:

Szerző: Gálffy Csaba

2013. szeptember 24. 14:20

Linux-alapú a Valve SteamOS platformja

Bejelentette saját fejlesztésű Linux-disztribúcióját a Valve. Az egyszerűen SteamOS névre keresztelt rendszer ígérete, hogy jobbá teszi a nappaliban való játék élményét, megreformálja a tévézést és az azon keresztüli online tartalomelérést. Gyakorlatilag ugyanarra törekszik, ami felé a Microsoft is halad az új Xbox révén.

Bejelentette saját fejlesztésű konzolos szoftverplatformját a Valve. A SteamOS egy saját fejlesztésű Linux-disztribúció, amely szabadon elérhető és telepíthető bárki számára, de várhatóan előre telepítve, hardverrel együtt is beszerezhető lesz. A rendszer fejlesztésében nagy hangsúlyt kapott a tévé-kompatibilis felhasználói felület, amely távirányítóval, kontrollerrel is könnyen vezérelhető, központi eleme pedig maga a Steam kliens, amiben a rendszer ma is ismert funkciói mellett várhatóan további extrák is helyet kapnak.

Konzolhoz a rendszer

A Steam nem titkolt szándéka felvenni a versenyt a Sony, a Microsoft és a Nintendo konzolos háromszöggel és kinyitni a piacot. Ehhez egyrészt hardverre lesz szükség, amelyet a Steam és külső gyártók is készíthetnek, de fontosabb az egységes szoftverplatform. A saját Linux-disztribúció mellett szóló legfontosabb érv a Steam szerint, hogy a rendszer mélyére nyúlva fontos optimalizáció hajtható végre, növelhető a grafikus teljesítmény és lecsökkenthető az audiocsatorna illetve a vezérlés késleltetése. A linuxos adatok révén pedig a rendszer szabadon licencelhető a gyártópartnerek felé, illetve a felhasználók rendelkezésére bocsátható, anélkül, hogy például a Microsoft felé komoly összeget kellene kifizetni.

A rendszer fontos eleme, hogy szükség esetén olyan játékokat is képes megjeleníteni, amelyek nem futnak Linuxon. Megjeleníteni, mivel a játék futtatásához egy windowsos PC-re lesz szükség, ennek kimenetét tudja a rendszer a hálózaton keresztül streamelni a tévére, az NVIDIA Shield megoldásához hasonlóan. Az in-home streaming funkció a vállalat szerint hamarosan a windowsos Steam-kilensben is megjelenik majd, így egy windows-os HTPC is tud megjelenítőként, kiszolgálóként működni.

A Microsoft az Xbox One kapcsán végül nem lépte meg, a Steam viszont lecsapott a lehetőségre, lesz Family Sharing. Vagyis egy játékot több felhasználó is játszhat, a rendszer külön követi a különböző felhasználók előrehaladását és teljesítményét a játékban. Az egyetlen megkötés, hogy a játékot egyszerre csak egy példányban lehet játszani. A felhasználói profilok nem állnak itt meg, a családfő (a rendszergazda) meghatározhatja azt is, hogy a család mely tagja mely játékokat lát bejelentkezés után.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A bejelentés viszonylag szűkszavú ebben a kérdésben, de a SteamOS multimédiás képességekkel is rendelkezik majd, vagyis tévé, zene, filmek is elérhetőek lesznek, külső, nem Steam szolgáltatásokból. A cég konkrét neveket nem mondott egyelőre, de valószínűleg az Egyesült Államokban elérhető Netflix-Hulu-Pandora típusú szolgáltatásokra korlátozódik majd. Arról egyelőre semmi nem utal, hogy a SteamOS a saját, otthoni hálózaton található médiát is képes lenne lejátszani, de hatalmas csalódás lenne, ha a Steam kihagyná ezt a lehetőséget.

Széleskörű támogatással

Egy konzol sikerességének egyetlen igazi feltétele, hogy legyenek rá jó játékok. Ezt a Steam is pontosan tudja, nem hiába dolgoznak hosszú ideje a fejlesztési és terjesztési piacon is. A bejelentés szerint a legnagyobb játékfejlesztők már teljes mellszélességgel kiállnak a platform mellett, és legértékesebb játékaikat fogják portolni SteamOS-re, natív futással. A gyártó most konkrét neveket, játékokat nem jelentett be, a Steam szerint a következő néhány hétben erre vonatkozóan is lesznek érdemi információk.

A SteamOS természetesen támogatja a Steam kliens jelenleg elérhető funkcióit, így a katalógusból vásárolhatunk szoftvereket, amelyek automatizáltan települnek és frissülnek, vagy szintén automatikusan, a Steam felületéről el is távolíthatóak. A rendszerre első körben elérhető minden olyan játék, amely Steam for Linux alatt futhat, ez jelenleg több százas katalógust jelent, amelyben immár a Steam saját játékai is megtalálhatóak a független fejlesztők termékei mellett.

A Steam Living Room projektje a SteamOS mellett további két meglepetést tartogat, az oldalon található visszaszámláló szerint a következő meglepetés holnap a délutáni órákban jelenik majd meg.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek. November 8-ig early bird kedvezménnyel!

a címlapról