:

Szerző: Koi Tamás

2013. július 17. 11:16

Egyik nagy orosz szolgáltatónál sincs már iPhone

Gyülekeznek az Apple feje felett a sötét fellegek Európában és az ázsiai térség legnagyobb piacain, a konkurencia erősödésével egyre kevesebb mobilcég hajlandó vállalni az Apple kemény szerződéses feltételeit, melyet már az EU-ban is nagyító alá vettek.

Könnyen lehet, hogy belátható időn belül könnyítenie kell a gyeplőn az Apple-nek a mobilszolgáltatókkal szemben, a cupertinói cég legendásan szigorú kereskedelmi- és marketingfeltételei ugyanis egyre több operátor szemében jelentenek szálkát. Erre irányítja rá legalábbis a figyelmet, hogy a VimpelCommal bezárólag mostanra mindhárom orosz mobilszolgáltató beszüntette az iPhone értékesítését az egyik legnagyobb európai piacon.

Az orosz ellenállás az Apple termékeivel kapcsolatban mindeddig példátlannak számít az iparágban. A három helyi nagy szolgáltató közül utolsóként a Telenor és az orosz Alfa Group tulajdonában levő VimpelCom intett búcsút az iPhone-nak, az MTS és a MegaFon már korábban kivezette a választékából a készüléket. A VimpelCom ráadásul mostantól deklaráltan a Samsungot, vagyis az Apple első számú mobilpiaci riválisát favorizálja, az Apple-lel pedig lapértesülések szerint a drákói szigort diktáló szerződések és a marketingmegkötések miatt szakított.


iPhone 5 partyn a VimpelComnál: nem jó buli

Az orosz piac mérete és növekedésének üteme miatt minden gyártó számára vonzó lehetőség. A mintegy 180 millió mobilos előfizetővel rendelkező országban gyakorlatilag ismeretlen a készüléktámogatás intézménye, ráadásul a vámszabályok sem kedveznek az áraknak, így egy-egy iPhone-ért több mint 900 dollárt, vagyis átszámítva legalább 200 ezer forintot kellett fizetni Oroszországban. A telefon mostantól azonban csak a hivatalos Apple-kereskedőknél lehet beszerezni, netán feketeimportból - az említett összegnél lényegesen drágábban.

"Az Apple azt várja az operátoroktól, hogy óriási összegeket fizessenek neki, támogassák meg a készülék árát és reklámozzák azt Oroszországban" - mondta korábban Andrej Dubovszkov, az MTS elnök-vezérigazgatatója. "Ez nekünk nem biznisz. Jó, hogy leálltunk az iPhone értékesítésével mert egyszerűen veszteséget termeltek. A VimpelCom és az MTS nem csak Oroszország, hanem a világ legnagyobb mobilszolgáltatói közé tartoznak, az anyaországban és a nemzetközi leányvállalatok révén az ügyfeleik létszáma összesen 300 millió feletti. Az orosz mobilpiac az első negyedévben 69 százalékot növekedett 2012 azonos időszakához képest.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A szolgáltatók számára az iPhone értékesítése a régi, szigorú feltételekkel egyre kevésbé jelent jó üzletet, az okostelefon-piacon feltörekvő riválisok mellett az iPhone kevésbé jelent már akkora exkluzivitást, mint néhány évvel ezelőtt. Az Apple-lázból ráadásul többnyire azok a szolgáltatók profitáltak, melyek először tudtak leszerződni a céggel, ezzel jelentős számú potenciális iPhone-tulajdonost magukhoz csábítva. Jó példa erre a magyarországi helyzet: itthon a Telekom kezdte a telefon értékesítését, majd később a Vodafone is beállt a sorba - a piros logós operátor ugyanakkor már távolról sem tudott akkora figyelmet szerezni.

Az Apple kereskedelmi praktikái több szolgáltatónál annyira kicsapták a biztosítékot, hogy a cégek az Európai Bizottság versenyjogi hivatalához fordultak, mely májusban előzetes vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy versenyellenes magatartást folytatott-e az Apple az exkluzív szerződések megkötése során, valamint a szerződésekben szereplő feltételek alapján.

a címlapról