Szerző: Dojcsák Dániel

2013. május 24. 12:50

A Google is másolja az Amazont

Ugyan az általános vélekedés az lehet, hogy az Amazon az, aki a Google-t másolja, például az Android forkolásával, közben viszont más területeken éppen a Google eredt a kereskedelmi óriás nyomába.

Két hónappal ezelőtt új háborús frontot nyitott a Google, mégpedig ott, ahol még az Amazon is csak tapogatózik. Egy pilot program keretében napon belüli kiszállítási szolgáltatással rukkolt elő a webes cég Google Shopping Express néven. A cél nem titkoltan az, hogy az eBay Now és az Amazon Prime mellé felnőjön egy hasonló Google-szolgáltatás. Az Shopping Express az első időszakban csak egy nagyon szűk területen volt elérhető, de a Google most kiterjeszti a szolgáltatást San Francisco teljes agglomerációjára, hamarosan a “Bay Area”-nak hívott terület teljes 7,2 milliós lakosságának lehetősége nyílik kipróbálni.

Napon belüli kiszállításon dolgozik a Google is

A Google már jövő héten elkezdi fogadni a regisztrációkat, bétatesztelőként lehet beszállni az új házhozszállító felület kialakításába. A további terjeszkedési tervekről ugyan nincs szó, de a zárt tesztelésből nyitottra való váltás azt mutatja, hogy eddig kielégítőek az eredmények, a rendelésszám pedig az információk szerint rohamos tempóban növekszik.

A hálózat növekedésének a háttérrendszer sosem lesz gátja, a megoldás tökéletesen implementálható bármilyen városba, bármilyen országba, sőt, egységes felületként működhet, ugyanúgy, ahogy az Amazon. Pillanatok alatt azonban ebből nem lehet globálisan elérhető szolgáltatás, hiszen a kiszállításhoz helyi kereskedelmi partnerek, helyi logisztikai szolgáltatók szükségesek, így az új területeken való megjelenés sokkal inkább hasonlít majd bármilyen klasszikus kereskedelmi lánc növekedésére.

Az Amazonnal ellentétben a Google nem üzemeltet saját boltokat, kizárólag a háttérrendszert, infrastruktúrát, fizetési és ügyfélkezelési megoldást nyújtja. Indulásként kilenc kereskedelmi partnere van, de még a futárok sem sajátok, külső alvállalkozók közreműködésére támaszkodik a cég, annak ellenére, hogy a kiszállító autók és dolgozók Google Shopping Express márkázottak. Ez a módszertan furcsának tűnhet, viszont éppen a skálázhatóságot garantálja, ugyanis a Google számára könnyebbség, ha az amerikai vagy nemzetközi terjeszkedéshez nem kell több tízezer alkalmazottat foglalkoztatni, hanem franchise rendszerben egy adott területen akár több cég párhuzamosan végzi a szállítási feladatokat is.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A kereskedői típusok alapján is igaznak bizonyul, hogy a Google kampót akasztott az Amazonra és követi mindenben. Miután az Amazon elektronikai szerelvényekre szakosodott alüzletet mutatott be AmazonSupply néven, a Google is rámozdult a témára és Google Shopping for Suppliers néven ő is szerelvényboltot indított idén januárban. Ugyanígy tetten érhető a másolás a most kialakuló napon belüli kiszállítás mellett, a eseti postafiókos átvételi mód bevezetésében, de a vállalati felhőszolgáltatásokban is, ahol ma már az Amazon számít a drága, régi szereplőnek és a Google szerverszolgáltatása az olcsó új alternatíva.

Nem lehet hibázni az online versenyben

Nem újdonság persze, hogy a weben óriásira hízott vállalatok önkéntelenül is másolják egymást, egyik nagy szereplő sem engedheti meg magának, hogy valamelyik funkciót ne kínálja. Elég csak arra gondolni, amikor a Google többszöri nekifutásra, de végül belépett a közösségi hálózatok piacára a Facebookkal szemben, vagy épp arra, amikor a Google és az Amazon saját tabletet dobott piacra az Apple sikerét követve.

Az elektronikus kereskedelem a tabletekhez és a közösségi médiához hasonlóan egy újabb sikerterület, ami masszív növekedés előtt áll a következő években. A Forrester Research szerint 2017-ig févi átlagban 9 százalékkal egészen 370 milliárd dollárig nő az amerikai e-kereskedelmi forgalom. Az átlagos növekedésnek pedig az Amazon jelenleg a dupláját, 18 százalékoz tud az előző évhez képest felmutatni, idén az első negyedévben 13,3 milliárd dolláros forgalmat bonyolított a cég. A Google bátran ugrik neki ennek a harcnak: szóvivője szerint a verseny jót tesz a piacnak, a vásárlók és a kereskedők is profitálhatnak az egyre többféle lehetőségből. Az Amazon fenyegeti a Google-t a hirdetések és a média oldalán, a Google pedig fenyegeti az Amazont a kereskedelem, termékkeresés és a webes kiszolgálói oldalon.

Komoly csata várható, ami a fogyasztók számára valóban csak jót jelent, hiszen a riválisok egymást kényszerítik majd az egyre jobb szolgáltatások egyre olcsóbb kínálására. A folyamatokat persze könnyedén megzavarhatja valamelyik óriáscég jól időzített és jól kidolgozott belépése - számtalan startup rajtolt a közelmúltban, amik közül bármelyik boríthatja a papírformát a piacon, ahogyan a Google is felborította anno a webkeresés kialakult szokásait.

a címlapról