Nyílt forrású webszervert adott ki a Microsoft
Nyílt forrású webszerver-prototípust adott ki a Microsoft, a Katana nevű szoftver a nemrég elfogadott HTTP 2.0 specifikáció előzetesének tesztelésére szolgál.
Az Internet Engineering Task Force (IETF) július elején adta ki a HTTP 2.0 szabványtervezet negyedik előzetesét (draft 4), ezt a specifikációt valósítja meg a Katana, amely egy C# nyelven készült nyílt forrású webszerver - a program forráskódja a Githubon érhető el.
A HTTP 2.0 megjelenését azért előzi meg ekkora "felhajtás", mert az új protokoll alapjaiban különbözik a HTTP 1.1-től. A HTTP 2.0 a "szabad szöveges" 1.x-szel ellentétben teljesen bináris, és támogatja például a fejléctömörítést és a multiplexelt, priorizált kommunikációt egy TCP kapcsolaton, amely a várakozások szerint lerövidíti a weboldalak betöltődéséhez szükséges időt. A HTTP 2.0 emellett tömörítést és titkosítást is alkalmaz, ami nem mondható el a HTTP 1.x-ről, amely még abban a korban született, amikor az internetes kommunikáció biztonsága nem volt ennyire fontos.
A HTTP jelenleg használt, 1.1-es verzióját még 1996-ban adták ki, a HTTP 2.0 lenne a következő nagy mérföldköve a world wide web alapprotokolljának. A következő generációs szabványért két nagy tábor versenyez, a Google-féle SPDY támogatói között már ott van az Opera, a Firefox és az Amazon Silk. Jelenleg ez tűnik a befutónak, a 2012 novemberében kiadott első szabványtervezet gyakorlatilag a SPDY másolásával jött létre. A Microsoft ugyanakkor továbbgondolta a SPDY-t és hozzáadott új elemeket, így alakult ki a HTTP Speed+Mobility (HTTP S&M), amely a WebSockets fejlesztéseire is épít, ezáltal lehetővé teszi a weboldalak vagy webalkalmazások számára egy távoli szerverrel kétirányú, TCP-alapú kapcsolat létesítését. Erre sem a HTTP, sem a SPDY nem képes.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ahogy a neve is jelzi, a Microsoft elgondolása a sebesség puszta növelése mellett megpróbálja számba veszi a mobil környezetre jellemző kérdéseket is, például a lehetséges kisebb sávszélességet és a gyorsabb kommunikáció jelentette többletfogyasztást is. Ennek érdekében például kikapcsolható benne a titkosítást és tömörítés, amely jelentős extra CPU-terhelést és ezáltal energiafogyasztást okozhat a kliens oldalán, illetve a szerver push-t is külön kiterjesztésként képzeli el a szoftvercég: az indoklás szerint egy használat alapján számlázott adatkapcsolat (pl. mobil szélessáv) esetén a szerver által kezdeményezett kommunikáció gyorsan lemerítheti a csomagban foglalt adatmennyiséget.
A most kiadott webszerver célja többek között az, hogy a használatával megszerzett tapasztalatokat beépítsék a végleges szabványba, olvasható a Microsoft hivatalos blogjában. A HTTP 2.0 szabvány végleges verziója 2014-ben várható.