Felpezsdítheti az e-kereskedelmet a Tesco webáruháza
Tegnap a zárt körű tesztüzemet követően a nagyobb nyilvánosság számára is elérhetővé vált a Tesco hipermarket-lánc webáruháza. A több száz üzlettel rendelkező áruház idővel erős szereplővé válhat a hazai e-kereskedelemben, az indulás azonban önmagában még nem veszélyezteti a kisebb piaci szereplőket.
Tegnap a meghívásos tesztüzem után Magyarországon is elindult a Tesco hipermarket-lánc webáruháza, melyben egyelőre élelmiszereket és háztartási cikkeket, vagyis jobbára a Tesco Express üzletek választékát helyezte el az üzletlánc. A webes Tesco-áruház nyitásával kapcsolatban ismét felerősödtek az olyan spekulációk, melyek a többi piaci szereplő fokozatos háttérbe szorulását prognosztizálják, szakértők szerint azonban a Tesco webáruháza a jelenlegi állapotában sokkal kevésbé jelent veszélyt, mint inkább növekedési lehetőséget a piacnak.
Nem veszély, lehetőség
Bár a Tesco magyarországi leányvállalatának éves forgalma jóval meghaladja az egész e-kereskedelmi iparág éves árbevételét, az üzletlánc a szerteágazó nemzetközi tapasztalatok és az ország egyik legbőségesebb áruválasztéka, valamint fejlett logisztikai háttérrendszere ellenére óvatosan puhatolózik csupán a weben. A webáruház így például egyelőre csak Budapesten, valamint Fejér és Pest megye egyes településein vállal kiszállítást - a házhoz szállítási szolgáltatás várhatóan a következő hetekben, hónapokban válik csak országos lefedettségűvé.
Kis Gergely, az eNET piackutató ügyvezetője a HWSW megkeresésére elmondta, a Tesco most megnyílt webáruháza elsősorban a G'Roby online áruházának és a METRO Kereskedelmi Kft. által üzemeltetett élelmiszer-házhozszállítási rendszernek lehet a konkurenciája, de aligha valószínű - főleg eleinte -, hogy a két említett vállalkozástól rövid távon elszívja a levegőt. Kis szerint ugyanakkor az említett cégeknek egyelőre nem kell félniük az új versenytárstól, a Tesco megjelenése mindemellett serkentőként hathat az élelmiszerek hazai e-kereskedelmére.
Tesco Click&Collect átvevőhely egy angol áruházban: időt spórolnak vele
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az eNET korábbi kutatásai szerint a hazai internetes vásárlási szokások alapján az élelmiszeripari és háztartási termékek jelenleg nincsenek benne a tíz legkeresettebb termékkörben. A magyarok leginkább műszaki cikkeket és tartós fogyasztási cikkeket, biztosítási termékeket, valamint üdülést/szállást vásárolnak elsősorban az interneten, az élelmiszerkereskedelem online forgalma töredéke csupán a bolti forgalomnak. Kis szerint a Tesco az országszerte több mint 200 áruházból álló üzletláncát bevonva tud jelentős forgalmat elérni.
Az országos üzletláncban rejlő lehetőségeket külföldön már jól bevált módszerek alapján tudja kihasználni az áruházlánc. Magyarországon egyelőre még nem érhető el ez az átvételi mód, de több külföldi Tesco webshop már régóta sikerrel alkalmazza a bolti átvételi rendszert. Ez lényegében annyit jelent, hogy a vásárló az interneten összeállítja, majd kifizeti a kosarat, az áruházlánc dolgozói pedig a vevő által megjelölt időpontban és üzletben már bevásárlószatyrokba előkészítve vehetik át az árut. Egyelőre nem tudni, hogy a magyar Tesco mikor teszi a vevői számára elérhetővé ezt az átvételi formát. Jelenleg nem látható az sem, hogy milyen hatása lehet az áruház forgalmára, valamint általában véve a magyar online fizetési szokásokra a tény, hogy a webes Tescóban csak bankkártyával lehet fizetni.
Próbálkozik a Media Markt is
A Tesco nem az egyetlen áruházlánc Magyarországon, mely az elmúlt időszakban indította el e-kereskedelmi jelenlétét. Már hetek óta üzemel a Media Markt webshopja is, a legnagyobb, elektronikai termékeket forgalmazó áruházlánc azonban ha lehet még óvatosabb megközelítéssel áll a piachoz, mint a Tesco. A német gyökerekkel rendelkező cég ugyanakkor sokkal nehezebb helyzetben van, mint az élelmiszeriparban utazó áruházláncok, az elektronikai termékek e-kereskedelme ugyanis Magyarországon elsősorban az árversenyről szól, a műszaki cikkek árösszehasonlítása pedig az erre szakosodott weboldalaknak és katalógusoknak köszönhetően egyszerű feladat.
Ráadásul ezen a piacon több olyan versenyző is komoly jelenlétet épített fel, melyek a határokon átnyúló kereskedelem előnyeit (elsősorban a kedvezőbb adózási feltételeket) kihasználva egy másik uniós országban végzik tevékenységüket, ezzel a magyarországi telephellyel rendelkező szállítók árának lényegesen alá tudnak vágni. A Media Markt websohpjának kialakítására, illetve a kapcsolódó szolgáltatásokra vélhetően ezért sem fordított nagy hangsúlyt az áruházlánc: a rendszert ingyenes motor (Joomla) üzemelteti, bankkártyás vásárlásra pedig egyáltalán nincs lehetőség.
A hazai e-kereskedelmet, leginkább a könyv- és DVD/CD-piacot, valamint a műszaki termékek piacát érintően az Amazon webáruházának magyarországi indulása a várakozások szerint minden eddiginél jobban megbolygathatja, az idén több kelet-európai érdekeltségét is megnyitó cég azonban a hírek szerint egyelőre kivár a magyar piacnyitással.