Összes fontos szolgáltatását megújítja a Google
Bemutatta legfrissebb ötleteit I/O fejlesztői konferencián a Google. Megújul gyakorlatilag az összes fontosabb online szolgáltatás, új funkciókat kap az Android és a Chrome. A fejlesztők is örülhetnek, az API-áradat mellett új eszközök is elérhetőek, a Play Store pedig új képességeket kapott.
Új Android és Nexus
A Nexus 4 specifiációi alapján alaposan elmaradt az androidos csúcsmodellek mögött - a kijelző felbontása vagy az LTE-támogatás hiánya miatt már nem tudja teljes mértékben ellátni a fejlesztői referenciatelefon szerepét. A Google frappáns megoldása: Nexus-élménnyel kínált Samsung Galaxy S4, fejlesztőknek. A készülék ára is ezt tükrözi, 650 dollárba kerül, az Egyesült Államokban pedig az AT&T és a T-Mobile kínálatában jelenik meg, valamint közvetlenül a Google-től is elérhető. A telefon tényleg a teljes Nexus-élményt megadja: a bootloader nyitott, a felhasználói felület a Google sajátja, a frissítések pedig azonnal elérhetőek, ahogy a Nexusokra eddig.
Hasonlóan frappáns megoldással jelentkezik a Google a lemaradó Android-verziók kezelésére, amelyek a gyártók és a szolgáltatók közönye miatt rendszeresen késnek vagy teljesen elmaradnak. A töredezettség sok fejlesztő számára visszatartó erő és az iOS-first hozzáállás legfontosabb oka. Ezért az új API-készletet a Play szolgáltatások keretében juttatja el a készülékekre a Google, így ezek minden kompatibilis eszközön egységesen elérhetőek lesznek. A bejelentést kitörő örömmel nyugtázta a fejlesztőkből álló hallgatóság - érthető módon.
Az új API-kon keresztül érhető el három új lokációs képesség, a Fused Location Provider, amely az összes rendelkezésre álló érzékelő okos bevetésével alacsony energiafelvétellel nyújt folyamatos helymeghatározást - a Google becslése szerint a funkció használáért óránként egy százalék akkukapacitással kell fizetni. A második a geofencing, amellyel bizonyos földrajzi területekre belépve kérhetnek üzenetet az alkalmazások, a harmadik pedig az aktivitáskövető, amely a szenzorok adatait összegezve, GPS nélkül képes autós-kerékpáros-gyalogos útvonalunkat meghatározni.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Talán ennél is fontosabb új változás, hogy a Google alkalmazás-üzenetkezelő rendszere, a Cloud Messaging immár kétirányú kommunikációra képes. Ez fontos új lehetőség a fejlesztők számára, de a "felfelé" irányuló kommunikációt a Google a rendszer szintjén is használja: az egy eszközön már elfogadott értesítés eltűnik a többi eszközről is. Az új GCM képes folyamatos internetes kapcsolat fenntartására is, az nem épül fel újra minden kommunikációhoz. A GCM tavalyi indulása óta egyébként hamar a backend-app kommunikáció de facto szabványává vált Androidon, a legnépszerűbb alkalmazásoknak már kétharmada ezt használja. A GCM leveszi a fejlesztők válláról a készülékkel való alacsony szintű kommunikáció kezelését, a backendnek csak a Google felé kell eljuttatnia az üzenetet, a Google infrastruktúrája innen elintézi a kézbesítést.
Game szolgáltatások és új IDE
Szintén a Play szolgáltatások keretében indul a Game services, amely a Google játékokkal kapcsolatos keretrendszere. Hasonló rendszert már régóta működtet az Apple (Game Center) és a Microsoft (Xbox Live), a régóta várt funkció immár most az Androidra is elérhető. A Game kipipálja a versenytársak által kínált összes fontosabb funkciót, felhőben tárolja a játékállást, vannak “vívmányok” (achievementek), ranglisták (abszolút és Google+ barátainkkal). Nagy dobás a többjátékos üzemmód, ehhez is a Game services kínál keretrendszert, amely kezeli a hálózatot, a kliensek szinkronizációját és az összes alacsony szintű feladatot. A keretrendszer hatalmas előnye, hogy keresztplatformos, tehát nem Android-exkluzív, hanem iOS-en is működik.
