Kiadó lett a Rovio
Az Angry Birds szériával híressé és gazdaggá vált finn cégért sokan aggódnak, ugyanis a madarak és disznók háborúján túl nem tudtak eddig felmutatni mást, ami hasonló durranás lett volna. A cég most kreativitása helyett az Angry Birdsszel megszerzett ismertségét bocsátja áruba.
A Rovio Entertainment következő üzletfejlesztési lépésként nem egy új termékcsaláddal rukkol elő, hanem kisebb, külső fejlesztők játékait dobja piacra. A forgalmazás és a marketing a legtöbb fejlesztőnek leküzdhetetlen akadály, elő is fordul gyakran, hogy nagyon korrekt játékok maradnak a toplisták alján kellő kezdőlökés nélkül.
Az eredetileg játékfejlesztőként működő, de mostanra rengeteg kereskedelmi tapasztalatot is összegyűjtő cég Rovio Stars néven indítja az almárkát, azaz a jövőben is lehet majd tudni, hogy melyik játék készült saját műhelyben és melyek azok, amiket csak gondoz a Rovio. Két játék máris bekerült a programba, ezek példáján érdekes lesz majd megfigyelni, hogy a siker mennyiben múlik az utolsó simításokon és a terjesztési praktikákon.
Marketing, PR, reklám
A Rovio mostanáig 1,7 milliárd letöltést generált játékaival, ami nem csak egyszerűen pénzhez juttatta a céget, de egy masszív közönség is kialakult, akiket a már feltelepített játékokon vagy egyéb hűségprogramokon keresztül el lehet érni. Arról nem is beszélve, hogy a Rovio márkanév a legtöbb okostelefonozó fejében egyet jelent az aranyos, egyszerű logikai-ügyességi játékokkal.
Az említett két játék közül az első az Icebreaker: A Viking Voyage, ami műfaját tekintve nem újdonság: a pálya elemeit kell megfelelőképp ujjmozdulatokkal “felszeletelni”, úgy, hogy a darabok a megfelelő ritmusban és kombinációban hulljanak le. Számtalan olyan játék volt már a böngészős Flash-játékok közt is, ahol geometriai alakzatokat kellett feldarabolni a továbbjutáshoz, illetve az ujjal vagdosás a Fruit Ninja és a Cut the Rope alapinterakciója is. Ez esetben a szeletelést ritmusra kell végezni, hogy a főhős vikingek előtt az utat megtisztítsuk. A második már fixált játék pedig a Tiny Thief nevű logikai kalandjáték, talán a szokásosnál is aranyosabb grafikával.
Rovio Stars presents Icebreaker: A Viking Voyage! - Out June 20
Még több videóA Rovio Stars programban résztvevők száma az előzetes ígéretek szerint limitált, a kiadó nem szeretné inflálni saját márkájának értékét. Viszont azon túl, hogy a kínálatba teszi a kiválasztott fejlesztők játékait és a terjesztés feladatait átveszi, az utolsó simításoknál is jelen van - valószínűleg a Rovio stúdiójának grafikai részlege, illetve a játékmechanizmusok szakértői is csiszolnak a appokon a kiadás előtt. A Rovio fejlesztési igazgatója, Kalle Kaivola elmondása szerint a Stars program magában foglalja az utolsó simításokat a programokon, a játékok kiadását és a megfelelő közönség megtalálását és elérését is.
A fejlesztésben is segítenek
Az utolsó simítások alatt a cég azt érti, hogy a játék elkészültének utolsó fázisába teljesen beépülnek és az utómunkálatokban is részt vesznek. Éppen ezért a Stars programba nem ötleteket, de nem is már kész játékokat keresnek, hanem már játszható, tesztelhető, "félkész" szoftvereket. A Rovio ebben a fázisban hatékonyan tud mentorként beszállni és egy sokadik átlagos játékból sikercímet faragni. A fejlesztés befejezésekor pedig az alkalmazáspiactereken szükséges feladatoktól a PR-ig mindenben részt vállal a kiadó.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Ennek nyilván meg van az ára is, amiről egyelőre a Rovio nem nyilatkozott. A kis darabszámnak és a szigorú válogatásnak köszönhetően a Rovio képes úgy kezelni minden címet, mint egy saját játékot, ezért bizonyára valamilyen bevételmegosztás valósul meg. A kis fejlesztőcégek ugyanis bizonyára előre nem tudnák kifizetni a növekedéshez szükséges összegeket. Az is benne van a pakliban, hogy sikeres együttműködés esetén a Rovio beolvaszt cégeket, megvásárol termékeket, ami az alapítóknak egy vállalható perspektíva lehet.
Bárkiből sztárt csinálhat a Rovio
A Rovio létre is hozott egy weboldalt, amin keresztül jelentkezni lehet, viszonylag egyszerű formában. A webes űrlap kitöltése mellett képernyőképeket, videókat és pontos leírást illik csatolni, de ez a kör még nem garantál semmit. Sőt, a várható óriási érdeklődés miatt a Rovio azt sem garantálja, hogy mindenkinek válaszol.
A külsős fejlesztők bevonása mellett a Rovio eredményeit nagyban az hozta, hogy sikeresen talált kereskedelmi partnereket, amikor is a meglévő játékaihoz készültek főleg filmes kiegészítők, illetve teljesen egyedi alkalmazások is akár. Ilyen volt az Angry Birds Rio, a Star Wars kiegészítő, illetve a Dreamworks legújabb filmjéhez tartozó Croods. A kiegészítők jól termeltek, idén áprilisban a vállalat arról számolt be, hogy 101 százalékkal 195 millió dollárra nőttek a bevételei 71 millió dolláros profit mellett. A korábbi sikereknek köszönhető 1,7 milliárd letöltés sem veszett el ráadásul nyomtalanul, továbbra is százmilliós nagyságrendű havi aktív felhasználója van a cégnek, így tényleg van mire alapozni a kiadói reményeket.