:

Szerző: Bodnár Ádám

2013. július 30. 09:57

Pillanatok alatt leigázta a tabletpiacot az Android

A Strategy Analytics szerint a második negyedévben 67 százalékos volt az Android részesedése a tabletpiacon. A DisplaySearch friss előrejelzése szerint idén már több tablet fogy mint notebook és a következő években az olló egyre nyílik. A kisebb kijelzős, 7-8 hüvelykes modellek a legkeresettebbek, főleg a fejlődő piacokon.

A Strategy Analytics frissen közzétett jelentése szerint 43 százalékot nőtt a tabletpiac a második negyedévben, az eladott készülékek száma meghaladta az 51 millió darabot. A leszállított tabletek több mint kétharmada Androidot futtatott, a Google operációs rendszere már ezen a piacon is majdnem akkora részesedést tudhat magáénak mint az okostelefonok területén.

Az Androidé a piac kétharmada

2013 második negyedévében világszerte 51,7 millió tablet fogyott, közölte a Strategy Analytics piacelemző cég. A vállalat szerint egy évvel korábban 36,1 millió készüléket adtak el a gyártók, így a piac 43 százalékkal emelkedett éves összevetésben. Az eladott készülékek egyre nagyobb hányadát teszik ki a "white box" modellek, vagyis amelyek nem nagynevű gyártók (pl. Samsung, Apple, Amazon) modelljei, hanem a Távol-Keleten nagy tömegben készülő, eltérő országokban eltérő brand által piacra dobott készülékek. A tavalyi második negyedévben 24,6 millió ilyen "white box" tablet fogyott, most viszont több mint 36 millió, annak ellenére, hogy a nagy gyártók készülékei egyre jobb áron elérhetők - gondoljunk például az iPad minire, ami a legolcsóbb tablet az Apple kínálatában.

Az operációs rendszerek versenyében az Android egy ideje már vezet, a platform azonban látványosan növelni tudta részesedését, ami részben a "white box" modellek sikerének köszönhető. Tavaly ilyenkor 51 százalékos volt az Android piacrésze, most ez 67 százalékra emelkedett, ami már megközelíti az okostelefon-piaci részesedést. A tabletpiacon láthatóan rövidebb idő kellett az Androidnak a totális dominanciához mint a telefonpiacon.

Az iOS részesedése nagyot zuhant eközben, ami részben annak köszönhető, hogy 2012 második negyedévében volt új iPad, most viszont az Apple nem adott ki új modellt - igaz, időközben megjelent az iPad mini. Az iOS egy éve a piac 47 százalékát tartotta kézben, ez 2013 második negyedévére 28 százalékra esett. Az Android mellett a Windows volt az egyetlen rendszer, amely növelte piaci részesedését, igaz, mindössze 4,5 százalékra. A Strategy Analytics szerint a Surface RT árcsökkentése további növekedést hozhat a Windows számára, ugyanakkor az elemzőcég még mindig problémának látja a kevés alkalmazást a platformra. A BlackBerry eközben 0,2 százalékra esett vissza.

DisplaySearch: a kis kijelzős modellek a legkeresettebbek

Eközben egy másik elemző, a DisplaySearch is nyilvánosságra hozta a tabletpiacról szóló előrejelzését. A társaság szerint 2013-ban már jóval több tablet fogy, mint notebook PC, a különbség pedig a következő években egyre csak nőni fog, jövőre a tabletpiac közel duplája lesz a notebookokénak. 2017-ben már közel 600 millió tabletet adnak el a DisplaySearch szerint, míg a notebookeladások 176 millió darabnál megállnak.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A tabletpiac növekedésével párhuzamosan a piac differenciálódik, a gyártók egyre többféle kijelzőméretű, teljesítményű és kivitelű modellt kínálnak a különböző igényű vevők számára. Míg az iPad megszületése után a 10" kijelzővel rendelkező tabletek számítottak standardnek, idén már a 8,9 hüvelyknél kisebb modellek adják a piac 59 százalékát. A DisplaySearch szerint egy tablet gyártási költségeinek közel harmadát adja a kijelző, így a kisebb méret alacsonyabb árat is jelent. A fejlődő piacokon pedig pont ezek a modellek a leginkább keresettek, és a gyártók is igyekeznek kielégíteni ezt az igényt.

A piackutató szerint az alacsony PC-penetrációval rendelkező fejlődő országokban a tabletek a PC-k közvetlen ellenfelei. Mivel ezek az eszközök jellemzően olcsóbbak a notebookoknál, hosszabb az akkumulátoros üzemidejük és sok helyzetben kényelmesebben használhatók, átveszik az elsődleges számítógép szerepét és a PC-eladásokat kannibalizálják.

a címlapról