Mérföldkő: licenceli GPU-technológiáit az NVIDIA
Elérhetővé teszi külső gyártópartnerek számára GPU-technológiáit az NVIDIA. A legendás grafikus gyártó nem ért el áttörést a rendszerlapkák piacán, most új bevételi lehetőségek után néznek. Így már lesz esély bekerülni a Samsung és az Apple termékeibe, legalább a GPU szintjén.
A Keplerrel kezdődően széles körben licenceli grafikus feldolgozóegységeit és a kapcsolódó technológiáit az NVIDIA - jelentette be a vállalat. A licencet megvásárlók jogot szereznek arra, hogy az NVIDIA által tervezett GPU-kat saját gyártású chipjeikben és rendszerlapkáikban (System-on-a-Chip, SoC) felhasználják. A pénzért cserébe a cég a szellemi tulajdon és a tervek mellett széleskörű támogatást is ad a grafikus egység megfelelő implementálásához, a partnerek pedig az új fejlesztésekhez az NVIDIA-val egyidőben férnek majd hozzá.
A licencelés területe nem teljesen idegen az NVIDIA-tól, a Sony a PlayStation 3-hoz licenceli és maga gyártja le a zöldek GPU-ját, az Intel pedig évi mintegy 250 millió dollárt fizet licencdíjként különböző grafikus szabadalmak és egyéb szellemi tulajdon használatáért. A mostani bejelentés elsősorban az okostelefonos és tabletes piacot célozza, de korlátot csak a partnerek fantáziája szab. A licencelhető Kepler GPU ugyanis egészen extrém határok között skálázható, a jövő évben érkező mobilos Logan-Tegrától a szuperszámítógépes Titan lapkáig, így a licencvásárlók számára is tág tere nyílik a kísérletezésnek.
Messzire mutat
Az NVIDIA megerősítette, hogy az új GPU-k a licencpartnerek számára azonnal elérhetőek lesznek, a gyártó nem tart fenn maga számára exkluzív periódust. Természetesen a partnerek maguk választják meg, hogy mikor akarják implementálni az újabb fejlesztéseket, kivárnak egy-egy revíziót, vagy azonnal használatba veszik a friss GPU-kat. A licenctulajdonosok számára ráadásul nyitott a lehetőség, hogy a grafikus elemeket tetszőlegesen kombinálják, így minden bizonnyal olyan konfigurációkkal is találkozhatunk majd, amelyek az NVIDIA saját lapkáiban nem jelennek meg.
A Kepler mag.
A bejelentés fontos részlete, hogy a zöldek nem kizárólag a grafikus szellemi tulajdont hajlandóak licencelni, hanem a CUDA számítási technológiát is és számos kapcsolódó apróbb műszaki megoldást (például a Kepler alacsony késleltetésű szoft-ECC rendszerét). Ez az okostelefon-tablet szegmensen túl, akár a HPC-piac számára is érdekessé teheti az NVIDIA lépését. A CUDA használatával ugyanis olyan integrált, specializált lapkák jöhetnek létre, amelyek számítási feladatra szabva tartalmazzák a CPU és GPU részt, ami nagyobb sebességet és alacsonyabb fogyasztást jelent. A HP Moonshot keretében már most létezik (tesztfázisban) ARM+DSP processzorokat tucatjával fürtöző gép, hasonló piacot célozna a CUDA-on-ARM is.
A Jen-Hsun Huang, az NVIDIA alapító-vezérigazgató a Reutersnek elmondta, a vállalat nyitott a nemrég bemutatott LTE-képes rádiós modul licencelésére is, amelyet partnerek szintén felhasználhatnak saját tervezésű lapkáikban. Ez rendkívül fontos lépés lehet, a szoftveres modem rendkívül rugalmas, számtalan rádiós szabvánnyal képes együttműködni - az ARM Holdings pedig nem kínál ehhez fogható licencelhető terméket.
Versengő piacra érkezik
A piacon jelenleg három fontosabb grafikus megoldás-család versenyez. A Qualcomm Adreno magjai ATI-gyökerekkel rendelkeznek, az Imageon néven fejlesztett technológiát 2008-ban szerezte meg a gyártó 65 millió dollárért, miután az ATI-t felvásárló AMD nem tartott igényt rá. A Qualcomm az elmúlt öt évben rengeteget fejlesztett a megvásárolt technológián, a legújabb Adreno 330 a napokban mutatkozott be, teljesítménye (egyes mérések szerint) megfelel az NVIDIA GeForce 7900 GTX-nek. A Qualcomm tehát minden bizonnyal nem lesz az NVIDIA partnere, a piac maradéka azonban megcélozhatóvá vált.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az NVIDIA licencüzletének közvetlenebb ellenfele lesz a szintén licencekben utazó ARM Holdings és Imagination Technologies. Előbbi a Mali kódnevű GPU-kkal verseng a piacon, ilyen egységeket használnak például a Samsung Exynos sorozat egyes modelljei, az ST-Ericsson NovaThor sorozata vagy a belépőszintű modellek közt arató kínai Allwinner és Rockchip lapkái is. A Mali GPU-k használatát egyszerűvé (és olcsóvá) teszi, hogy az ARM komplett terveket és referenciaimplementációkat kínál, nem csak a GPU-ra, hanem a kapcsolódó processzormagokra is.
A nagyteljesítményű licencelt GPU-k között egyértelműen az Imagination Technologies lesz az NVIDIA elsődleges riválisa. Az energiahatékonysága és nagy maximális teljesítménye miatt a gyártók körében roppant népszerű a PowerVR SGX család, ilyen GPU-kat használ a legelső generáció óta az Apple összes iOS-es terméke, a Texas Instruments OMAP-családja, a Sony PlayStation Vita és a Samsung Exynos legújabb, Octa modellje. Jellemző, hogy az Intel is a PowerVR családhoz nyúlt, amikor az Atom mellé keresett GPU-t, bár a külső fejlesztő által készített meghajtó hagyott kivánnivalót maga után.
Nem megy a Tegra?
A Qualcommot ma rendkívül nehéz megverni, ezt mára belátta a piacról gyakorlatilag levonuló Texas Instruments, az Intel és immár az NVIDIA is. Ugyan az utóbbi szereplőknek eszük ágában sincs feladni a telefonos és tabletes rendszerlapkák piacát, a könnyű győzelem egyelőre elmarad, minden egyes készülék "megnyeréséért" (design win) késhegyre menő csata folyik a gyártók között. Ráadásul ebből a csatából kimarad az Apple, amely saját lapkáit használja és fokozatosan erre áll át a Samsung is. A licencelés megnyitása azt üzenheti, hogy az NVIDIA keresi a (továbbra is robbanásszerűen növekvő) piacon a kiugrási lehetőséget. Tény, licencelt GPU-ként a gyártó potenciálisan bekerülhet akár az iPhone-ba vagy az új Galaxy-kba is, míg teljes rendszerlapkaként erre kevés esélye maradt.