:

Szerző: Koi Tamás

2013. május 13. 15:35

Három év alatt 600 ezer SIM szívódott fel itthon

A legkülönfélébb statisztikák többnyire a magyarországi mobilhang-piac, vagyis a mobilpenetráció visszaeséséről szólnak, a valóságban csak a nem használt kártyák száma csökkent drámaian, az aktív használat nőtt.

Noha a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) a magyar mobilpiac havi teljesítményét feldolgozó statisztikagyűjteményben rendre az előfizetőszám csökkenéséről beszél, a három hazai mobilszolgáltatónál valójában éppen ellentétes folyamat játszódik le, vagyis egyre többen használják rendszeresen a mobiltelefonjukat. A szolgáltatók teljes ügyfélbázisa bár valóban jelentősen csökkent az utóbbi időben, ennek inkább csak marketingszempontból van jelentősége.

Ballasztcsökkentés

Az NMHH a szolgáltatók önbevalláson alapuló gyorsjelentése alapján évek óta két számot szerepeltet a magyar mobilpiac méretének indikátoraként. Az egyik a hívásfogadásra alkalmas (aktív) kártyák száma, míg a másik a forgalmazásban részt vevő előfizetések száma. Ezek azok a SIM-ek, melyekkel a statisztika tárgyhónapjának végé megelőző három hónapban hívást indítottak vagy fogadtak, illetve SMS-t küldtek. A két bázis közt jelentős lehet a különbség, bár a szolgáltatók egyre kevésbé érzik szükségét az ügyfélbázis mesterséges felduzzasztásának.

Ez utóbbi tendencia jól kirajzolódik az NMHH áprilisi statisztikáinak éves összehasonlításában. Míg 2010 áprilisában több mint 1 millió 82 ezer olyan SIM volt a piacon, mellyel hónapok óta semmiféle forgalmat nem bonyolítottak az ügyfelek, addig idén áprilisra a nem használt, de aktív kártyák száma 489 ezerre, vagyis kevesebb mint a felére csökkent. Mindeközben a ténylegesen aktív felhasználók száma csaknem 175 ezerrel nőtt, ami a teljes magyar mobilpiacra levetítve marginális növekedést jelent csupán.


Nem használt SIM-ek száma a három szolgáltatónál éves szinten
HWSW-grafika, Forrás: NMHH

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A statisztikák mélyére ásva jól látszik az is, hogy a legtöbb inaktív előfizetőt az elmúlt három évben a Telenor Magyarország "szórta ki" a hálózatából. Csak a norvég tulajdonban lévő mobilcég több mint 483 ezer inaktív előfizetést számolt fel, túlnyomó részt vélhetően olyan pre-paid kártyákat, melyeket mesterségesen tartottak életben rendszeres, minimális rátöltéssel. Ez, valamint a promóciós SIM-ek osztogatása hosszú ideig jellemző praktikája volt a mobilcégeknek, melyek az előző évtized végén még az előfizetői bázisuk méretét tekintve versengtek egymással.

Nyeregben a T-Mobile

A Telenortól ugyanakkor nem csak inaktív SIM-ek tűntek el, hanem aktívak is, a céget három év alatt 125 ezer előfizetője hagyta ott, míg a T-Mobile-hoz ugyanennyi idő alatt 274116, a Vodafone-hoz pedig 25119 ügyfél csatlakozott. 2013 áprilisában a forgalmazó kártyák alapján számolt penetrációt tekintve a piacvezető 46,21 százalékkal a T-Mobile volt (a cégnek ez egyben eddig az abszolút rekordja), a második helyen a Telenor állt 31,3 százalékkal, míg a harmadik a Vodafone lett 22,49 százalékkal.

A magyar mobilpiac penetrációja 115,9 százalékos volt áprilisban, míg három évvel korábban 118,9 százalékon állt ez az érték

a címlapról