, mint régen, de újra profitábilis lehet a cég." - mondta Watsa.
Csak a marketing?
Nagy kérdés az is, hogy a Fairfax hajlandó lesz-e elegendő tőkét áldozni a BlackBerry okostelefon-gyártásának megtartására. Friss információ, hogy elemzői becslések szerint a Samsung a folyó évben mintegy 13 milliárd dollárt fog reklámra és promócióra költeni - ez a HTC piaci értékének háromszorosa, a BlackBerry értékének pedig két és félszerese. Az elképesztően nagy költésnek van is foganatja, a dél-koreai termékek elképesztő ütemben fogynak, nem csak Amerikában, de például Magyarországon is, a stratégia a dél-koreai gyártónak megtérülni látszik. Ez a stratégia azonban rendkívül tőkeigényes, évi több milliárd dollárt a Samsungon kívül nagyon nagyon kevés gyártó tud elkölteni - kérdéses, hogy a BlackBerry (vagy akár a HTC) valaha vissza tud-e emelkedni ebbe a körbe.