Nyugat-Európára és Ázsiára koncentrálódik az IPTV-piac
Lassan de biztosan erősödik az internetalapú televíziózás, vagyis az IPTV globális jelenléte a különböző tévés műsorközvetítő technológiák közt, ma a húsz legnagyobb IPTV-szolgáltatónak már csaknem 60 millió ügyfele van világszerte.
Világszerte 57,7 millió háztartást szolgált ki 2012 végén a világ húsz legnagyobb IPTV-szolgáltatója, a legnagyobb arányban Nyugat-Európában és Ázsiában használják ezt a technológiát televíziós műsorközvetítésre - áll az SNL Kagan jelentésében. Az internetalapú televíziózás bezzegországa egyértelműen Kína, ahol már a húszmilliót is átlépte az IPTV-s háztartások száma, a technológia térhódítása pedig töretlennek tűnik.
A tanulmány szerint régiós tekintetben az internetes televízió őshazájának tekinthető Nyugat-Európa még tartja magát az élen, a húsz legnagyobb IPTV-szolgáltatóból kilenc működik ebben a térségben, míg az ázsiai régióból hét szolgáltató kerülhetett bele a listába. A nyugat-európai térségben továbbra is Franciaországban üzemel a legtöbb háztartásban IPTV-szolgáltatás, az országban négy szolgáltató több mint 3,5 millió ügyfelet szolgál ki összesen. A legnagyobb amerikai piaci szereplőnél, a Verizonnál ennél valamivel több, 4,03 millió IPTV-s ügyfelet tartanak számon.
IPTV set-top box Franciaországból: a nyugat-európai hídfőállás
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
Az IPTV-s platformok körében a legelterjedtebb technológia az SNL Kagan szerint a Microsoft MediaRoomja, mely világszerte a teljes előfizetői bázis nagyjából 16 százalékát szolgálja ki. A kutatás rámutat, hogy számos szolgáltató saját fejlesztésű komponenseket használ a csomagtovábbításhoz, felhasználói felülethez, illetve általában a teljes köztesréteghez, emellett a szolgáltatók általában a saját régiójukban működő beszállítókat részesítik előnyben a hálózat összeállításánál, bővítésénél.
Hazánkban a teljes IPTV-előfizetői bázisról legfeljebb becslések állnak csak rendelkezésre. Itthon két szolgáltató, a Magyar Telekom és az Invitel üzemeltet saját infrastruktúra-alapon IPTV-szolgáltatást, előbbi az idei második negyedév végén 336 ezer előfizetővel rendelkezett, míg az Invitelnél az IPTV-s előfizetői bázis száma néhány tízezer. Ezzel az IP-alapú műsorközvetítő technológia hazai penetrációja a tévészolgáltatással rendelkező háztartások körében körülbelül 12-13 százalékos.