Átvette a PC-piac vezetését a Lenovo
A Gartner és az IDC szerint is 11 százalék körüli ütemben csökkentek a PC-eladások a második negyedévben, ha 2012 azonos időszakával vetjük össze a számokat. A Lenovo átvette a vezetést, de csak mert a versenytársainál kisebb ütemben csökkent a forgalma.
2013 második negyedévében 75,4 millió PC fogyott világszerte, ami 11,7 százalékkal kevesebb mint 2012 azonos időszakában, jelentette be az IDC piackutató vállalat. Az eltérő metodikával dolgozó Gartner szerint 76 millió gép fogyott, ami 10,9 százalékkal kevesebb mint egy éve.
Továbbra is csökkenő eladások
Az elemzőcégek egyetértenek abban, hogy minden régióban csökkentek a PC-eladások, még a korábban lendületes bővülést bemutató Távol-Keleten is, mivel a kínai piac nem hozta a várt számokat. Az EMEA régió és az Egyesült Államok egyaránt visszaesést könyvelhetett el, igaz, az USA-ban csak kevesebb mint 2 százalékos volt a csökkenés, ami a korábbi negyedévek zuhanása után jó hírnek számít. A Gartner szerint az Államokban már megkezdődött a Windows XP-t futtató vállalati PC-k cseréje, a Dell ennek köszönhetően például több mint 6 százalékkal tudta növelni az eladásait a hazai piacán.
PC-eladások az IDC szerint (ezer darab)
A Windows 8 őszi megjelenése nem tudta kifejteni a várt hatást, a vásárlók nem mentek a boltokba megnézni az új operációs rendszert és tértek haza egy új, érintőképernyős géppel, helyette inkább tabletre vagy okostelefonra kötötték informatikára szánt büdzséjüket. Az operációs rendszer érintőkijelzős gépeken tudja "kifutni magát", azonban ezek a modellek egyrészt drágák, másrészt a használhatóságuk sem az igazi még, hiába kísérleteznek a gyártók változatos kialakításokkal, például többféle hátrahajtható kijelzővel, levehető billentyűzettel. A tabletpiacon a Windows RT pedig látványos bukás, a moderált sikert arató Surface nem tudta megnyitni a kaput a többi gyártó számára.
Senki nem tudott növekedni
A PC-gyártók versenyét a Gartnernél egyszer már vezette a Lenovo, de az IDC-nél most először fordult elő, hogy a kínai cég átvegye az első helyet. Így már "hivatalosan" is kijelenthető, a Dell és a HP után új királya van a PC-piacnak. A Lenovo eredményeit ugyanakkor beárnyékolja, hogy a cég nem a korábban látott lendületes növekedéssel vette át a vezető helyet, hanem azzal, hogy eladásai a többiekénél kisebb mértékben zsugorodtak. Ez pedig a jövőre nézve komolyan intő jel: ha az eddig rendszeresen kétszámjegyű százalékos bővülést bemutató piacvezető gyártó sem tudja növelni eladásait, további visszaesés várhat a PC-piacra.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Lenovo PC-eladásai 1,4 százalékkal csökkentek az IDC szerint, ezzel a cég részesedése a 11 százalék felett zsugorodó piacon 16,7 százalékra nőtt. A második helyen a HP állt 16,4 százalékos részesedéssel és 7,7 százalékos eladáscsökkenéssel, a bronzérmet pedig a Dell szerezte meg, amelynek PC-forgalma 4,2 százalékkal zsugorodott tavalyhoz képest. Pofára esett ugyanakkor a két tajvani gyártó, az Acer és az ASUS, előbbinél 32 százalékkal, utóbbinál pedig 21 százalékkal csökkent a forgalom. Az IDC szerint ennek oka a gyenge lakossági kereslet mellett az, hogy mindkét cég kiszállt a netbook-piacról, amelynek korábbi lendületes növekedésüket köszönhették.
Egyre kevesebb PC-t használunk
Az eladások globális csökkenése mellet a Gartner arról is beszámolt, már a globális telepített bázis is apad, vagyis a PC-k kezdenek kikopni a hétkönapokból, sok gépet selejtezés után már nem cserélnek le újabbra. Az elemzőcég az olcsó tabletek előretörésének tudja be a jelenséget. "A fejlődő piacokon a megfizethető tabletek váltak sok ember számára az elsődleges számítástechnikai eszközzé, akik legjobb esetben is elhalasztják új PC-jük megvásárlását." - mondja Mikako Kitagawa, a Gartner vezető elemzője. "Bár a PC-ipar erőfeszítései, hogy csökkenjenek az árak és elterjedjenek az érintőképernyős gépek, vonzóbbá kellene tegye a PC-ket a vevők számára, még sok hiányzik ahhoz, hogy a termékek igazán kelendőek és versenyképesebbek legyenek a tabletekkel szemben" - foglalta össze egy frappáns mondatban a PC-piac legnagyobb problémáját az IDC-től Jay Chou.