Az összeomló nyomtatópiacon is jól teljesített az OKI
Az üzleti vásárlókra koncentráló OKI még növekedni is tudott 2012-ben, miközben a hazai nyomtatópiac helyzete romlott. A vállalat egyik újdonsága a fehér toneres technológia, amivel sötét háttérre is lehet nyomtatni.
A makrogazdasági környezet miatt nagyot esett tavaly a nyomtatópiac Magyarországon, derült ki az OKI mai évértékelő sajtóbeszélgetésén. Az eladott darabszámok 32 százalékkal, a piac értéke pedig 17 százalékkal esett vissza a megelőző évhez képest, mondta el Tamás Loránd, az OKI regionális pénzügyi vezetője. A lakossági vásárlások terén nagy visszaesés volt tapasztalható, egyes szegmensekben az eladások 60 százalékkal múlták alul a 2011-es szintet.
Innen szép nyerni
A japán vállalat azzal a tervvel vágott neki 2012-nek, hogy 2015-re megduplázza 2011-es forgalmát. A cél ambiciózus, de nem előzmények nélküli: tavalyelőtt a fukushimai atomerőmű katasztrófája miatt az OKI egyik gyárát fél évre le kellett zárni, ezt követően pedig a thaiföldi áradás sújtotta a céget - víz alá került gyártóbázisa, hónapokra kiesve a termelésből. A válságot az OKI kínai kapacitások lekötésével próbálta orvosolni, ezzel együtt is nagyot zuhant 2011-es globális forgalma.
2012-ben már sokkal jobb évet zárt a cég, Magyarországon például árbevételét 2 millió euróról 2,3 millió euróra tudta növelni az amúgy gyenge piacon. Tamás Loránd elmondta, ennek oka a 2011-es gyengeség mellett, hogy az OKI a felsőbb kategóriás vállalati termékekre koncentrál, így gyakorlatilag nincs lakossági kitettsége. Az OKI nem versenyez a hiperekben 10 ezer forintért megvehető otthoni nyomtatók szegmensében, amelyekhez ráadásul gyakran vásárolnak utántöltött vagy utángyártott kellékanyagot, így összességében alig termelnek bevételt és nyereséget a gyártóknak.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Magyarországon az OKI készülékértékesítési árbevétele 2010-ben és 2011-ben is 500 ezer euró körül alakult, 2012-re ezt sikerült 700 ezer euróra növelni, a fókusznak számító szegmensekben a piaci részesedést növelni. Az OKI kizárólag a vállalati szegmensre koncentrál, ráadásul azon belül is a drágább készülékekre, a cég kínálatában nemrég jelentek meg belépő kategóriás (üzleti) nyomtatók, azonban Tamás Loránd elmondása szerint nem igazán voltak keresettek, a vevők a nagyobb tudású, költséghatékonyabb OKI készülékeket részesítették előnyben. Az év során két nagyobb tendert is megnyert az OKI, a MOL-nak és a MÁV-nak is közel 500 eszközt szállított.
Fókuszban az üzleti felhasználók
A cég kinyilvánított stratégiája azon üzleti ügyfelek kiszolgálása, amelyek értékelik a magas minőséget és a költségtakarékos működést, valamint az alapáron járó három éves garanciát. A pénzügyi vezető elmondása szerint más gyártókhoz hasonlóan a japán cég is igyekszik elmenni a szolgáltatásként kínált nyomtatás irányába, ebben a konstrukcióban az ügyfél nem vásárolja meg a nyomtatót, hanem előre megállapított lapköltséget fizet érte. Egyes szegmensnek számára ez azért vonzó, mert a drága berendezés nem köt le tőkét, az állami szférában pedig a szigorú beruházási stop idején is megnyerhetők vele megrendelések, ugyanis a kiadásokat működési költségként lehet elszámolni.
2013-ra az OKI célja a magyar piacon legalább 15 százalékos növekedés. Ennek eléréséhez továbbra is az A4-es mono és színes multifunkciós készülékeket, illetve a színes A3-as MFP-ket tartja fókuszban a cég, valamint egy új technológiával a "fehér toneres" nyomtatással próbálkozik a magyar piacon. Utóbbival nemzetközi szinten tavaly rukkolt elő az OKI, a fehér toneres technológiával sötét hátterekre is lehet nyomtatni, ami főleg reklámanyagoknál lehet fontos. Tamás Loránd szerint ezzel a cég egyelőre egyedülálló a piacon, de a többi gyártó is valószínűleg elő fog rukkolni ilyen eljárással.