:

Szerző: Dojcsák Dániel

2013. június 12. 11:26

A Google elhappolta a Waze-t

A Google hivatalosan is bejelentette, hogy felvásárolta a közösségi térképszolgáltatót, a Waze-t. A hír azért meglepő, mert a Google számára nem hiányzott a repertoárból egy ilyen szolgáltatás, sőt, a Waze legnagyobb gyengesége éppen az, hogy nem tudott kilépni a Google Maps árnyékából.

Az 1,3 milliárd dollár értékűre pletykált felvásárlástól függetlenül a Google már most is kínál számtalan olyan funkciót, amire a Waze büszke, a legfontosabb ezek közül a valósidejű forgalmi adatok szolgáltatása. A Waze ezt a felhasználói bejegyzések alapján finomítja, a szolgáltatás mobilos kliensében egyszerűen lehet eseményeket bejelenteni, legyen szó balesetről, útfelújításról vagy lezárásról. A Google Maps viszont a helyadataikat közlő androidos készülékek és a szerződött partnerek mozgásából egy algoritmus segítségével szűri le az éppen autóval közlekedőket és így néhány száz méteres szegmensenként negyed órás bontásban tud többnyire pontos képet adni a forgalomról.

Miért vette meg?

A Google Maps kevésbé van kiszolgáltatva a felhasználói aktivitásnak, de éppen ezért sokkal kevesebb motiváció is van a Mapsben arra, hogy a felhasználók ne csak adatot vegyenek ki, de manuálisan be is tegyenek. Ha a felvásárlásnak praktikus okai is vannak, akkor az egyik az lehet, hogy a Waze komoly eredményeket ért el a felhasználói közösség aktivizálásában, a Google pedig szolgáltatásaiban mindenhol egyre komolyabb hangsúlyt ad a személyreszabottságnak és az interaktivitásnak.

Ugyan a Google-nek is van saját térképszerkesztő modulja, de a Waze ezen a téren előrébb jár, a felhasználók javasolhatnak javításokat is a térképhez például. A Google Maps jelenlegi formájában például képtelen lekövetni az árvíz miatti lezárásokat, csak közvetett jelekből lehet sejteni, hogy mi van lezárva. A Waze felhasználói, közösségi szerkesztője viszont pillanatok alatt képes frissíteni egy környék forgalmi információit az új helyzetnek megfelelően, majd visszaállítani az eredeti állapotra, ha kell.

A Waze-nek sikerült egy fanatikus közösség kulturáját felépítenie. Magyarországon is egy kis számú, de nagyon lelkes csapat kezeli a térképet, aminek eredményeképp nem csak Budapesten, de a forgalmasabb vidéki környékeken is jól használható lett a szolgáltatás. A felvásárlást követően persze valószínű, hogy megszűnik egy idő után önálló termékként működni a Waze, a rajongókon kívül a többi embernek viszont jó hír, hogy a Google Mapsbe is beépülhetnek a szeretett közösségi funkciók. Vannak egészen hiperaktív felhasználók, egy amerikai grafikus dizájner például egy év alatt 280 ezer változtatást, jelzést küldött a rendszerbe A 500 leglelkesebb Waze-bejelentőnek közvetlen elérése van a cég munkatársaihoz is.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Előfordulhat persze az is, hogy a felvásárlás egyszerű stratégiai lépés volt, s a Google mindössze saját pozícióját szerette volna biztosítani a digitális térkép és navigációs piacon. Az Apple Maps esete rávilágított arra, hogy a közlekedés és az okostelefon mára mennyire erősen összefonódott, egy jó szolgáltatás komoly érv lehet az egyik vagy másik platform mellett. A Facebook vagy akár az Apple számára igen jól jött volna egy innovatív technológia, aminek ráadásul már több tízmilliós a felhasználói tábora - állítólag mindkét cég tárgyalt is a Waze megszerzéséről, ma már tudjuk, sikertelenül.

Taktika

A Google számára az is fontos, hogy az online világ minél inkább a Google Maps API-ra építse szolgáltatásait, hiszen egy bizonyos lekérésszám felett a használata fizetős és nem is olcsó. Több szolgáltató, például a Foursquare is egy idő után átállt az ingyenes OpenStreetMap használatára, amit a Waze is használ. A Google számára kellemetlen lenne, ha az OSM egyik bástyáját valamelyik közvetlen konkurense karolná fel.

A Waze a Google méreteihez képest egy aprócska startup, a beolvasztás megtörténhetne bármikor, de a Waze vezetősége valószínűleg a feltételek között fenntartotta a jogot arra, hogy a teljes cég a fejlesztéssel együtt Izraelben maradhasson. A Facebookkal folytatott tárgyalások is ott akadtak el a pletykák szerint, hogy Zuckerberg cége ragaszkodott volna az izraeli cég Amerikába költöztetéséhez.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról