Közeledik a végjáték a HTC számára
Tömegével távoznak a HTC dolgozói a gyártótól, miközben a két nagy reménység, a First és a One is súlyos problémákkal küzd. Az alapító-vezérigazgató egyelőre a helyén van, de lemondását ígéri, ha a csúcsmodell megbukik.
A One és a First
Belsős információk szerint az idei csúcsmodell, a HTC One nagyon lassan kezdett a piacon, amiért elsősorban az akadozó gyártás okolható. A korábban kiszivárgó adatok szerint a HTC számára nem jutott elegendő kameramodul, emiatt a korábban tervezettnél jóval kevesebb telefon készült el a piaci rajtra. A beszállítói probléma azért sújtotta különösen erősen a HTC-t, mert a leadott megrendelés alapján apró mérete miatt már nem számít kiemelt vevőnek, így nem élvez prioritást más vevőkkel szemben.
A HTC másik nagyon várt tavaszi-nyár eleji mobilja, a "Facebook-telefonként" aposztrofált First súlyos bukás. Az AT&T, a telefon jelenleg kizárólagos forgalmazója néhány nap után kénytelen volt levinni a készülék szerződéses árát 100 dollárról 1 dollárra, a látványosan visszafogott kereslet miatt. A kiszivárgó értesülések szerint ahogy a HTC polcfoglalási szerződése lejár, a szolgáltató azonnal megszünteti majd a telefon forgalmazását, az eladatlan készleteket pedig visszaadja a gyártónak.
HTC One - a megkésett megváltó?
Az eredeti tervek szerint a First bizonyos ideig a Facebook Home felület kizárólagos platformja lett volna, más modellekre csak hosszabb várakozás után lett volna elérhető. Ezzel szemben a Facebook a Home-ot a First megjelenésével egyidőben feltette a Play Store-ba, ahonnan a népszerűbb androidos telefonokra azonnal telepíthető lett. Ezzel a First elvesztette egyetlen megkülönböztető jellegzetességét: a Home kipróbálásához minden bizonnyal rengetegen sétáltak volna be a szolgáltatóhoz és vették volna kézbe a készüléket, ami eladásokat generálhatott volna. Ehelyett elegendő volt egy kompatibilis készüléken megnézni a Home működését, amivel a First varázsa el is szállt.
Peter Chou
A belsős források szerint Peter Chou, a HTC alapító-vezérigazgatója nagy akadálya a vállalat megújulásának, hajlamos pillanatok alatt döntést hozni kritikus kérdésekben, félredobva a hosszútávú stratégiákat. A HTC-s informátorok szerint Chout hónapokkal a One piaci rajtja előtt figyelmeztették a várható beszállítói nehézségekre, a vezérigazgató azonban nem változtatott az eredeti terven. Ennek eredményeképp a One rajtja teljesen rácsúszott a Samsung Galaxy S4 csúcsra pörgő marketingkampányára és a HTC szerény büdzséje egészen el is tűnt a dél-koreai behemót látszólag kiapadhatatlan költése alatt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Galaxy S4 pedig a várakozásokhoz képest kifejezetten csalódás. A HWSW tesztje szerint a szoftveres újdonságok sekélyesek és felejthetőek, a hardver pedig ugyan hozza az idei csúcsot, de kiemelkedőt nem alkot. Sőt, az S4 olcsó hatású műanyag borítása vizet sem vihet a versenytársak alumínium, üveg vagy minőségi polikarbonát házának. Ettől függetlenül (vagy épp ennek ellenére) az S4-ből a Samsung várakozásai szerint egyetlen hónapon belül 10 millió darab fog fogyni, ez minden idők legsikeresebb androidos rajtja lesz.
Munkavállalói exodus
A HTC problémáinak fokmérője, hogy meghatározó közép- és felsővezetők hagyják ott a bajba került gyártót. A múlt héten Kouiji Kodera, a vállalat termékfejlesztésért felelős vezérigazgatója lépett ki - Kodera feladata volt az általános termékstratégia kidolgozása és végrehajtása. Az elmúlt néhány hónapban rajta kívül elhagyta a céget Jason Gordon, a kommunikációért felelős alelnök, a kiskereskedelmi marketinget vezető Rebecca Rowland, a digitális marketinget igazgató John Starkweather és a termékstratégiát készítő Eric Lin is.
A távozások ugyanakkor nem csak a HTC amerikai ágának közérzetére és moráljára utalnak, a cégnél fontos átszervezés zajlik a stratégiai tervezés és marketing terén. Ben Ho, a nemrég kinevezett marketingvezér e két osztály egy részét visszaköltözteti Tajvanra, a távozók is leginkább e feladatkörökből léptek ki. Ezzel szemben a hardvertervezésért és szoftverfejlesztésért felelős San Franciscó-i és seattle-i osztályok csendben dolgoznak tovább.
Viszlát HTC?
A tajvani gyártót bizonyára korai még temetni, egyelőre azonban nem látszik, hogyan tér vissza a HTC az okostelefon-gyártás csúcsára. Az androidos telefonok piacát ma a Samsung uralja, a dél-koreaiakat messze lemaradva követi a Huawei és a ZTE párosa illetve a Sony és az LG. E gyártókhoz viszonyítva a HTC termékstratégiája nem tűnik látványosan elhibázottnak, a gyártói kapcsolatok elhanyagolása és a márkanév folytatódó ismeretlensége ma már kegyetlenül visszaüt.
Hogy mi lesz a gyártó sorsa, ma egyelőre nem látszik. Tavaly a One X volt hivatott megmenteni a céget, ez akkor nem sikerült, a telefon langyos eladásokat produkált, pedig a tesztelők alapvetően elégedettek voltak vele. Az idei nagy dobás, a One is hiába kapott ragyogó értékeléseket a sajtóban, a csúszó rajt és a Samsung-kampány úgy tűnik, hogy keresztbe tesz az idei messiásnak is, erre pedig a cég tényleg utolsó lehetőségként hivatkozik.
A HTC pénzügyei egyébként nincsenek kritikus helyzetben, tavaly a rendelkezésre álló 87 milliárd tajvani dollárból 33 milliárdot égetett el a működés, az átszervezések, költségcsökkentések miatt valószínűleg idén nem kerül fizetésképtelenség közelébe a gyártó. Az eladások ugyanakkor nem tudnak talpra állni, a tavalyi (kifejezetten gyenge) bázisévhez képest az elmúlt három hónapban is rendre 43, 48 és 36 százalékos visszaesést mutatnak az eladások, gyorsan zsugorodik tehát a HTC.