A PlayStationben és az Xboxban van az AMD reménye
Csökkenő bevételről és veszteségről számolt be csütörtök este, a tőzsde zárása után az AMD. A kisebbik processzorgyártó túl van az átalakuláson és a következő negyedévben már nyereséges lehet, ahogy elindulnak a PlayStation 4 és Xbox One processzorainak szállításai.
A második negyedévben mindössze 1,16 milliárd dolláros bevételt ért el az AMD, ez éves szinten 18 százalékos visszaesést jelent. A mára nagyjából befejezett átszervezések és a szigorú költségkontroll azonban csak a veszteségek kordában tartására volt elég, az első negyedévhez képest javult a helyzet, de éves szinten romlott. Egy éve az AMD 77 milliós üzemi profitot ért el, most 29 millió dolláros üzemi veszteséget mutatott a mérleg, nettó szinten pedig 37 milliós nyereség helyett 74 milliós mínusz szerepel a könyvelésben.
Rontott a processzor- és a GPU-részleg is
A processzorgyártó részleg (Computing Solutions) forgalma ötödével zuhant, ahogy a PC-eladások világszerte visszaestek. Ahogy azt sejteni lehetett, a PC-piac visszaesése az AMD-nek jobban fájt mint az Intelnek, a kisebbik gyártó ugyanis főleg a legalsó árszegmensben erős, az olcsó lakossági gépek piacán, amelyeket leginkább érintett a tabletek támadása. A processzorgyártó részleg egy éve még 82 milliós üzemi profitot tudott felmutatni, most 2 milliós nyereséget tudott kipréselni magából.
Rory Read elnök-vezérigazgató elmondta, a Kabini és Temash chipek nagy sikernek örvendenek a piacon, ugyanakkor az is látszik a cég eredményeiből, hogy jelenleg ezek a legfontosabb termékei, a "mainstream" mobil és desktop CPU-k, illetve az Opteronok nem annyira keresettek. Ennek köszönhetően az eladott chipek száma nőtt az első negyedévhez képest, de az egy termékre jutó átlagos eladási ár meredeken csökkent. Az AMD processzorgyártó részlegét az mentette meg a veszteségtől, hogy 11 millió dollár értékben el tudott adni egy korábban beragadt és tavaly ősszel nullára írt készletet.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A grafikus divízió sem brillírozott igazán, 320 milliós bevétele 13 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, az akkori 31 milliós profit helyett pedig épp csak elérte a nyereségküszöböt, mivel a PC-eladások csökkenésének köszönhetően a GPU-k forgalma is visszaesett, valamint a játékkonzol-chipek (Wii, Wii U) jogdíjbevétele is csökkent, mivel a Nintendo gépei nem szerepelnek jól a piacon.
A PlayStation 4 és az Xbox One menti meg a céget
Az elemzők részére rendezett konferenciahívás központi témáját is a játékkonzol-chipek szolgáltatták. Amint az ismert, az AMD tavaly ősszel bejelentette, nem a PC-piacon képzeli el a jövőjét és feltett szándéka, hogy már 2013 végére bevételének ötödét egyedi megrendelésre gyártott ("semicustom") lapkák adják, néhány éven belül pedig 50 százalék lehet az az arány. Az első ilyen nagyszabású vállalkozás a PlayStation 4 és az Xbox One processzorának legyártása, ezeknek a szállítása a harmadik negyedévben kezdődik.
A PS4 és Xbox One chipeknek köszönhetően az AMD árbevétele elérheti az 1,35 milliárd dollárt, amely a költségleszorításokkal együtt már elegendő lesz ahhoz a cég szerint, hogy nyereségessé váljon a cég. A játékkonzol-processzorok ugyanakkor nagyon alacsony nyereséggel kecsegtetnek, a konferenciahívás során Devinder Kumar pénzügyi vezető elmondta, ezek eredményhányada "alacsony két számjegyű" százalékban. Az AMD bruttó profithányada ennek köszönhetően 36 százalékra csökken a következő negyedévben - a most lezárt időszakban 40 százalék volt, egy éve pedig 45 százalék.
A konzolok mellett az AMD hosszú távon más piacokat is megcéloz "semicustom" chipjeivel, mondta el Lisa Su üzletfejlesztési vezető. Ilyenek lehetnek például orvosi eszközök vagy akár játéktermi gépek, a piacokban azonban közös, hogy a megállapodástól számított 12-18 hónap legalább eltelik, mire az első termékeket szállítja az AMD, így a tevékenység várhatóan 2014-ben kap majd erőre. Az ilyen megállapodások előnye, hogy a gyártó fel tudja használni meglevő szellemi tulajdonát, egyedi megrendelésre szállít, tehát nincs közvetlen verseny például az Intellel, az ügyféllel osztozik a kockázaton, ráadásul nem szükséges folyamatos értékesítési és marketing-erőforrást dedikálnia, így alapvetően alacsonyabb nyereség mellett is megérheti az üzlet.