Szerző: Dojcsák Dániel

2013. június 21. 13:19

Halogatja a cookie blokkolást a Firefox

A Mozilla Alapítvány tegnap bejelentette, hogy még továbbra sem vezeti be a külső cookie-k blokkolását, ugyanis a Stanfordi Egyetem Internet és társadalom központjával együtt egy olyan megoldáson dolgozik, ami nem sértené a legitim weboldalak működését, a rosszindulatú visszaéléseket mégis meg tudná akadályozni.

A Cookie Clearinghouse (CCH), vagyis cookie elszámoló fantázianevű kezdeményezés, amennyiben sikeres, megnyugtathatja a legális hirdetési ökoszisztéma szereplőit. "A Mozilla elkötelezett a CCH kifejlesztésében, ami egy hitelesített listát ad a böngészőknek, hogy kezelhetőek legyenek a kivételek a külső cookie blokkolására" - jelentette be Brendan Eich, a Mozilla műszaki vezetője személyes blogján. A Stanford Egyetemen fejlesztett megoldás az egész webre kiterjedően kezelné azokat az oldalakat, amiknek a nyomkövető és egyéb cookie-jait ki kell tiltani, mert kártékonyak, ugyanakkor a megoldás része lenne egy whitelist is, ami a legális szolgáltatók címeit katalogizálva lehetővé tenné a jóindulatú hirdetési rendszerek működését.

Lelohadt a harci kedv

A Mozilla eredeti bejelentése, miszerint a jövőben blokkolni fog a weboldalakon minden olyan cookie-t, ami külső domainről érkezik és a felhasználó korábban nem fogadta el kivételként, konkrétan ellehetetlenítette volna a világ minden részén a kis- és közepes hirdetési hálózatokat és ezzel együtt a reklámokból élő médiumokat is. A cookie-k blokkolásával emellett például az a képesség is elveszne, hogy egy hirdetés ne jelenjen meg csak egy alkalommal minden látogatónak.

A Mozilla nyilván felmérte ennek a tervnek a rizikóit és egy sokkal kidolgozottabb módszert dobnak most be a fejlesztők, ami megfelel a klasszikus internetbiztonsági szoftverek fekete és fehér listás megoldásainak. Itt is egy központilag kezelt egységes lista a kulcs, amivel kiszűrhetőek a rosszindulatú próbálkozók, miközben a legális hirdetési cookie-k futhatnak tovább. Kérdés persze, hogy a Mozilla hol húzza meg a vonalat, ugyanis vannak olyan hirdetési rendszerek, amik egészen a határterületekig merészkednek.

Elméletileg a blokkolás a jövő héten megjelenő, június 25-i Firefox 22-ben debütált volna, de a mostani bejelentés alapján már biztos, hogy leghamarabb a Firefox 23-ban, augusztus 6-án történik meg a bevezetés. Bár erre sem érdemes fogadni, egy hónappal ezelőttre is volt már ígérve az implementáció, de a Mozilla akkor is visszatáncolt. A háttérben közben bizonyára komoly egyeztetések folynak, az Interactive Advertising Bureau (IAB) és az amerikai Association of National Advertisers (ANA) is kemény kritikával illette már az ötletes is. A hirdetőket egyesítő szervezetek szerint egy ilyen lépés minden internetező számára káros lenne és veszélybe sodorná a kisebb és közepes webes médiumokat és vállalkozásokat. A ANA közleménye szerint, ha a Firefox bevezette volna a külső cookie-k blokkolását, akkor a Firefox felhasználók nem kevesebb, hanem több reklámot láttak volna azután.

Dühös lett a webes szakma a Mozillára

A Mozilla bizonyára megfogadta a tanácsokat, ugyanis a múlt havi halasztás indoka az volt, hogy a szakértőik megvizsgálják a blokkolás közvetlen és közvetett hatásait. A vizsgálatok és a megoldás implementációja várhatóan jelentősen elhúzódik majd, erre utal a CCH hivatalos weboldalán található bejegyzés is, ami úgy fogalmaz, hogy “reméljük sikerül végezni az egyes fázissal néhány hónapon belül, még 2013 őszéig”.

A hirdetők persze közben figyelhetik a Firefox Aurora verzióját, ami körülbelül 12 héttel a végleges verzió előtt jár. Amennyiben a blokkolási funkció és a listák is jól teljesítenek, akkor elindulhat az integráció. Ugyan a Safari is használ ilyen tiltást, de egyelőre a Google Chrome és az Internet Explorer esetében nincs szó drasztikus beavatkozásról, előfordulhat, hogy a Firefox esetében is felpuhul a tervezet és jelentősen csúszik a bevezetése.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról