:

Szerző: Gálffy Csaba

2013. március 20. 14:26

Kivonuló gyártók helyét töltené ki az Apcom

Jelentős piaci igényt lát az Apcom Hungary a hazai piacon egy, a hagyományos terjesztői szerepet meghaladó, dedikált disztribúciót ellátó feladatkörre, erre reagálva immár ilyen, emelt szintű szolgáltatásnak megfelelő

A hazai IT-piac jelenleg több oldalról is nyomás alatt van. Egyrészt a végfelhasználók a makrogazdasági helyzetre reagálva visszafogják fogyasztásukat, a volatilis nemzeti valuta pedig különleges stresszhelyzetet teremt. Másrészt a mobiltelefonok és tabletek előretörése nyomán a piac hosszú távon (és globálisan is) átalakuláson megy keresztül, a korábban rendületlenül bővülő szegmensek stagnálásba vagy zsugorodásba fordultak.

Az IDC adatai szerint tavaly 5, idén pedig 3 százalékkal nő a teljes ICT-költés, a növekedést azonban az okostelefonok adják, a piac ezek nélkül zsugorodott. Összehasonlításképp a régióban 7-8 százalékos növekedést lát a piackutató, Magyarország lemaradóban van. A kormányzati költés is nagyot, harmadára esett, a kelet-közép-európai régióban a legnagyobb arányú zsugorodást mutatva 2007-hez képest. A helyzetet a vállalatok sem mentik meg, jellemzően a költés szinten tartása, beszerzés helyett pedig a meglévő rendszerek karbantartása a jellemző.

Betöltendő piaci űr

A változó trendekre válaszul a disztribúciós modellnek is változik, több, eddig saját képviseletet fenntartó vállalat is kivonult Magyarországról, például az Adobe vagy az Electronic Arts teljesen felszámolta közvetlen hazai jelenlétét, a VMware pedig a HWSW tudomása szerint jelenleg nem rendelkezik Magyarországon alkalmazottal. A trendet erősíti, hogy Magyarország már nem számít fejlődő piacnak, látványos növekedést már nagyon nehéz elérni itthon, ezzel a képviselet méretének (pontosabban méretgazdaságosságának) is nagyon kézzelfogható határai vannak.

"A növekedési időszakban a gyártók egyre erősebb jelenlétet építettek a disztribútorokon keresztül, majd közvetlenül is megjelentek a piacon. Nemrég azonban elindult egy ellentétes folyamat, a gyártók fokozatos kivonulása, a feladott feladatokra pedig költséghatékony megoldást keresnek" - mondta Szeidl Tibor, az Apcom Hungary ügyvezető igazgatója egy ma reggeli sajtóbeszélgetésen."A növekedés korszakában például sok gyártó külön cseh és szlovák szervezetet is létrehozott, ma már újra 'Csehszlovákia' van, sőt, egyesek a régió több országát összevonják."

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A saját képviselet felszámolását követően ennek feladatait jellemzően egy megbízott disztribútor veszi át, amely a termék viszonteladók felé terjesztésén kívül a terméktámogatást, garanciális ügyintézést, marketingtevékenységet is elvégzi - a pontos feladatokat jellemzően a gyártóval kötött egyéni megállapodás szabályozza. A disztribútor azonban jellemzően több gyártóval is áll ilyen kapcsolatban. ami egyrészt pozitívum (a fix költségek eloszlanak, a működés költséghatékony), másrészt a megosztott erőforrások sokszor nem elégítik ki a gyártó igényeit.

Az Apcom szerint a megoldás a dedikált disztribúció, amelynek keretében fix, csak vele foglalkozó csapatot kap a gyártó, miközben a költségek egy részén (számvitel, logisztika, backoffice) továbbra is osztozik a disztribútor többi kliensével. A megközelítés elsősorban olyan cégek számára lehet értékes, amelyek igénylik a specializált szakemberek közreműködését valamilyen okból (például a piac edukációjára), azonban saját képviseletet fenntartani már nem látnak indokoltnak.Egyéni igény, különösen szoros együttműködési igény esetén az Apcom akár külön projektcéget is létrehoz az ügyfél számára, amely a birtokába jutó, sokszor bizalmas információt képes elszigetelni a vállalat többi részétől.

Súlyos helyzetben az IT-kiskereskedelem

A sajtóreggelit követő beszélgetésen Szeidl Tibor elmondta, hogy a magyar kiskereskedői és nagykereskedői hálózatok egyre súlyosabb helyzetben vannak. A hatalmas raktárkészlet, a volatilis euróárfolyam, a visszaeső kereslet és az online illetve a nemzetközi kereskedelem hatalmas nyomást gyakorol a piaci szereplőkre, ami különösen a kis tőkeerővel rendelkező cégeket veszélyezteti. A megrendelések jellemző átfutási ideje mintegy három hónap, ha ezalatt változik a forint-euró (vagy forint-dollár) átváltási arány, akkor ennek kockázatát a disztribútor viseli: ha a forint erősödik, akkor nyer rajta, ha gyengül, akkor veszít, ezt azonban kis tőkeerővel bíró disztribútorokat megrokkanthatja.

A piacon ugyanakkor érdekes új trendek is megfigyelhetőek, a felhasználók vásárlás előtt egyre többet olvasnak (jellemzően az interneten) az alternatívákról, és egyre gyakrabban vásárolnak az online boltokból is. Ugyan a fizikai és e-boltok versenyéről már évek óta beszélünk, ez mára kézzelfogható valósággá vált a felhasználók széles rétegei számára is. Fontos trend a "szürkeimport", vagyis az Unió más országaiból vagy épp az Egyesült Államokból behozni számítógépeket, amelyek az alacsonyabb adóterhek miatt vonzó alternatívát jelentenek. Ez egyébként nem feltétlenül káros, "a szürkeimport és az online piac jó kontroll a kereskedők fölött, akik így nem árazhatnak tetszésük szerint" - mondta Szeidl Tibor.

a címlapról