A fejlesztők oldaláról visszatérő igény volt egy “hivatalos” androidos fejlesztői környezetre. Ezt az űrt tölti be az Android Studio, amely az IntelliJ-re épülő új Google-féle IDE lesz. Az Android Studio nagy újdonsága a felülettervező modul, amellyel különböző kijelzőméretekben nézhetjük meg az alkalmazásunkat és valós időben módosíthatjuk a felület elemeit. Ehhez kapcsolódik, hogy nem csak a különböző képernyőfelbontásokat, hanem a fordításokat is megnézhetjük egymás mellett, így azonnal kiszúrható, ha valamelyik string például túl hosszú és széttolja a felületet. Az Android Studio a Google tervei szerint a standard androidos fejlesztői környezet lesz.
Szintén váratlan, de rendkívül hasznos újdonság a Play Store új tesztelési és fokozatos élesítés funkciója. A tesztelés alfa, béta és végleges kiadásokat ismer, a felhasználók azonosítását a Google végzi, a tesztelők visszajelzései pedig nem nyilvánosak. Ahogy elérkezik a végleges kiadás, nem kötelező a teljes felhasználói bázisnak azonnal élesíteni azt, 5 és 100 százalék között tetszőleges arányban választható, hogy a bázis mekkora része frissüljön. Ez különösen akkor fontos, ha az új verzió valamilyen új képességet kap, amely skálázódási problémákat vethet fel.
Maps
Ugyan néhány nappal ezelőtt a Maps frissítése néhány részlettel együtt már kiszivárgott, de ennek ellenére az ütős bejelentések sorában méltó helye van a Google térképszolgáltatásának is. A Maps nem csak új felületeket és dizájnt kapott, hanem úgy tűnik, teljes generációváltáson esett át, ahol a térkép sokkal személyesebb és sokkal informatívabb lesz, mint valaha. Jonah Jones, a Google Maps termékfejlesztési igazgatója szerint ez a frissítés olyan, mintha milliárdnyi egyedi térképet készítettek volna, mindenkinek egy sajátot.
Az első szembeötlő újdonsága az asztali verziónak, hogy eltűnt teljesen a felesleges “fehér”, üres terület, ugyanis a jövőben a térkép teljesen kitölti az ablakot és amennyiben szükséges, akkor a plusz információk, szövegek, adatok a bal oldalon felbukkanó kártyákon jelennek meg a térkép felett. Maga a térkép is adaptálódik a felhasználó szokásaihoz, igényeihez. Abban a pillanatban, hogy rákeresünk egy étteremre, eltűnnek az irreleváns jelzések, helyet cserélve értékelésekkel, további helyeket jelző ikonokkal. Az Androidon megszokott berögződések visszaköszönnek és minden egyes pont interakciós felületté válik, bárhova kattintunk, történik valami, átalakul a felület. A megjelenő tartalmak függenek a kontextustól is, de közben a keresési előzmények, profilinformációk és korábbi értékeléseink is beleszólnak abba, hogy mit ajánl a térkép. Sőt, megjelennek kuponok, kedvezmények is a térképen, aminek a túloldala a szintén most bejelentett hűségprogram integráció, amit a Google Wallett kapott.
Az eddigi statikusnak tűnő térkép életre kel, ráadásul a személyreszabottság a Google Now-hoz hasonlóan a használattal együtt javul. Fontos megjegyezni, hogy az Earth- és a StreetView-integráció is erősebb lett. Ezentúl sem asztali szoftvert, sem plugint nem kell telepíteni az Earth használatához, illetve az átmenetek is sokkal finomabbak lettek a különböző nézetek között. A vizuális fejlődés nagyrészt a 3D renderelt nézeteknél látható, de érdekes, hogy az Earth nézetben a felhők és a fény-sötét is a valós, aktuális állapotokat mutatja.
Nem maradt érintetlen a navigáció sem, s ugyan ez eddig is egy erőssége volt a Google Maps-nek volt még hova fejlődni. A kezelőfelület finomításával már nem kell címeket beírni, egyszerűbbé vált két pontot lerakni a térképre és azonnal végigzongorázhatjuk, hogy gyalog, kerékpárral, autóval, tömegközlekedéssel, illetve akár repülővel milyen lehetőségeink vannak az adott táv leküzdésére. A térképen nagyobb hangsúlyt kapnak az élő közlekedési információk, amik a forgalom sűrűsége mellett adott területeken képesek jelezni a baleseteket, lezárásokat is.
Végre bekerült a dinamikus újratervezés, illetve akadályok, erős forgalom esetén a Google alapértelmezetten alternatív útvonalakat tervez. Eddig ugyanabba a csőbe küldte be a felhasználókat, s mindössze annyit tett, hogy piros színnel jelezte, hogy ez egy hosszabb menet lesz, illetve percre pontosan ki is kalkulálta, hogy mennyit kell dugóban ülni. Sajnos a frissítések többségével ellentétben a Maps még egy béta fázisban tart és csak nagyon kevés szerencsés felhasználó kapta meg az új felületet. Az új Maps oldalán lehet jelentkezni a Maps kipróbálására, de a szélesebb körű terítésre még biztosan heteket, akár hónapokat kell várni.
Play Music All Access
A magyar közönségnek csak egy kis színes hír, hogy a Google is beszállt a zenei streaming üzletbe is. A korábbiakhoz képest itt viszont már nem tehette meg, hogy egy diszruptív üzleti modellel a természetes szereplők alá vágjon, a Google is ugyanolyan feltételekkel kínál muzsikát a felhasználóknak, mint a Spotify vagy a Deezer. Az egyelőre csak az Egyesült Államokban elérhető Google Play Music All Access a korábban a Play szolgáltatásokba olvadt Music funkcionalitását bővíti ki. Eddig mindenki a saját zenéit tölthette fel és használhatta cloud-lejátszóként a Google-t, illetve vásárolhatott számokat. A mostani ugrással viszont a konkurens Apple és Amazon szolgáltatásait beelőzve egy teljes értékű, hozzáférésalapú szolgáltatást tud adni az embereknek a cég. A funkció ugyanaz, mint amit a Spotify is ígér, kiegészítve a Google-szolgáltatásokba való integrációval.
A Play Music 9,99 dolláros havidíjért ellenében akár asztali, akár mobil (Android) környezetbe kínál streaming lehetőséget. Feltételezhetően van offline szinkronizációs lehetőség is és a személyes előzmények és az adott keresések alapján itt is vannak egyedi ajánlások és csatornák. Ha valaki kételkedne, akkor a 30 napos periódus alatt ingyen győződhet meg az ígéretek igazságáról - az USA-ban. A katalógusban lévő zeneszámok mennyiségéről a Google pontosan nem beszélt, de a Sony, a Universal és a Warner kiadók által licencelt zenék biztosan elérhetőek.
Google+
Teljesen új köntöst kapott a Google+ is, ami mostanra teljesen emészthető, egyesek szerint Facebook-szerű lett. Összesen 41 új képesség került be a rendszerbe, például nagyobb képek, többhasábos elrendezés, hashtag kezelés. A többhasábos nézet teljesen reszponzív, tehát az elrendezés 1-3 hasáb között dinamikusan változik attól függően, hogy mekkora ablakban, vagy milyen méretű és orientációjú kijelzőn jelenik meg a felület.
Hamarosan bekerül egy animált GIF-készítő is, aminek “Auto Awesome” a neve, de ugyanez a funkció egy sorozatnyi képből kiválasztja azt is, amin mindenki mosolyog. Az Auto Enhance funkció önállóan rendbe teszi a feltöltött képeket, az Auto Highlight pedig kiválogatja helyettünk a rosszul sikerült, bemozdult, alulexponált vagy éppen unalmas, ismétlődő képeket. Mindehhez érdemes használni az Auto Backupot, ami azonnal feltölti a Google+-ra a képeket az androidos eszközökről, ahogy azok elkészültek.
