Visszafordulhat a mobilos konvergencia?
Az okostelefon mindenre jó, viszont ha mindenre használjuk, akkor valójában semmi sem működik majd az elvárható szinten. A társadalom egyre jobban épít az okos mobil eszközökre, egyre több funkcióval és egyre több alkalmazással próbáljuk megerőszakolni a kezelőfelületében, kapacitásában és méreteiben is erősen kompromisszumos eszközöket.
Az okostelefon valóban az új PC, abban az értelemben mindenképp, hogy egy univerzális mindenre alkalmas számítógépként működik. Használjuk kommunikációra, médialejátszásra, média rögzítésre, adattárolásra, rendszerezésre, navigációra, sportkiegészítőként, orvosi műszerként és sok egyéb célra. A probléma azonban az, hogy hiába alkalmas külön-külön mindenre, egyre többen jönnek rá, hogy egyes túlhasznált funkciókra mégis érdemes dedikált eszközt tartani.
A zenelejátszók és a PNA-k piaca sínylette meg leglátványosabban az okostelefonok térhódítását és ez a két funkció, amit a legtöbben mondanának, ha azt kérdeznénk tőlük, hogy az alapvető funckiókon kívül mire használják mobiljukat. Ha azonban bármelyik funkciót az eseti jellegű használatnál többet igényeljük, akkor annak ára lesz. Az egész napos zenehallgatás vagy a folyamatos navigáció miatt gyorsan lemerül a készülék, feleslegesen világít a kijelző, melegszik, vagy éppen a tucatnyi többi funkció elérését zavarja. Idegesítő például, hogy a zenéinket folyamatosan a bejövő chat és egyéb üzenetek értesítőhangjai szakítják meg. Ugyanígy fájdalmas tapasztalat, hogy egy nagyobb kijelzős okostelefon ha bekapcsolt kijelzővel navigál, akkor nem tud annyi áramot felvenni a szivargyújtós töltőből, mint amennyit elhasznál, ráadásul a nyári időszakban annyira túlmelegedhet a műszerfalon, hogy akár el is pusztulhat az akkumulátor.
Újra jöhetnek a célszerszámok!
A megoldás sokak szemében az, hogy ismét, a 2000-es évekhez hasonlóan elkezdjük kihámozni a számunkra kritikus funkciókat dedikált eszközökbe és elfelejtjük azt az illúziót, miszerint minden begyömöszölhető egyetlen gépbe. Az illúziót többek közt a Moore-törvénye által is leírható tendencia adta, aminek eredményeképp ma egy okostelefonban több számítási kapacitás van, mint néhány éve egy asztali gépben, 10 éve egy szerverben, vagy néhány évtizede egy egész űrhajóban. A számítási kapacitás azonban a felhasználói élményben mindössze egyetlen tényező, s ha a hardvergyártók kizárólag erre fókuszálnak, akkor könnyen előfordulhat, hogy hamarosan falba ütköznek.
Sőt, ez a folyamat már javában zajlik. Tavaly az Apple-ellenes hangadók kárörömmel konstatálták, hogy az új iPhone 5 szinte semmi érdemi dologban nem lépett előre. A gyorsabb processzor és a nagyobb kijelző felmutatása a felhasználók számára értelmezhetetlen ugrás a korábbiakhoz képest. Az interfész változatlan maradt, a forma változatlan maradt. A meglepetés az volt, hogy ez az ötlettelenség nem csak az Apple-t, de a Sony-t, HTC-t és a Samsungot is sújtja. A három androidos gyártó is mindössze annyit tudott összerakni, hogy 1080p felbontású lett a kijelző, illetve néhány lényegtelen, a hétköznapokban ritkán használható szoftveres demót címkéztek fel forradalmi innovációnak.
