:

Szerző: Gálffy Csaba

2013. június 26. 16:20

Lassul az okostelefon-piac növekedése Európában

A Samsung pusztító fölénye rajzolódik ki a nyugat-európai okostelefon-piacon is. A dél-koreai gyártó a piac felét uralja, az Apple és a Nokia egyelőre leszálló ágban van. A Windows Phone áttörésére továbbra sem került sor, a Sony és az LG azonban látványosat tudott szakítani Androiddal.

Zsugorodott a teljes mobiltelefon-piac mérete az első negyedévben Nyugat-Európában - állapította meg az IDC. A piackutató mérése szerint a hagyományos és okostelefonok együttes eladásai 4 százalékkal visszaestek az előző év első három hónapjához képest: míg idén 43,6 millió telefon fogyott összesen, tavaly még 45,5 millióra volt kereslet. Az okostelefonok eladása ezen belül továbbra is nőtt, a bővülés üteme azonban erősen visszaesett, csak 12 százalékkal több készülék fogyott mint tavaly - a robbanásszerű növekedés korszaka tehát ez alapján lejárt. A piackutató szerint ez elsősorban annak tudható be, hogy az okostelefonok immár a piac 72 százalékát teszik ki (tavaly 62% volt ez az arány), a hagyományos telefonok megmaradt vásárlói pedig szándékosan maradnak távol az okoskütyüktől.

Gyártói rangsor

A negyedév nagy nyertese a Samsung, a dél-koreai gyártó az okostelefonok között 45, a teljes piacon 46 százalékos részesedéssel rendelkezik, mindkét területen 5 százalékponttal sikerült ez az értéket egy év alatt megnövelni. Az okostelefonok között a cég eladásai 31 százalékkal nőttek egy év alatt és már 14,3 millió készüléket tesznek ki, emellett szinte eltörpül az 5,6 millió hagyományos készülék.

Ha a nagy nyertes a Samsung, a nagy vesztes az Apple. A második számú gyártó az okostelefonos piacon érzékeny vereséget szenvedett, részesedése 25-ről 20 százalékra zsugorodott, eladásai pedig (a növekvő piacon) 11 százalékkal estek, 7 millióról 6,2 millióra. Érdemes megjegyezni, hogy a visszaesésben nincs szezonális hatás, nincs olyan tényező, ami a tavalyi eladásokat meghúzta volna.

A toronymagas első Samsung és az stabil második Apple mögött a Sony 10 százalékkal és az LG 8 százalékkal tanyázik az okostelefon-piac harmadik és negyedik helyén. Mindkét távol-keleti gyártó jelentőset lépett előre, a Sony megduplázta eladásait (3,2 millióra), az LG pedig szinte megötszörözte azokat (2,4 millióra). A jelentős előrelépés oka valószínűleg a jól eltalált termékmix és a sikeres marketing ötvözete, az LG esetében nyilván nem elhanyagolható a Nexus 4 egyszeri hatása sem.

A Windows Phone-Nokia probléma

A legendás európai gyártó, a Nokia az ötödik helyre csúszott be, igen vékonynak számító 1,6 millió eladott okostelefonnal. Tavalyhoz képest az eladások csökkenése továbbra sem áll meg, a készülékek száma 30 százalékkal, 2,3 millióról zsugorodott. A finnek teljesítménye különösen a Sony-LG páros mellett aggasztó, jó termékekkel és sikeres marketinggel a másik két kis szereplő ügyesen lépett előre, a Nokiának azonban ez nem sikerült. A Nokia több, mint két éve határozta el irányváltását és több mint másfél éve jelentkezett első Windows Phone-alapú telefonjával, a várt áttörésre azonban nem került sor.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A Nokia teljesítménye nem választható el a Windows Phone teljesítményétől. Az operációs rendszerek tekintetében ma az Android vezet és növelte is előnyét (55 százalékról 69 százalékra), a Google operációs rendszere abszolút domináns a nyugat-európai piacon. A szebb napokat látott iOS 25 százalékról 20 százalékra lépett vissza, a harmadik helyen a Windows Phone áll, megelőzve a BlackBerry két platformját, részesedése azonban parányi, 6 százalék, szemben az előző évben elért 4 százalékkal.

A Nokia-Microsoft páros és a BlackBerry számára aggodalomra adhat okot, hogy a fejlett országok okostelefon-piacain robbanásszerű növekedés korszaka lezárulni látszik. A piac felosztása lassan lezárul, a kialakult piaci részesedéseket a jövőben nagyon nehéz lesz forradalmi újítás nélkül érdemben befolyásolni. Ahhoz, hogy az Android lendületét vagy akár az Apple rajongói bázisát egy új rendszer meg tudja törni, úgy tűnik a Metro/Modern felületnél is nagyobb innovációra lesz szükség. A BlackBerry jól érzékeli ezt a problémát, ezért operációs rendszerét felkészítette androidos alkalmazások futtatására, így BlackBerryre váltásnak jóval kisebb gátja van.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról