Nem csúszott veszteségbe a BlackBerry
Vékony profitot mutatott fel a BlackBerry a március másodikával zárult negyedév pénzügyi mérlegében. A drasztikus költségcsökkentés meghozta az eredményét, a gyártó sokkal gyorsabban ment össze mint a bevétele.
Megnyugtatta a befektetőket a BlackBerry pénzügyi jelentése a március 2-án zárult negyedik pénzügyi negyedévre vonatkozóan. A gyártó 98 millió dolláros nettó profitot ért el, szemben az előző év hasonló időszakának 125 millió dolláros veszteségével. Az eladások gyors ütemben zsugorodnak, az új operációs rendszer azonban már éreztette hatását, nagyot nőtt az eredményhányad. A BlackBerry bevétele ugyanakkor rendkívül gyors ütemben olvad, a tavalyi év hasonló időszakában még 4,2 milliárdos forgalmat bonyolított, idén már csak 2,7 milliárdot, ami 36 százalékos visszaesésnek felel meg. A bevétel 61 százalékát tették ki a hardvereladások, 36 százalékát a szolgáltatások, 3 százalékot a szoftver és egyéb kategória.
Fenntartható működés
A profitot elsősorban az okos költségmenedzsmentnek tudhatja be a cég vezetése, az átszervezések, elbocsátások és egyéb, a cég zsugorítását célzó intézkedések hatására a BlackBerry már nagyon hatékonyan működik, ráadásul a pénzügyi eredményeket ezúttal egyszeri kiadások, leírás sem veszélyeztette. A BlackBerry (és korábban a Nokia) számára is az jelentette a legnagyobb kihívást, hogy az eladások visszaesését megfelelően gyorsan lekövesse - ezt mindkét vállalat sikeresen levezényelte, ma már alacsony volumen mellett is képesek fenntarthatóan működni.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A befektetők számára (és a cég jövőéért aggódók számára) rendkívül fontos hír, hogy a BlackBerry készpénzállománya nem csökkent, az előző negyedévhez hasonlóan most is 2,9 milliárd dolláros likvid állománnyal rendelkezik a vállalat. Ez fontos mutató, mert a veszteségtől-nyereségtől függetlenül a cég akkor válik fizetésképtelenné, ha ez az érték nullára csökken - ez a veszély tehát egyelőre nem fenyegeti a vállalatot, nem égeti a működés a készpénzt.
Jól fogyott a Z10
A BlackBerry mintegy 6 millió okostelefont és 370 ezer PlayBook tabletet értékesített - összehasonlításban tavaly még 11,1 millió telefon és több mint félmillió PlayBook fogyott. Jó hír ugyanakkor, hogy a január 30-án bemutatott Z10 okostelefonból már mintegy egymillió példány elfogyott, úgy, hogy csupán néhány piacon volt kapható. Igen pozitív hír, és jól érzékelteti az új termék sikerét, hogy a bruttó eredményhányad 33,5 százalékról 40,1 százalékra nőtt, a Z10 sokkal magasabb profittartalma és átlagos eladási ára következtében. Szintén jó hír, hogy az előfizetői bázis 76 milliót tett ki, ami mindössze egymillióval alacsonyabb mint egy évvel ezelőtt.
A pénzügyi jelentéssel egyidőben a BlackBerry bejelentette, hogy Mike Lazaridis, a cég társalapítója teljesen elhagyja a vállalatot, lemond az igazgatótanács alelnöki pozíciójáról és saját befektetési alapját igazgatja tovább május elsejétől.
A jelentés pozitív meglepetést okozott a tőzsdén, a rendkívül gyenge eladások ellenére az egymillió Z10 és a veszteség elkerülése is váratlan sikert jelent. Ennek megfelelően a BlackBerry részvényei a nyitás előtti kereskedésben már hét százalék emelkedés fölött is jártak.