Eközben egyre több helyen buggyannak ki az információk az óra és a szemüveg alakú okos eszközökről, amik a továbbfejlődés valódi irányait fedhetik fel. Itt viszont messze nem arról van szó, hogy az érintőképernyő mögé rejtett lapos telefon dizájn helyett jönne egy következő lépcső, hanem sokkal inkább a célterületekre sokkal alkalmasabb niche megoldások ideje következhet. Amennyiben az okostelefon az új PC, akkor keressük a 2010-es évek PNA-ját, sportóráját, játékkonzolját és fedélzeti számítógépét. Az eddigi vertikális terjeszkedés helyett a termékportfoliók laposodni kezdhetnek és egy-egy platform sikerét az határozhatja meg, hogy mennyire képes adaptálódni egy-egy fontos, felkapott, sokak által használt szcenárióhoz.
Átjárhatóság
A közeljövőben felértékelődik a cloudban futó, bármilyen eszközre kivezethető szolgáltatások szerepe, sokkal nagyobb mértékben támaszkodhat a digitális világ az API-kra és a hálózati szabványokra. A konvergencia trend éveiben inkább volt jellemző az, hogy egyes platformok elszigetelték magukat és a megszerzett felhasználókat a falakon belül tartották, de a következő időszakban ez kényszeresen megfordulhat.
Amennyiben egy szolgáltató vagy szoftverfejlesztő nem szabványos megoldásokat használ, azzal kiejtheti magát a felhasználói tömeg egyre nagyobb részét kitevő alternatív form faktorokról, miközben a kis szereplők, éppen a rugalmas, dinamukus lehetőségek miatt mindenhová eljutnak. Jó példa lehet az okosórák területe, ahol a Pebble hiába vált híressé a korai termékével, az nem kellően nyitott, csak bizonyos, a gyártó által támogatott, Androidról származó információk megjelenítésére képes.
Az alternatív termékkategóriák között érdemes megemlíteni az Amazon Kindle e-könyv olvasókat. Az eInk termékekről hamar kiderült, hogy nem váltják meg a világot, viszont minden sokat olvasó ember számára ez az egyetlen lehetséges megoldás a digitális szövegfogyasztásra - vagy mert olcsóbb, vagy mert kényelmesebb, mint az LCD-alapú olvasók. Ugyanilyen részpiacot képviselhet a hétköznapi sport, amire a FitBit vagy éppen az Amiigo Fitness karkötő igyekszik választ adni. Ezen a területen a számítási kapacitás lényegtelen, a szenzorok számítanak és a folyamatos, hosszú rendelkezésre állás.
Találmányok és kísérletek
Szintén egy részigényt elégít ki a Google Glass, aminek a fő üzenete, hogy a webes erőforrásokat aktív élethelyzetekben használhassák az emberek anélkül, hogy a kezeiket lefoglalná az interfész irányítása. Itt a számítási kapacitás szintén nem kiemelkedően fontos, sőt, kapcsolódva egy teljesértékű okoseszközhöz, ez el is hagyható. Cserébe az optikai képességek, a hangfelismerés és egy innovatív kijelzőtechnológia hármasa adja a kategória értékét.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Ezek pedig csak a már csőben lévő, a publikum által is ismert új kategóriák, de a globális technológiai startup piacon rengeteg fiatal tehetség és rengeteg még el nem költött befektetési pénz keresi útját és a következő években biztosak lehetünk benne, hogy a százmilliós példányszámban eladott okostelefon mellett akár tucatnyi kisebb, nem túl jelentősnek tűnő kategória üti majd fel a fejét.
Biztosan jönni fognak azok a zenelejátszók, amelyek Spotify-t vagy Deezert szinkronizálnak egy iPod Shuffle komplexitású eszközbe. Várhatóan a televíziók képernyője is sok-sok új felhasználási területet tartogat még. Írtunk már korábban az okos termosztátokról, mint a Nest, vagy éppen a lakásautomatizálási megoldásokról. Az új kategóriák elsődleges feladata, hogy működő üzleti modelleket alkossanak meg, másodsorban pedig meg kell találniuk a jól körülhatárolható célközönségüket. A csúcs okostelefonok teljesítménye és képességei helyett ezekre érdemes koncentrálni fejlesztőként, szolgáltatóként és akár kereskedőként is.