Sokkoló világképformálást ígér a Bridge Budapest ösztöndíja
Az általános depresszióval szembe menve, a Magyarországnak hírnevet hozó három startup, a Prezi, Ustream és a LogMeIn vezetői, illetve a Seagate Technologies szintén magyar származású vezetője egy non-profit szerveződés keretében igyekeznek inspirációt adni az álmokkal rendelkező magyar fiataloknak.
A Bridge Budapest nevű nonprofit egyesület feladata nem az, hogy inkubációs programokat hozzon létre, nem ígérnek tőkét, sem üzleti kapcsolatokat, Sőt, a szervezetnek nem feladata az alapító cégek termékeinek értékesítése, népszerűsítése sem. Ellenben annak az ideológiának a propagálására felkenték az egyesületet, hogy a jó öleteket kitartó és kemény munkával kell kombinálni, amihez ha egy kis szerencse is társul, akkor sikeres és elismert vállalkozások jöhetnek létre.
Szomorú, de a ma délelőtti Creative Morning rendezvényen vendégszereplő Bridge Budapest vezetőjének, Pistyur Veronináknak magyarázkodnia kellett, hogy a szervezetük a vállalkozók alatt nem azt érti, amit a hazai közvélemény, nem egy uram-bátyám alapú rendszer további elmélyítésén dolgoznak, hanem az amerikai entrepreneur kifejezésben összpontosuló értékekre szeretnék felhívni a figyelmet.
Mindenkinek van egy álma, mindenkinek lehet vállalkozása
San Franciscóban minden valamirevaló 20 évesnek van valamilyen vállalkozása, s igaz, hogy a többségük az első évet sem éri meg, de mégis értékelendő, hogy van bennük akarat valami új létrehozására. A későbbi munkahelyekre való jelentkezéskor jól mutat, ha valaki igazolni tudja, hogy motivált, kreatív és szorgalmas.
A Bridge Budapest célja, hogy Magyarországon is formálja ezt a képet és minél több embert támogasson az úgynevezett álmodozó szakaszban, illetve az azon való túllépésben. Az egyesület idén januárban alakult, s az elmúlt két hónapban már találkozni is lehetett a névvel a sajtóban, illetve egy-egy szakmai rendezvényen. Májusban, ízléses infografikákkal együtt debütál majd egy reprezentatív felmérés, amit a Bridge Budapest a Research Labbel együtt készített 800 hazai fiatal megkérdezésével arról, hogyan képzelik el az életük perspektíváit, a sikert, a munkát és a vállalkozást.
A HWSW kapott némi betekintést a feldolgozott adatokba, amiből sajnos az derül ki, hogy a magyar fiatalok fejében túl nagyok az ellentmondások a munka, siker, biztonság, lehetőségek tengelyén. A 20-35 éves magyar fiatalok 45 százaléka inkább választaná az unalmas, de biztonságos alkalmazotti munkát a kockázatos, de élvezetes helyett. Igaz, van 33 százaléknyi vállalkozó kedvű fiatal, akik valószínűleg az álmaikat követnék. Érdekes, hogy annak ellenére, hogy a kockázatvállalási kedv még a 20 évesek közt is alacsony, a legtöbben azt gondolják, hogy 40 éves korukra nem lesznek anyagi problémáik.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A jelenlegi 20-35 évesek szemében az üzleti siker megítélése is igen változatos. Alig 14 százaléka gondolja a fiataloknak, hogy a gazdagság írja le legjobban a sikert, 23 százalékuk a sok alkalmazott vagy beosztott feletti vezetést gondolja ennek, míg 46 százalék válaszolt úgy, hogy a saját területen elért elismertség az. A világhírrel nagyon kevesen kacérkodnak, s ugyan minden negyedik magyar fiatal hallott olyan magyar cégről, ami az elmúlt 5 évben lett világhírű, a Preziről, LogMeInről és a Ustreamről csak a megkérdezettek 3 százaléka tudta, hogy azokat magyar fiatalok alapították néhány évvel ezelőtt. A kutatás további eredményeit a Bridge Budapest május közepén publikálja majd.
Példaképek
Ugyan a technológiai sajtóban, a startupokkal foglalkozó rendezvényeken már a hallgatóság fülén folyik ki a Prezi, Ustream, LogMeIn hármas, de ezek szerint a potenciális utódok körében mégis ismeretlen ezen cégek háttere és története. Míg az Egyestült Államokban az egyik leghíresebb közterületen, a New York-i Times Square-en kapott digitális felületet a szinte rocksztárként istenített 50 legjobb startup alapító arcképe, addig nálunk egyelőre azon kell dolgozni, hogy a közvélemény észrevegye, hogy egyáltalán léteznek ilyenek.
A Bridge Budapest küldetése így leginkább a gondolkodásmód formálása, amihez első körben egyből egy igen erős akcióval kezd neki. Egy pályázat keretében a szervezet várja magát kellően nyitottnak, motiváltnak érző számítástechnikával, marketinggel vagy dizájnnal foglalkozó fiatalok jelentkezését, akik szeretnének közeli képet kapni arról, hogyan működnek a már kifejlett sikercégek. A jelentkezők közül idén 8-10 embernek nyílik alkalma arra, hogy elutazzon San Franciscóba, Bostonba vagy Berlinbe a három jól ismert magyar startup vagy a Facebook, a Twitter, illetve a SoundCloud vendégeként. Az 1-3 hónapos ösztöndíjprogram ideje alatt meg lehet ízlelni a sikeres cégkultúrákat, tudást, filozófiát és hangulatokat lehet felszedni, majd azokat akár itthon, akár a világ bármelyik táján hasznosítani.
Az ösztöndíj létrehozóii a Prezi, a Ustream és a LogMeIn alapítói, akik a procedúra végén saját maguk választják ki a győzteseket, de itt az ismeretség helyett valóban a rátermettség és az akarat számít. Az elvárások közt nincsenek akadémiai feltételek, nem számít, ha valaki még egyetemista vagy ha már dolgozik valahol. Ki kell viszont tölteni egy adatlapot, készíteni kell egy pár perces videót megválaszolva azt, hogy mit jelent az internet és a mindennapi hősök kifejezés. Emellett készíteni kell egy prezentációt, amiben a jelölt saját magát mutatja be és persze a későbbi körökben további feladatok várnak majd a jelöltekre.
Jelentkezz!
Mindezt a Bridgebudapest.org oldalon május 6-ig kell beküldeni, természetesen angol nyelven. A folyamat elvileg tavasz végére lezajlik, a Prezi, Ustream, LogMeIn irodáiba már augusztusba, a Facebook, Twitter és Soundcloud bázisaira várhatóan szeptemberben indulnak majd az első expedíciók. A három hazai startup alapítói szerint Budapest egyáltalán nem egy olyan hely, ahonnan el kell menni, ezért a folyamat kétirányú, külföldi jelentkezők is érkezhetnek a három cég magyar irodáiba.
A program ráadásul nem kizárólag technológiai startupokra épít, de egyelőre Magyarországon még nincs ezeken kívül olyan fejlett startup vállalkozás, ahol a termékfejlesztés, tervezés, cégvezetés és marketing kellően stabil és fejlett lenne. A fogadó cégek mindegyike többszáz fős, üzletileg sikeres vállalkozás, amik ténylegesen a világpiacon bizonyítottak és tényleg világsikernek számítanak.