:

Szerző: Bodnár Ádám

2013. március 12. 11:56

"Szükségem van Vertu telefonra? Senkinek sincs szüksége rá!"

Az Engadget a Vertu új vezetőjével, Perry Oostinggal beszélgetett. A Nokia által alapított, luxustelefonokra specializálódott céget gyakran éri az a vád, hogy termékeinek specifikációi messze elmaradnak a piacon megtalálható aktuális csúcsmodellektől, miközben az áruk sokszorosa azokénak. Oosting szerint valójában senkinek nincs szüksége ezekre a termékekre.

A Nokia 2012-ben vált meg a Vertu luxustelefon-márkájától, amelyet az EQT tőkebefektető társaság vásárolt meg végül - a vételár nem nyilvános. Az új tulajdonos kezében a Vertu rögtön elő is rukkolt egy új modellel, amely a kifutott Symbian helyett már Androidot használ. A specifikációi azonban a korábbi Vertu készülékekhez hasonlóan elmaradnak a modern okostelefonokétól, de a cég szerint ez egyáltalán nem is számít.

A specifikáció csak egy része a terméknek

A Vertu készülékeit gyakran éri az a vád, hogy a képességeik messze elmaradnak az aktuális csúcstól. Az Engadgetnek adott interjújában Perry Oosting, év elején kinevezett cégvezető kifejtette, a specifikációk csak egy részét adják a termék által nyújtott felhasználói élménynek és valójában már a tömegmodellek esetén sem ez a legfőbb érték - példaként erre az Apple-t hozta fel, amelynek iPhone-jai hardverspecifikációkban, a processzor sebességét vagy a kijelző méretét tekintve alatta maradnak az androidos csúcsmodellekétől, mégis több tízmillió darab fogy belőlük - mivel az emberek az Apple brandbe vásárolnak be.

Az elektronikai luxuscikkek piaca fiatal még, magyarázza Oosting, aki mielőtt 2009-ben a Vertuhoz került, olyan divatházaknál töltött be vezető pozíciókat mint a Gucci, a Prada és az Escada. A kategória fiatalsága miatt egyelőre nem annyira széles körben elfogadottak a drága elektronikai eszközök, sokan még nem tudják hová tenni ezeket a termékeket. Ráadásul amíg egy drága órák vagy ékszerek piacán nincsenek gyors változások és egy-egy termék akár generációról generációra öröklődhet, a technológia gyorsan fejlődik és egy telefon akár egy éven belül elavulttá is válhat.

A műszaki specifikációk ezeknél a termékeknél ezért is másodlagosak, vélekedett a Vertu vezetője, részei az élménynek, de nem meghatározóak. A vásárlók számára sokkal fontosabbak az olyan, ténylegesen érzékelhető jegyek mint a B&O hangszóró, a zafírüveg kijelzőborítás és a titánburkolat. Miközben a csúcskategóriás okostelefonok 5-6 hüvelykes Full HD kijelzővel és négymagos processzorral érkeznek, az új Vertu TI 3,7 hüvelykes WVGA megjelenítővel és kétmagos processzorral kerül forgalomba - Oosting szerint azért, mert a vásárlók nem éreznék az előnyét a négymagos chipnek. Kimaradt a készülékből az LTE hálózatok támogatása is, mert a Vertu fő piacain egyébként is gyenge az LTE lefedettség, ha van egyáltalán.

A Vertu vezetője szerint egy ilyen terméknél a tényleges specifikációk annyit számítanak mint amennyire egy luxusautó vásárlásánál - senki se venné meg egyik vagy másik típust csak azért mert pár lóerővel erősebb a motorja, ami számít, az a "teljes élmény": a design, az anyagminőség, az egyediség, amely csak egy-egy eleme a márka által sugallt értékeknek. "Ha például a ZTE jobb specifikációkkal állna elő mint amire az összes többi gyártó képes, többet adnának el és sikeresebbek lennének? " - teszi fel a kérdést Oosting. "Ott voltam Barcelonában [az MWC-n]. Az LG optimus G Pro volt az egyik legjobb specifikációkkal rendelkező telefon. Tetszett vajon? Nem, sokkal jobban tetszett a HTC és a Sony, mert jobb volt a design, jobb volt a feeling. Szóval csak a specifikáció számít? Ez a verseny csak erről szól? Tényleg csak ezt érzékelik a fogyasztók?"

"Ez nem racionális döntés"

A Vertu telefonjai a design és anyagminőség mellett leginkább a hozzájuk nyújtott szolgáltatással próbálják meg megfogni az exkluzív vevőkört. A telefonokon a dedikált gomb megnyomásával tácsázható "concierge" bármit elintéz a tulajdonos kérésére, ami törvényes: választ kereshet általános kérdésekre, utazást szervezhet, jegyet foglalhat repülőgépre, szobát a szállodába, asztalt az étterembe például, de Oosting ennél extrémebb példákat is hozott, a Vertu akár elefántot is tud vinni egy esküvőre. A szolgáltatás csak az első évben ingyenes, ezt követően évente 2800 dollárt kell fizetni az éjjel-nappal rendelkezésre álló személyi asszisztenciáért.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A Vertu készülékei is drágák természetesen - sokan vélhetik úgy, hogy az általuk nyújtott képességekhez mérten irreális az áruk. Oosting szerint az elektronikai luxuscikkek piaca elég új és gyorsan fejlődik, de valójában nem más mint bármilyen más luxustermékeké. "Azért veszed meg, mert úgy érzed, ez te vagy, ki akarod fejezni a személyiségedet" - mondja a Vertu-vezér. "Megvehetem a legújabb Samsung SIM-kártyás kamerát, de szükségem van rá? Nincs, egyáltalán nincs. Szükségem van Vertu telefonra? Nem, senkinek sincs szüksége rá. Ez nem racionális döntés."

"Nyilván, senkinek sincs szüksége egy 7900 eurós telefonra. Tényleg, senkinek, de senkinek, de ugyanígy nincs szüksége senkinek drága órára, drága autóra vagy lakosztályra egy szállodában. De szeretjük őket!"

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról