A négy pályázóból ketten maradtak a GSM-R tenderen
Az eredeti négy pályázóból kettő maradt talpon a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató vasúti kommunikációs hálózat kiépítését célzó tenderén.
A négyből két pályázó maradt bent az utolsó körben a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) tenderén, melyet a páneurópai vasúti digitális nyalábolt rádiórendszer, vagyis a GSM-R hálózat hazai kiépítésére írt ki a szervezet. A NISZ múlt heti sajtóközleménye alapján a Nokia-Siemens Networks Kft. és a Kapsch-MVM OVIT nyújtott be a tenderen végső ajánlatot, azaz a két kínai cég, a ZTE és a Huawei kiestek az utolsó körben (egyiküktől nem is kértek ajánlattételt, a másik pedig nem nyújtott be ajánlatot a tender második körére).
A NISZ közleményében szereplő információk szerint a Nokia-Siemens Networks ajánlata 15,482 milliárd, a Kapsch-MVM ajánlata pedig 13,736 milliárd forintról szólt, a NISZ a múlt heti beadást követően 30 napon belül értékeli ki a két cég ajánlatát. A tenderezetett beruházás elsősorban a fővonalakat érinti, itt két éven belül kell a munkálatoknak befejeződniük. A tender esetleges második szakaszában a kisebb vidéki vonalszakaszokon is bevethetik a rendszert.
A GSM-R hálózat kiépítésével kapcsolatos új információ, hogy a frekvenciaügyekben illetékes Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság frekvenciarendeletének módosítástervezete értelmében jelentős kedvezmény jár a rendeletben megállapított frekvenciadíjak után a vasúti rádiókommunikációs hálózat üzemeltetőjének. A tervezet kimondja, hogy a GSM-R -hez használt frekvenciák használatáért a normál frekvenciadíj mindössze 10 százalékát kell megfizetni.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) egy GSM-technológián alapuló, vasúti vezeték nélküli kommunikációs hálózat, amely lehetővé teszi a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, valamint a szabványos, hangalapú összeköttetéseket a vasúti kiszolgáló személyzetnek.
A rendszer segítségével bármely ország vasúti szerelvénye úgy közlekedhet a GSM-R technológiát már korábban bevezetett EU-s tagországok vasúti folyosóin, hogy nem befolyásolja haladását az egyes országok szisztémáinak különbözősége: határátlépésekor nem kell megállnia, átállnia az egyes országok eltérő rendszereire, nem lesz szükséges mozdonyt vagy mozdonyvezetőt váltani, így csökkenhet a menetidő.