A feltámadó iPhone húzta az Apple-t
Eltűnt az Apple profitjának negyede, miután az alacsonyabb nyereséghányaddal rendelkező termékek, az iPad mini és az elavult iPhone-ok kannibalizálták a csúcsmodellek eladásainak egy részét. A drága Macek és az iTunes+App Store jól mentek.
Nem zárt sikeres három hónapot az Apple, a cég a második naptári negyedévben stagnáló bevételt és csökkenő profitot regisztrált - ám még így is sikerült az elemzői várakozásokat felülmúlnia. A cég forgalma egy százalékkal, 35 milliárdról 35,3 milliárd dollárra emelkedett, miközben a profit jelentősen, 8,8 milliárd dollárról 6,9 milliárd dollárra esett vissza, ez 22 százalékos visszaesést jelent. Érdemes megjegyezni, hogy ezzel az Apple profitja a Samsung Electronics hasonló mutatója alá csökkent, a dél-koreaiak 8,2-8,5 milliárd dolláros nettó eredményt várnak.
Újra feltámadt az iPhone
A pénzügyi jelentés egyetlen igazán pozitív híre, hogy a negyedév során meglepően sok iPhone fogyott. A telefon eladásai 20 százalékkal, 26 millióról 31 millióra, az eszközből befolyó jövedelem pedig 15 százalékkal, 15,8 milliárd dollárról 18,2 milliárd dollárra nőtt az előző év hasonló időszakához képest. A befektetők számára némileg aggasztó lehet, hogy az átlagos eladási ár a tavalyi 608 dollárról 581 dollárra olvadt, de az olcsó androidos telefonok felől érkező árnyomást így is meglepően jól állja az almás modell.
Egyes termékkategóriák eladásai (ezer darab)
Az elemzői konferenciahíváson Tim Cook, az Apple elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a különösen árérzékeny piacokon, mint Kína (vagy Kelet-Európa) a megfizethetőre árazott, lassan három éves iPhone 4 feladata új vásárlókat szerezni. A Wall Street Journal által hétfőn közölt Consumer Intelligence Research Partners felmérés szerint az iPhone 4 az eladásoknak mintegy 18 százalékát teszi ki, az iPhone 4S pedig az eladások harmadát, a legújabb modellre pedig a vásárlók alig fele szavaz. Az eloszlás ugyanakkor azt is jelzi, hogy működik az Apple stratégiája, miszerint a középkategóriás telefonok piacát korábbi, fokozatosan olcsóbb modelljeivel fedi le, extra fejlesztési költségek és további fragmentáció indukálása nélkül.
Tim Cook azt is elmondta, hogy az Apple egyelőre nem látja, hogy a csúcskategóriás okostelefonok piaca elérte volna a platfont, van helye további növekedésnek a legfelső árkategóriában is. Az Apple számára nagy kihívást jelent azonban, hogy e növekedés már nem a központi piacnak számító Egyesült Államokban zajlik le, hanem részben Európában, részben pedig a fejlettebb ázsiai piacokon. A Kantar World Panel legfrissebb felmérése szerint Amerikában az iPhone részesedése mintegy 41 százalék, ezzel szemben az öt legnagyobb európai országban csak 17,8 százalék. Ebben hatalmas szerepe van az amerikai szolgáltatók eltérő árazási modelljének, amelyben az iPhone az androidos csúcsmodellekkel megegyező áron érhető el szerződéskötés esetén, míg Európában a szolgáltatók nem fizetik ki az Apple-prémiumot az ügyfelek helyett, így az iPhone jóval drágább, mint egy HTC One vagy egy Samsung Galaxy S4.
Nem fogy már az iPad?
Míg az iPhone-ok kitörő sikert könyveltek el, az iPadek már korántsem mentek ennyire jól. Az Apple tabletjéből csak 14,6 millió darab fogyott, szemben az előző év hasonló időszakával, amikor 17 millió ilyen eszközt értékesítettek. A számottevő visszaesést a gyártó a pénzügyi jelentést követő konferenciahíváson azzal indokolta, hogy tavaly a második negyedévet alaposan megrántotta a márciusban bemutatkozott harmadik generációs, "retinás" iPad megjelenése, idén nem volt ilyen új termék. A negyedik generációs iPad és iPad mini tavaly novemberben jelent meg, az első negyedév végére pedig a legtöbb piacon elérhetővé vált, így a második negyedévben nem hajtotta a keresletet új modell.
Egyes termékkategóriák bevétele (millió dollár)
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az iPad teljesítménye azonban még ezt a hatást figyelembe véve is rossz. A tablet átlagos eladási ára az egy évvel ezelőtti 515 dollárról 436 dollárra zuhant, ami még az első naptári negyedév 449 dolláros értékénél is alacsonyabb. Az ASP (average selling price) csökkenése az iPad mini bevezetésének és látványos piaci sikerének tudható be, az olcsóbb modell kannibalizálta sok nagyobb iPad eladását, azonban a tablet piacát nem tudta érezhetően bővíteni. Az Apple tabletje számára nagy vízválasztó lesz az ősszel esedékes modellfrissítés, ha akkor sem sikerül látványosan növelni az eladásokat, akkor a tablet-piac végérvényesen az Android háziversenyévé válik globálisan.
Egyéb termékek
Az iPadek mellett az Macek eladása is visszaesett, a tavalyi 4 millió darab után idén csak 3,75 millió egység fogyott, igaz, számottevően magasabb átlagos áron, így a szegmens bevétele álladó maradt. Egy Mac átlagára 1227 dollárról 1303 dollárra nőtt, ilyen elképesztően magas átlagáron senki más nem tud eladni gépeket. A növekedésben szerepet játszhatott az új "retinás" modellek viszonylagos sikere, amelyek az előző generációs Macbook Prókhoz képest számottevően drágábbak. A Macek iránti keresletet visszahúzhatta némileg, hogy az Intel új generációs Haswell processzorait egyelőre csak az Air vonal kapta meg, a Prók még egységesen Ivy Bridge-et használnak.
Érdemes megjegyezni, hogy negyedével nőtt a negyedévben az iTunes, a szoftverek és szolgáltatások forgalma, tavalyhoz képest 3,2 milliárdról 4 milliárdra nőtt e szegmens bevétele, elsősorban az App Store és az iTunes bolt megnövekedett forgalmának betudhatóan. Ha ezt a növekedési pályát tartani tudja, az igen jövedelmező szegmens mellékkeresetből fontos bevételi forrássá léphet elő. Az Apple a megugró bevételt nem magyarázta, de azt elmondta, hogy az App Store történetének legjobb hete és hónapja is a negyedév végén volt.
Az Apple harmatos teljesítményét az elmúlt fél évben a tőzsde viszonylag pontosan beárazta, még e viszonylagos gyenge eredményekkel is sikerült csekély mértékben meghaladni az erősen visszafogott várakozásokat. A pénzügyi eredmények hírére az Apple papírjainak árfolyama enyhe, 4 százalékos emelkedést mutatott a hivatalos tőzsdei időn kívüli kereskedésben.