Egyre több mobilszolgáltató kapaszkodik a vezetékbe
Az európai távközlési piac szereplői közül egyre többen helyezik át látványosan a fókuszt a mobilszolgáltatásokról a vezetékes szolgáltatásokra, az egyre kisebb bevétellel kecsegtető mobilos megoldások helyett újra a vezetékes interneten és a tévén van a hangsúly.
A kezdeti biztató fejlemények után manapság egyre kevésbé tűnik jövedelmező üzletnek Európában mobilszolgáltatást üzemeltetni, legalábbis ez lehet az egyik üzenete annak a trendnek, mely azt mutatja, hogy számos, vezetékes infrastruktúrával is rendelkező multi fokozatosan egyre nagyobb fókuszt helyez át a vezetékes szolgáltatásokra (internet, tévé). Azok a cégek, melyek nem rendelkeznek semmilyen más infrastruktúrával, most igyekeznek bevásárolni, vagy gyümölcsözőnek ígérkező partneri megállapodásokat kötni más cégekkel.
Gubanc van
Elemzők szerint a vezetékes szélessávú szolgáltatások, illetve más prémium távközlési szolgáltatások a következő években kulcsszerepet játszhatnak majd az európai piaci erőviszonyok átalakításában, így azok a cégek kerülhetnek kedvezőbb helyzetbe, melyek házon belül saját vezetékes infrastruktúrával rendelkeznek. Szakértők szerint a nagyobb nyugat-európai multik egyes leányvállalatainál már most megfigyelhető a termékstratégia lassú átalakulása, így a France Telecom hazai piacán egyre több tévéfókuszú, illetve tartalomfókuszú terméket kínál, de hasonló irányba puhatolózik a spanyol Telefonica vagy a svéd TeliaSonera is.
Az IDC piackutató előrejelzése szerint a cord cutting időszakának olyannyira vége, hogy a következő években a nyugat-európai távközlési szolgáltatók az idei beruházási összeg dupláját fordíthatják a vezetékes infrastruktúra fejlesztésére - ez a beruházási érték 2016-ban elérheti a 19 milliárd dollárt. Az okok közt elsősorban a mobilszolgáltatásokból származó bevételek drasztikus csökkenése emelkedhet ki: A régióban 2000 és 2012 között 51 dollárról 38 dollárra esett vissza a mobilszolgáltatók egy előfizetőre jutó árbevétele, mindeközben az Egyesült Államokban egy előfizető még ma is átlagosan 69 dollárt fizet a szolgáltatóknak - áll a Bloomberg összeállításában.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
Az árak ilyen mértékű csökkenése egyértelműen az évek során felélénkülő versenynek tudható be, jóllehet ennek intenzitása akár országonként különbözhet az Európai Unióban (erre több tanulmány is igyekszik felhívni a figyelmet, egyebek mellett a finn Rewheel egyre komolyabb visszhangot kiváltó elemzése is). A szolgáltatók számára az elmúlt évtizedben rendkívül megerősödő szabályozói nyomás is komoly fejtörést okoz - ezen aspektusok jelentős része a vezetékes szegmenst egyáltalán nem érinti.
Kérdéses ugyanakkor, hogy az egyre népszerűbb csomagolt ajánlatok hogyan alakíthatják át az egyes országok, vagy régiók piaci struktúráját. A vezetékes és mobil fronton egyszerre zajló küzdelemnek egyértelműen azok a nagy multik lehetnek a győztesei, melyek már amúgy is a kezükben tartják az európai távközlési piac jelentős részét, így a Deutsche Telekom, a Telefonica és a France Telecom is jó pozícióból indul harcba. Jelzésértékű emellett, hogy a jelenleg elsősorban a mobil üzletágban érdekelt Vodafone hivatalosan is megerősített hírek szerint szemet vetett a legnagyobb német kábelszolgáltatóra, a Kabel Deutschlandra, mely egykor a Deutsche Telekom üzletágaként létezett, de éppen a versenyhatósági döntés révén kellett leválnia az anyacégről.
Nálunk sem tabu
A prémium vezetékes és/vagy tévészolgáltatások megjelenése a mobilszolgáltatók kínálatában Kelet-Európában is jellemző trendnek tűnik. Az Orange Románia a múlt héten jelentette be, hogy műholdas tévészolgáltatást indít az SES Astra műholdján keresztül - az ősztől az adások tableteken és okostelefonokon is nézhetők lesznek az integrált tévés platformnak köszönhetően. A szolgáltató önállóan is árulja majd a csomagokat, de az Orange mobilos előfizetőknek kedvezmény jár, attól függően, hogy hány SIM van a nevükön.
A tévés műsorszolgáltatásban a magyar mobilszolgáltatók közül egyelőre csak a saját hálózattal rendelkező Magyar Telekom rendelkezik komoly pozícióval (a cég több mint 850 ezer tévés ügyféllel a második legnagyobb tévészolgáltató az országban), de a Telenor is igyekszik óvatosan puhatolózni ebbe az irányba. A norvég tulajdonban álló társaság szinte napra pontosan egy éve állt össze a UPC Direct műholdas szolgáltatóval egy közös promóciós ajánlat erejéig, múlt héten pedig bejelentette, hogy az Antenna Hungária fizetős DVB-T szolgáltatását, a MinDig TV Extrát kínálja kedvezménnyel egyes mobilnetes díjcsomagjai mellé.