HD hang a Telenornál is - hálózaton belül
Automatikusan és díjmentesen élesedett ma a HD hanghívás a Telenor előfizetői számára is. A szolgáltatás egyelőre csak hálózaton belül működik, a korábban a Telekomnál beindult HD hívással nincs átjárás.
Mától a Telenor teljes 3G hálózatán elérhető a HD Hang névre keresztelt, magasabb hanghívás-minőséget nyújtó szolgáltatás - jelentette be a vállalat. A HD Hangként márkázott AMR-WB technológia tisztább hangminőséget és élethűbb beszédet eredményez, a felhasználók számára díjmentesen és további tennivalók nélkül, automatikusan elérhetővé vált. A Telekom július elsején élesítette saját, hasonló szolgáltatását, a két rendszer azonban egyelőre nem átjárható, így mindkét oldal csak hálózaton belül élvezheti a jobb hangminőséget - mondta el a Telenor a HWSW kérdésére.
"Az új HD hangszolgáltatással a Telenor ügyfelei a hívások során jelentős minőségi ugrást fognak tapasztalni, mely díjmentesen a legtöbb okostelefonnal elérhető." - mondta Sepsi Zsolt, a Telenor magyarországi műszaki vezérigazgató-helyettese. A szolgáltató korábban dél-budai és dél-pesti hálózatán tesztelte a HD Hang technológiát, a sikeres próbák után mától a teljes hálózaton bekapcsolt az emelt minőségű szolgáltatás.
Kiterjesztett frekvenciatartomány, jobb hangminőség.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A HD Hang funkció működésének alapja az Adaptive Multi-Rate beszédkódolási algoritmus továbbfejlesztett változata, az Adaptive Multi-Rate Wideband (AMR-WB) eljárás, vagyis a G.722.2-es kodek, mely a keskenysávú hálózatokra optimalizált beszédkódolók átlagosan 300-3400 Hz közti frekvenciaátviteli tartományát jelentősen, optimális esetben 50-7000 Hz-re terjeszti ki. Az eredmény jóval tisztább és érthetőbb beszédhang-közvetítés, ugyanakkor a funkció igénybevételének feltétele, hogy a készülék támogassa az AMR-WB kódolást, emellett a rendszer a megnövekedett sávszélesség-igény miatt többnyire csak szélessávú (vagyis 3G-s) hálózatokon működőképes.
Az AMR-WB kifejlesztése hosszú évekre, évtizedekre nyúlik vissza. Az International Telecommunication Union (ITU) által 1988-ban létrehozott G.722 szabványcsaládhoz kapcsolódóan a Nokia és a VoiceAge fejlesztette tovább a tömörítési eljárást, amit a 3G-s szabványokat gondozó 3GPP szabványosított és nevezett el Adaptive Multi-Rate Widebandnak. A technológiát azonban eleinte csupán kevés mobilkészülék támogatta, emellett a hálózatok sem voltak felkészítve a nagyjából 16-23 kbps sávszélesség-igényű hangátvitelre.
Ma már mind a készüléktámogatottság, mind a hálózati kapacitás adott, így az operátorok számára elvileg minden akadály elhárult az elől, hogy HD hangszolgáltatást vezessenek be a hálózatukon. A technológia kereskedelmi szakasza végül hosszú előzetes tesztelést követően 2009-ben kezdődött, az Orange Moldávia ekkor élesítette a rendszert hálózatán a világon elsőként. Azóta tucatnyi ország több tucat mobilszolgáltatója vezette be a szolgáltatást, a Deutsche Telekom leányvállalatai közül pedig már öt cég kapcsolta be az AMR-WB kodeket egyes díjcsomagoknál. A készüléktámogatottság eközben annyira kiterjedtté vált, hogy ma már gyakorlatilag minden közép- és felsőkategóriás okostelefon képes HD hanghívásra.
A Telenor által értékesített telefonok között a Nokia C5-03, a 620, 820, 920, az összes Sony Xperia, a HTC One, 8S, 8X, valamint az LG L7 és 4X HD, illetve a Huawei Ascend Y200, Y300, ZTE Blade III, Telenor OneTouch S, C és a BlackBerry Q10 támogatja a HD Hang rendszerét.