Szép lassan a Google+ kialakított egy használható felületet, ami sokkal modernebb, átláthatóbb és használhatóbb, mint a milliárd feletti felhasználóval rendelkező Facebooké. Ezt úgy tűnik egyre többen fedezik fel, a Google szerint a szolgáltatást ma már 190 millióan aktívan használják, illetve 390 millió havi egyedi felhasználó más Google-felületeken kerül kapcsolatba a Google+-szal.
Hangouts
A legtöbben persze még mindig az üzenetküldés iránt érdeklődnek, s a legnagyobb várakozás is a Google Talk és a párhuzamosan működő üzenetküldők leváltására irányult. Sajnos nem teljesen egyértelmű, hogy az új Hangouts miért lenne sokkal jobb és egységesebb felület, mint az eddigi. A valóság az, hogy a Hangouts felfalta az évek óta nem frissített Google Talk chatfelületet. Ha valaki elkezdi használni az újat, még tud visszaüzenni a régi Talk kliensekbe, de a fejlett funkiók “odaát” nem fognak működni.
Az összevont Hangouts igyekszik hidat verni a mobilos, webes és közösségi oldali kommunikáció között, ahogyan a Facebook Messenger is teszi. Itt is lehetőség van csoportos csevegésre, látszik, hogy a résztvevők közül ki melyik üzenetet látta utoljára, egyértelmű jelzések mutatják, hogy a partnerek közül ki elérhető éppen és ki nem. Az új kliensből egyelőre hiányzik a “láthatatlan” állapot, illetve a Google Talk kliensben megszokott függőleges csoportosításra sincs lehetőség, a csevegőablakokat csak egymás mellé tudjuk felpakolni a képernyő aljára ragasztva vagy szabadon ledobhatjuk egymástól függetlenül.
Érdemes feltelepíteni a Chrome beépülő modulként, webappként működő Hangouts klienst, ami a böngésző mellett a tálcán is helyet kap, mintha egy teljes értékű app lenne. Mobilon is lecseréli a Hangouts a Talk klienst, ezt az automata frissítés is megoldja, de ha valaki nem tud várni, akkor a böngészőből indítva telepítheti az új csevegőt. Ha másért nem, azért érdemes feltenni, mert az eddigi kissé fapados dizájn helyett egy szép, de mégis egyszerű, a tartalmat és a partereket kiemelő dizájnt kapunk óvatos, de elegáns animációkkal. A beállítási lehetőségek annyival bővültek, hogy az értesítéseket fel lehet függeszteni néhány órára, ha épp prezentálunk vagy tényleg dolgozni szeretnénk. A Hangouts egyelőre nem veszi át az sms-kezelést, mint a Viber vagy a Facebook Messenger, illetve a használatához már nem elég a Gmail cím, hanem Google+ profil is kell.
Chrome
A Google számára a Chrome fontos alkalmazásplatform, és igen lendületesen fejlődik is. Míg tavaly év közepén még havi 450 millió aktív Chrome-felhasználó volt, ez a szám idén már 750 millióra nőtt. Az előadáson a Google elismételte az elmúlt hónapok előrelépéseit, a WebM (VP9) és a WebP formátumok újdonságait illetve az adattömörítést használó mobil Chrome bevezetését.
A Chrome fejlesztésére nagy hangsúlyt fektet a Google, ennek tudható be, hogy nemrég forkolták a WebKit motort Blink néven. A lépést a cég azzal indokolta, hogy a WebKit fejlesztése túl lassúnak bizonyult, ezért teljesen saját kézbe veszik a fejlesztést. A Google célja teljesértékű alkalmazásplatformmá fejleszteni a webet, ennek része a reszponzivitást növelő lépések sora, és a fejlesztők lehetőségeinek kitágítása is. Ez utóbbira újabb példát adott a cég, az egyéni HTML cimkék, a Web Audio API és a WebSockets használatával látványos demót mutattak be.
A teljes keynote bemutató itt nézhető meg: