Elértük, hogy a tarifáért jöjjenek be hozzánk
A Vodafone Magyarország tegnap nagyszabású rendezvény keretében népszerűsítette május elejétől megújuló RED tarifáit, melyekkel elsősorban a hangpiacra fókuszálva próbál előnyt szerezni magának. A korlátlanságot biztosító konstrukció új extrákkal egészül ki.
A Vodafone Magyarország több mint fél éve rukkolt elő a nemzetközi stratégia részeként a korlátlan beszélgetést biztosító RED tarifacsomag-családdal. A bevezetés óta eltelt hét hónap tapasztalatairól és tanulságairól, valamint a Vodafone RED-be épített új szolgáltatásokról beszélgettünk Diego Massiddával, a Vodafone Magyarország vezérigazgatójával.
Piros extrák
A piros szolgáltató új, korlátlan tarifacsomagjának bevezetéséről éppen a HWSW-n olvashatott először a nagyközönség: a tavaly október elején elrajtolt tarifák egy teljesen új konstrukciót vezettek be a lakossági mobiltarifák meglehetősen egy kaptafára épülő rendszerébe. A RED lett az első olyan díjcsomag itthon, mely korlátlan beszélgetést biztosít minden belföldi hálózatba. Az elsősorban okostelefonokkal rendelkező nagyfogyasztóknak szánt RED tarifából két változatot mutatott be a szolgáltató, ráadásul az olcsóbbat egy itthon addig még szintén nem létező konstrukcióban, készüléktámogatás nélkül is elő lehetett, illetve lehet fizetni - olcsóbban.
A Vodafone tegnapi sajtótájékoztatóján a szolgáltató bejelentette, a díjcsomagokat új extrákkal igyekszik vonzóbbá tenni, így májustól díjmentes felhőalapú tárhely (Vodafone Cloud), készülékfelügyeleti platform (Vodafone Protect) és a névjegyzék biztonsági mentésére alkalmas megoldással (Vodafone Contacts) egészül ki a Vodafone RED. Ahogy azt korábban megírtuk, a Vodafone RED Super előfizetők emellett prioritást kapnak a mobilnet-hálózat elérésekor, ami zsúfolt cellákban az átlagfelhasználókhoz képest nagyobb sávszélességet biztosít azoknak, akik hajlandók kifizetni havonta 22 ezer forintot a full-extrás díjcsomagért.
A havonta hordozott mobilszámok a három szolgáltató közt
Forrás: NMHH
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A szolgáltató első emberét mindenekelőtt arról próbáltuk faggatni a tegnapi sajtótájékoztatót követően, hogy a bevezetés óta eltelt időszakban hány előfizetőt sikerült átterelni a RED díjcsomagra, illetve ami talán ennél is fontosabb, hány ügyfél váltott szolgáltatót a tarifacsomag hatására. Diego Massidda sejtelmesen csak annyit válaszolt kérdésünkre, hogy a RED forgalma felülmúlva a szolgáltató várakozásait. Piaci információk szerint a helyzet azért korántsem annyira rózsás, a lakossági ügyfelek szolgáltatásváltási hajlandósága ugyanis továbbra is rendkívül alacsony, hiába könnyítette meg a hatóság tavaly a folyamatot.
Tényleg korlátlan!
Massidda hangsúlyozta, a RED bevezetése kapcsán a Vodafone számára az egyik legnagyobb kihívás az volt, hogy az ügyfelek gyanakvását eloszlassa. A szolgáltató ezért a bevezető kampányt követően nyomatékosabban igyekezett elhitetni a meglévő és potenciális előfizetőkkel, hogy a Vodafone RED valóban korlátlan beszélgetést biztosít minden belföldi hálózatba.
Ezzel együtt is jól látszik, hogy a RED egyelőre nem mozgatott meg jelentős tömeget a telített magyar mobilpiacon. A szolgáltatók által kiadott, egy előfizetőre jutó átlagos árbevételre vonatkozó, valamint az ügyfélszám változását mutató statisztikákból jól látható, hogy a magyar előfizetők továbbra is az olcsóbb díjcsomagokat keresik tömegesen, illetve elsősorban készüléket választanak, amit a lehető legolcsóbb szolgáltatással, vagy netán feltöltőkártyával vásárolnak meg - jellemzően a karácsonyi bevásárlási szezonban.
A Vodafone vezérigazgatója szerint ugyanakkor - részben a jelentős marketingköltés hatására - már látszanak az elmozdulás jelei ezen a téren. Massidda elmondta, egyre több az olyan érdeklődő, aki nem új készüléket keres az üzletekben, hanem kifejezetten a RED iránt érdeklődik. A Vodafone egyébként a RED tarifák választékában az országban elsőként alkalmazott olyan megoldást, melyben leválasztotta a készüléktámogatást a díjcsomagról, ezzel olcsóbb havidíjat biztosítva annál, mintha az ügyfél telefont is vásárolna az előfizetéshez.
Ez utóbbi konstrukció egyébként jellemző trendnek tűnik több országban is. Ahogy a vezérigazgató fogalmazott, a szolgáltatók a készülékek értékesítésén egyre kevésbé tudnak értékelhető hasznot elérni, ezért az efféle megoldásoknak a jövőben még nagyobb szerep juthat majd mind a nemzetközi, mind a magyar piacon.
Lakossági felhő
Massidda a Vodafone RED tarifákba épített új extrák kapcsán kifejtette, a szolgáltató igyekezett olyan kiegészítő opciókkal bővíteni a díjcsomagokat, melyek ténylegesen hasznosak lehetnek az előfizetőknek. Mint mondta, a piacon elérhető ingyenes vagy éppen fizetős felhőalapú megoldások (mint például Dropbox, Skydrive, Google Drive) használata ma még korántsem olyan elterjedt az átlag előfizetők körében, emellett a cégvezető szerint a Vodafone malmára hajthatja a vizet, hogy a cég kvázi egy arcot is tesz a szolgáltatások mögé, ami a legtöbb ügyfél számára kritikus szempont.
Noha a Vodafone RED csomagok korlátlan beszélgetést biztosítanak minden belföldi irányba, a tarifákban foglalt adatmennyiség már egyáltalán nem korlátlan: a díjcsomagok konstrukciótól függően 2 vagy 4 gigabájtnyi adatforgalmat biztosítanak havonta. A Vodafone vezérigazgatója utalt rá, hogy ez a későbbiekben aligha fog számottevően változni, vagyis továbbra sem lehet számítani korlátlan adatcsomagra a szolgáltatónál. Massidda az okok közt elsősorban az adatszolgáltatások már eleve rendkívül nyomott fajlagos árát hozta fel.
Mint mondta, a szolgáltatóknak az infrastruktúra-beruházásokon túl jelentős összegű frekvenciadíjat kell kifizetniük azért, hogy minél nagyobb lefedettséget biztosító, minél nagyobb sávszélességű mobiladat-szolgáltatást nyújtsanak az ügyfelek számára. A korlátlan adatcsomagok ezeknek a befektetéseknek a megtérülését súlyosan veszélyeztetnék.
A Vodafone RED tehát összességében bár nem robbantott ki forradalmat a magyar mobilpiacon, mégis jelzésértékű, hogy a piacvezető T-Mobile fontosnak érezte, hogy hasonló konstrukcióval álljon elő. A Next tarifacsomag-család bevezetésével megindult a verseny a korlátlan beszélgetésre vágyó prémium előfizetőkért, ebbe a versenybe pedig várhatóan csak idő kérdése, és a Telenor is becsatlakozik.