Mikromenedzseli a HTC-t az elnök-vezérigazgató
Tíz éve vezeti a HTC-t Peter Chou, akit sokan a cég sikerének kovácsaként tartanak számon, mások viszont azt mondják, ő a továbblépés első számú akadálya. A Reuters volt és jelenlegi munkatársak megkérdezésével rövid portrét közölt a vezetőről.
Peter Chou 1953-ban született Burmában (ma Mianmar), de már Tajvanon végezte el a műszaki egyetemet villamosmérnöki karon, ezt követően a legendás Digital Equipment Corporationnél (DEC) kezdett dolgozni. Amikor a DEC-et 1997-ben megvette a Compaq, Chou távozott a cégtől meg megalapította a HTC-t, amely kezdetben PC-ket és notebookokat gyártott, de ezeket rövid időn belül elhagyta, hogy a mobiltelefonokra és később okostelefonokra koncentráljon. A HTC kezdetben más márkák számára végzett bérgyártást, majd idővel a saját márkaneve alatt is elkezdte készülékeit árulni. A kínálatban kezdetben Windows Mobile-t futtató modellek szerepeltek, de 2008-ban a cég jó érzékkel az Android felé fordult, amivel megalapozta sikereit.
Csípőből tüzel
A cikk alapján Peter Chou szereti kézben tartani a dolgokat. A munkatársak elbeszélése alapján olyan típusú vezető, aki mániákusan ragaszkodik a tökéletességhez, az igényes anyaghasználathoz és a jó formatervekhez - ebben talán Steve Jobsra is hasonlít egy kicsit. Egy-egy új termék megjelenése előtt számtalan prototípus készül, amelyek közül Chou jó érzékkel választja ki a legjobbat. A kollégái szerint az asztala tele van ilyen telefonokkal, amik néha már annyi helyet foglalnak el, hogy végül a leesnek a földre. Chou szenvedélyesen vizsgálja meg az új modelleket, forgatja őket a kezében, hogy jó-e az egyensúlyuk, tapogatja őket, hogy megfelelő-e a kidolgozás. Ha minden rendben, kezdődhet a gyártás.
A vezető szeret hirtelen döntéseket hozni, ahogy egyik munkatársa mondta róla, "csípőből tüzel", ez a fajta rugalmasság pedig sokat segített a HTC-nek abban, hogy a gyorsan fejlődő okostelefon-piacon a vezetők közé emelkedjen. Egy történet szerint két éve a HTC-nél is látták, a piac a nagyobb kijelzős mobilok felé megy el, gyorsan szükség volt egy ilyen modellre. Chou állítólag egy vezetői értekezleten rövid idő alatt felvázolta a telefon formatervét, kitalálta a hardveres specifikációkat, az árat, és a megjelenési dátumot, ami mindössze három hónapnyi távolságban volt akkor. Így született a HTC Sensation XL.
A gyorsaság, a változtatásra való hajlandóság kezdetben a HTC előnyére vált, később azonban hátránnyá lett. A versenytársak korán letárgyalták az alkatrész-beszállítókkal az igényeiket, aminek eredményeképp a HTC számára gyakran nem maradt a kívánt termékekből, emiatt pedig gyakran az utolsó pillanatban kellett a specifikációkat módosítani, vagy éppen a premier dátumát eltolni. Ennek esett áldozatául az idei csúcsmodell HTC One is, amelyet a kameramodulok hiánya miatt csak a tervezettnél később sikerült a boltok polcaira küldeni. "A gyengeségük, hogy nincs igazán hosszú távú stratégiájuk" - mondta a Reutersnek egy céghez közeli forrás, aki a többi nyilatkozóhoz hasonlóan a neve elhallgatását kérte. "Ez korábban előny volt, de ma már hátrány, nincs egy tiszta irány, amit követnének."
A nagy ígéret
Három évvel ezelőtt a HTC évente 25 millió okostelefont adott el, amivel az öt legnagyobb okostelefon-gyártó közé tartozott. A sikerre éhes Peter Chou ekkor elhatározta és a 2011-es Mobile World Congressen be is jelentette, hamarosan meg fogják duplázni ezt a volument és évente 50 millió HTC telefont adnak majd el - ez nem tűnt különösebben merész vállalkozásnak, tekintve, hogy az okostelefon-piac akkor még évente 80-90 százalék körül bővült, így a HTC-nek csak valamivel az átlag feletti bővülést kellett hoznia, amire minden esélye és lehetősége meg is volt.
A növekedési tervek megvalósításához Chou tapasztalt felsővezetők seregét csábította el olyan cégektől mint a Motorola, a Microsoft, a Sony Ericsson és az Apple. A várt sikerek azonban nem jöttek, ami a Reuters által megszólaltatott bennfentesek szerint Chou vezetési stílusának eredménye is. Az évi 50 millió darabos volument máig nem sikerült a cégnek elérnie, miközben a versenytársak töretlenül növekedtek. Ennek eredményeképp az okostelefon-piacot egykor meghatározó HTC kiesett nem csak az öt, de a tíz legnagyobb gyártó közül is.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Reuters cikke alapján Chou nem biztosított megfelelő mozgásteret a felvett felsővezetők számára, gyakran a megkérdezésük (és értesítésük) nélkül bírálta felül döntéseiket. Néha egy feladaton párhuzamosan dolgozott több csapat, amelyek közt nem volt kommunikáció, a designerek, a mérnökök és a marketingesek nem beszéltek egymással. Nem voltak rendszeres vezetői megbeszélések sem, ahol a csapatok ki tudták volna tárgyalni a cég problémáit és meg tudták volna keresni a lehetséges megoldásokat. Ennek eredményeképp a felsővezetők sorra váltak csalódottá, majd frusztrálttá és hagyták el a HTC-t. Ma a céget szinte teljes egészében Tajvanról irányítják.
Here's to change
A vállalat eredményei az utóbbi évben folyamatosan romlottak, részvényárfolyama több éve nem látott mélységben, a harmadik negyedévben pedig valószínűleg története során először veszteséges lesz. A HTC sikerének jobbra fordulását most egy nagyszabású, sok százmillió dolláros reklámkampánytól várja, amelyhez nem kisebb nevet nyert meg magának, mint Robert Downey, Jr-t. A kérdés az, vajon valóban csak a márkaismertség (hiánya) az, amely a HTC sikerének útjában áll, vagy más tényezők is szerepet játszanak ebben?
Valószínűleg Chou vezetési stílusa is nem kis részben felelős azért, hogy a HTC ide jutott. Az elnök-vezérigazgató azonban semmi jelét nem adja annak, hogy odaadná valaki másnak a kormányrudat, és a Reuters által megkérdezett bennfentesek szerint nem is nagyon lenne kinek - a cégnél az utódlási folyamat sem kidolgozott, egyelőre senki sem tudja, ki követhetné Chout, ha esetleg mégis távozna. Minden bizonnyal ő jelölné ki az utódát, a távozása előtti utolsó pillanatban.