Brüsszel vizsgálja az Apple és az operátorok szerződéseit
Az Európai Bizottság hivatalosan is elkezdte vizsgálni, az Apple és a mobilszolgáltatók között létrejött értékesítési megállapodások vajon versenyellenesek-e. A cég szigorú szerződéses feltételeire több operátor is panaszkodott korábban.
Hivatalos vizsgálat indult
Márciusban írtunk arról, hogy néhány mobilszolgáltató hivatalosan is panaszt emelt az Európai Bizottságnál, azt állítva az Apple irreális mértékű készülék- és marketingtámogatást sajtol ki a mobilszolgáltatókból, valamint extrém szigorú szerződéses feltételeket szab számukra. A Financial Times szerint hivatalosan is elindult az előzetes vizsgálat, amely során az Európai Bizottság számos operátortól kér be adatokat, és ezek alapján dönt arról, formálisan is versenyellenes magatartással vádolja-e meg a céget.
"A Bizottság rendelkezésére álló információk szerint az Apple és a mobilszolgáltatók olyan disztribúciós megállapodásokat köthettek, amely más gyártók piacról történő kiszorítását eredményezheti" - áll a szolgáltatókhoz eljuttatott, kilenc oldalas dokumentumban, amely a kaliforniai gyártó és a szolgáltatók szerződéses viszonyát hivatott feltérképezni. "Vannak arra utaló jelek, hogy egyes Apple termékek képességei ki vannak kapcsolva az EU/EGK egyes országaiban. Amennyiben ez valóban bebizonyosodik, az akár a trösztellenes jogszabályok megsértése is lehet."
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A megkeresett operátoroknak olyan kérdésekre kell válaszolniuk, hogy például az Apple elvárja-e egy bizonyos mennyiségű iPhone megrendelését, előírja-e a marketingbüdzsé felhasználását, vagy hogy kiköt-e olyat, hogy az iPhone ártámogatása és értékesítési konstrukciói nem lehetnek rosszabbak a többi gyártóénál. A Bizottság állítólag arra is kíváncsi, az iPhone 5 technikai vagy jogi okok miatt nem használható Európa egyes 4G/LTE hálózatain.
Szoros gyeplő
Az Apple köztudottan szigorú feltételeket diktál az operátoroknak, melyek korábban az exkluzivitásért cserébe gyakorlatilag mindenre hajlandóak voltak azért, hogy elsőként árulhassák a nagy népszerűségnek örvendő iPhone-t. A vállalat nem csak az értékesítési, hanem a kommunikációs lánc felett is teljes kontrollt gyakorol, miközben a szolgáltatók folyamatosan ki vannak téve a sajátos logisztika szeszélyeinek - különösen az új termékek megjelenésekor fordul elő, hogy az Apple jóval kisebb készletet szállít, mint amennyit az operátor el tudna adni.
Magyarországon elsőként a Telekom vette fel kínálatába az iPhone-t, majd később a Vodafone is beállt a sorba - a piros logós operátor ugyanakkor már távolról sem tudott akkora figyelmet szerezni. A Telenor csak tavaly ősszel kezdte meg az iPhone árusítását, de a készülék Kutas István kommunikációs igazgató szerint semmilyen marketingtámogatást nem kap a Telenortól, a szolgáltató nem vállal költségeket az Apple készülék népszerűsítésében. Az Apple telefonja meg sem jelenik a Telenor weboldalán, de kérdésünkre a cég sajtóosztályán elmondták, a kínálatban szerepel az iPhone, az árakról és a csomagokról az üzletekben érdeklődhetnek a vevők.
Úgy tudjuk, hogy a Telenor nem kívánt egy számára előnytelen szerződést kötni az Apple-lel, ezért nem közvetlen a gyártótól, hanem más, legális csatornán szerzi be a készülékeket. A konstrukció ugyanakkor azt is jelenti, elveszti a lehetőséget az iPhone reklámozására vagy a készülékkel kapcsolatos bármilyen kommunikációra - ezt ugyanis az Apple teljesen az ellenőrzése alatt kívánja tartani. Ez a példa is jól mutatja, Cupertino mennyire szorosan fogja az operátorok gyeplőjét, ha az iPhone-ról van szó.
Nyáron dőlhet el
A FT.com szerint a szolgáltatóknak június 17-ig kell válaszolnia az Európai Bizottság kérdéseire. Hogy hivatalosan is megvádolják-e versenyellenes magatartással az Apple-t, majd csak ezt követően derül ki. Az Apple szerint a szolgáltatókkal kötött megállapodásai minden európai jogi előírásnak megfelelnek.