Hatalmasra nő a hajlékony kijelzők piaca
Hatalmas sikert jósol a hajlékony kijelzők számára az IHS iSuppli piackutató vállalat, 2013-ben mindössze 3,2 millió ilyen kijelzőt adnak el, 2020-re ez a szám 800 millió közelébe fog emelkedni. A telefonok, okosórák, PC-k mellett akár az épületek görbe falait követő megjelenítőkben is hasznosítani lehet majd őket.
Az elektronikus készülékek lehetséges jövőjét bemutató koncepciók, fantáziarajzok egy ideje nem nélkülözik a hajlékony kijelzőket, amelyekkel kapcsolatban számos vállalat végez kutatásokat és fejlesztést. Az IHS iSuppli elemzőcég szerint ezek az erőfeszítések nem lesznek hiábavalóak, 2020-ra a hajlékony kijelzők piaca 800 millió darabra emelkedik, az eladások összértéke pedig meghaladja majd a 41 milliárd dollárt.
A hajlékony kijelzők fejlődése négy fontos állomáson megy keresztül az IHS szakértője, Vinita Jakhanwal szerint. Az első generációs kijelzőket már ma is kapni, igaz, kis példányszámban és nagyon drágán: ezek azok a rendkívül vékony megjelenítőpanelek, amelyeket a gyárban ívesre hajítanak, így jönnek létre például a felhasználót "körbeölelő" monitorok. Ezen kijelzők közös jellemzője, hogy valójában igen közel állnak a sík megjelenítőkhöz, mindössze néhány fokot hajlanak.
A második generációba tartoznak azok a hajlékony kijelzők, amelyeket akár egész nagy ívben is meg lehet hajlítani, tipikusan ezek lehetnek az okosórák, "okos karkötők" megjelenítői. A harmadik generációz azok a kijelzők képviselik, amelyeket már a felhasználó is tetszés szerint hajlíthat, akár fel is tekerhet majd - ilyen feltekerhető megjelenítős koncepciókat és rajzokat is régóta látni már, de hamaosan ezek valósággá is válhatnak. A negyedik generációs hajlékony kijelzők azok lesznek az IHS szerint, amelyek már annyira olcsók, hogy használat után egyszerűen el fogjuk dobni őket - gyakorlatilag leváltják a papírt.
A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
"A hajlékony kijelzők hatalmas lehetőséget tartogatnak, olyan új termékek és felhasználási lehetőségek egész sorát nyitják meg, amelyek korábban nem voltak praktikusak vagy egyenesen lehetetlenek voltak" - vélekedik Jakhanwal, aki az IHS iSupplinál a mobil kijelzők és feltörekvő új technológiák elemzője. Jakhanwal szerint "a hajlított kijelzős okostelefonoktól kezdve a csuklót átölelő okosórákon át a felcsavarható kijelzős PC-kig vagy az épületek homlokzatát követő hatalmas kültéri reklámkijelzőkig a hajlékony megjelenítők felhasználási területeit csak a tervezők fantáziája korlátozza".
Mint minden új típusú kijelző, először ezek is a kis méretű eszközökben, például telefonokban, zenelejátszókban vagy okosórákban fognak elterjedni, itt jönnek ki igazán az olyan képességeik mint a hajlékonyság vagy az ellenállóképesség. 2020-ben 351 millió olyan mobil eszköz kerül piacra az IHS szerint, amely hajlékony kijelzőt tartalmaz. Később azonban a nagyobb eszközök is alkalmazhatnak ilyen kijelzőket, azok megjelenhetnek monitorokban, tévékben, notebookokban,