Csupán politikai lózung a roamingdíjak eltörlése?
Szinte biztos, hogy nem valósulhat meg jövőre az Európai Bizottság digitális portfólióért felelős biztosának álma az európai roamingdíjak teljes eltörléséről - bár korábban kész tényként volt kezelve, hogy 2014-től vége az EU-s barangolási díjnak, az intézkedés egyelőre pusztán politikai népszerűsítőkampánynak tűnik.
Iparági szakértők szerint minimális esélye van annak, hogy jövőre megvalósul az Európai Unió területén belül a roamingdíjak teljes eltörlése, vagyis az, hogy a nemzetközösség tagállamain belül minden előfizető az anyaország percdíjaival telefonálhasson, illetve forgalmazhasson adatot. A roaming árának jelentős mérséklése, illetve végül teljes minimalizálása régóta célja az európai szakpolitikának, az Európai Bizottság immár második ciklusában szabályozza az EU-s roamingot - a folyamat jelentős felgyorsítását június elején lebegtette meg Neelie Kroes, digitális portfólióért felelős EU-biztos.
Egységellenes roaming
Kroes a roamingdíjak teljes eltörlését az Európai Unió átfogó telkópiaci reformcsomagjának részeként képzelte el - a csomag egyik legfőbb célja a jelenleg minden szempontból töredezett EU-s távközlési piac egységesebbé tétele, elsősorban (hálózat)konszolidációk révén. A szakpolitikus szerint a jelenleg alkalmazott roamingdíjak, vagy akár a tagállamok belföldi tarifái közt fennálló olykor kifejezetten nagy különbségek gátolják ezt az egységesítési törekvést, ezért sürgős lépéseket kell tenni a konszolidált piac létrehozására.
Bár a tavaly elfogadott, és egészen 2017-ig érvényes második EU-s roamingrendelet több évre előre további árcsökkentést ír előre, a percdíjak jelentős csökkenése ettől a szabályozási lépcsőtől már nem várható, az éppen mától hatályos új tarifákat előíró rendelet a későbbiekben inkább az adatforgalom árának csökkentésére fókuszál roamingkörnyezetben. Erre egyébként az okostelefonok forgalmának dinamikus növekedésével szükség is van, hiszen 1 GB adatért még a ma csökkentett tarifával is több mint 170 ezer forintot kell fizetniük az EU-ban mobilozóknak külföldön.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A európai roaming intézményének teljes eltörlésére azonban a HWSW által megkérdezett piaci szakértők szerint ilyen rövid távon kevés esély van, több okból is. Bár első olvasatra a roaming megszüntetésével kapcsolatos leginkább ellenérdekelt fél a mobilszolgáltató, valójában egy ilyen intézkedés legalább annyira sért államközi érdekeket is. A külföldi mobilhasználat felárából ugyanis mindig a fogadó ország mobilszolgáltatója, illetve a szolgáltatás után keletkező pénzforgalom alapján maga a fogadó ország profitál. Tekintve, hogy a roamingforgalom ma már erősen kötődik a turizmushoz, ezért tradicionálisan azok az országok járnak jól a magas roamingdíjakkal, ahová nagy turistaforgalom irányul.
Hello tourist!
Mi változott mától?
Ilyen európai ország például Spanyolország, Olaszország vagy akár Franciaország is, melyek korábban megszavazták ugyan a roamingdíjak fokozatos csökkentését, de azt aligha nézik jó szemmel, hogy a digitális portfóliért felelős biztos jelentősen fel akarja gyorsítani ezt a folyamatot. Márpedig egy új, a jelenlegit felülíró roamingszabályozás elfogadásához szükséges a tagállamok egyöntetű támogatása is, mielőtt a jól felfogott politkai érdekből az azt szinte biztosan megszavazó Parlament elé kerülne egy esetleges új rendelet.
Tagállami szinten maradva nem mellékes szempont az sem, hogy az EU-s roamingdíjak teljes eltörlése közvetlenül sértheti Európa legnagyobb gazdaságának, Németországnak az érdekeit is. A német állam ugyanis jelenleg is a kezében tartja a Deutsche Telekom mintegy 32 százalékát, Európa egyik legnagyobb mobilszolgáltatójának a zsebéből márpedig súlyos összegeket húzna ki egy ilyen szabályozás.
Végül a roamingtarifák 2014-es eltörlése gyakorlatilag teljesen felülírna és feleslegessé tenne egy a tavalyi rendelettel megalkotott intézményt, a roaming szétválasztást. Ez a tervek szerint lehetővé tenné, hogy a külföldre utazó szabadon választhasson magának roamingszolgáltatót, vagyis - legalábbis virtuálisan - lényegében szolgáltatót váltson a külföldi tartózkodás ideje alatt. Mindezt anélkül tehetné meg az előfizető, hogy SIM-et kéne cserélnie a telefonjában - ez a gyakorlat az utóbbi években különösen a nagy adatforgalmat lebonyolító okostelefonos előfizetők körében lett népszerű.
A mobilszolgáltatóknál ellentétes intézkedés, illetve szabályozás hiányában jelenleg is zajlik a roaming szétválasztás rendszerének a kialakítása, illetve az egy év múlva élesbe álló megoldás előkészítése. Úgy tudjuk, hogy a roaming szétválasztás bevezetésére csak a három magyar mobilszolgáltató milliárdokat költ a következő hónapokban, emellett az európai szolgáltatók által alkalmazott eltérő ügyfélkezelés és egyéb rendszerek integrálás komoly fejlesztési kihívás elé állít gyakorlatilag minden piaci szereplőt.
Kezelhetetlen helyzet
A HWSW-nek nyilatkozó mobilszolgáltatók szerint a roaming teljes eltörlésének terve ilyen rövid távon azon túl, hogy minden, a korábbi roaming árszabással kapcsolatos üzleti tervet felborít, egy további, rendkívül lényeges kérdést nyitva hagy: Ha a barangolásnak idővel semmilyen felára nem lesz, elméletileg semmi nem akadályozza meg az uniós előfizetőket, hogy egy szomszédos ország szolgáltatójával szerződjenek, kedvezőbb feltételekkel (percdíjak, előfizetési díjak). Ez azonban a továbbra is nemzeti szinten maradó szabályozás, valamint a tagállamonként más és más adó- és hálózatüzemeltetési költségek fényében teljesen abszurd, a jelenlegi keretek közt gyakorlatilag kezelhetetlen helyzetet teremtene, hiszen az európai szolgáltatók nem egységes díjat fizetnek a frekvenciákért, a szolgáltatásokat pedig tagállamonként eltérő forgalmi adó terheli (más adóterhekről nem is beszélve).
Erre lehetne megoldás az egységes európai hírközlési hatóság intézményének a bevezetése, valamint az erős piaci konszolidáció, előbbiről azonban a tagállamok egyelőre hallani sem akarnak, utóbbi pedig láthatóan az európai versenyjogi biztos hivatala számára tűnik nehezen elfogadhatónak. Neelie Kroes, illetve Joaquin Almunia versenyjogi biztos közt régóta tapasztalható ezzel a kérdéssel kapcsolatban szakmai feszültség, a két szakpolitikus vélhetően már a jövőre esedékes európai választásokra gondolva igyekszik a távközlési piac szabályozásából politikai tőkét kovácsolni.