:

Szerző: Bodnár Ádám

2013. március 1. 09:25

Felelősséget vállalt a Grouponnál történtekért a kirúgott vezető

Egy nappal a katasztrofális negyedéves eredmények bejelentése után távozott a Groupon éléről Andrew Mason elnök-vezérigazgató, akit az utóbbi időben egyre több kritika ért a vállalat gyenge teljesítménye miatt. Levelében vállalta a felelősséget a sikertelenségért.

A Wall Street Journal bennfentes forrásai szerint az igazgatótanács tagjai egy csütörtöki megbeszélésen kérték távozásra Andrew Masont, a cég egyik alapítóját. Az üzleti lap szerint a vezetőség már egy ideje informálisan keresi Mason utódát, de egyelőre nem lehet tudni, ki fogja irányítani a hírhedt kuponos céget. Egyelőre Eric Lefkovsky társalapító és egy másik igazgatótanácsi tag, Ted Leonsis kezében van a kormányrúd. A WSJ úgy tudja, a board tagjai közül egy sem vállalta a vezérigazgatói szerepet.

A nagy kiábrándulás

A céget 2008-ban alapították - Andrew Mason hozta az ötletet, Eric Lefkovsky pedig a tőkét. Az Egyesült Államokban a Groupon robbantotta ki a kuponos közösségi vásárlás forradalmát, amely valójában egy újszerű hirdetési eszköz: a felhasználók feliratkoznak a vállalat helyi ajánlataira, a hirdető cégek pedig komoly kedvezményeket kínálnak számukra, amelyet akkor vehetnek igénybe, ha megfelelő mennyiségű vásárló gyűlik össze. Amennyiben ez nem sikerül, akkor senki sem fizet semmit.

A konstrukció a megrendelő szempontjából nem más mint célzott hirdetés, amelyért csak akkor kell fizetni, ha a kampány eléri célját, vagyis összejön a megfelelő számú megrendelő - értelemszerűen minél vonzóbb az ajánlat, annál nagyobb erre az esély. A hirdetők jellemzően helyi vállalkozások, üzletek és szolgáltatók, például éttermek, szállodák, színházak. A listaár és a tényleges ár közötti különbség egy része valóban a vásárlókhoz kerül, kedvezmény formájában, másik része azonban a Grouponé. A hirdetők reményei szerint a kedvezményekkel új vevőkört tudnak becsalogatni, akik később visszajáró vendégek lesznek és teljes árat fizetnek.

A modellnek világszerte megszámlálhatatlan követője lett (Magyarországon például a Bónusz Brigád) sokat közülük a Groupon fel is vásárolt. A vállalat sikerére jellemző, hogy a Google 2010 őszén egy 6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlattal kereste meg, azonban a cég ezt visszautasította - később kiderült, vesztére. A vállalat ehelyett agresszív növekedésbe kezdett, mivel úgy gondolta, az üzleti modellje megfelelően skálázható és a Google által felajánlott összegnél többet is tud keresni a segítségével. Ennek érdekében hatalmas értékesítőcsapatot verbuvált, földrajzi terjeszkedésbe kezdett, részben organikusan, részben pedig felvásárlások révén. Ezt a gyors növekedést azonban a bevételekből lehetetlen volt  finanszírozni, muszáj volt friss tőkét bevonni folyamatosan.

A vállalat a rövid történetének csúcsán, az üzleti modell kifáradásának első jelei előtt, az ideális pillanatban ment tőzsdére. A tőzsdei megjelenés távolról sem volt zökkenőmentes - a vállalat a nyilvános részvénykibocsátással kapcsolatos tőzsdei dokumentumokban "légből kapott" pénzügyi mutatókkal próbálta meg jó színben feltüntetni magát, mesterségesen növelve a papírjai iránti keresletet. Ezt tetézte a viszonylag kis számú közkézre került részvény, a kereslet visszafogása megtette a hatását, a tízszeres túljegyzés után a tőzsdei nyitás is valóságos hisztériát hozott, percenként mintegy kétmillió részvény fordult meg a kereskedők között, a részvény ára pedig 20 dollárról 31,14 dollárra nőtt, majd 26 dollár felett zárta az első napot. A Groupon 700 millió dollár tőkét vont be 16 milliárdos piaci értékeltség mellett.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A befektetők kezdeti lelkesedését azonban hamar kiábrándulás követte, miután a Groupon nem tudta hozni az elvárt pénzügyi eredményeket. A részvénykibocsátás után három hónappal a papírok újra 20 dollárt értek és az árfolyam megállíthatatlanul csökkent 2012-ben, elérve a novemberi mélypontot, 2,6 dollárt. A Wall Street Journal szerint a Groupon igazgatótanácsában ekkor már többen is Mason távozásáról beszéltek, komoly feszültség alakul ki a board és az elnök-vezérigazgató, illetve Lefkovsky között.

"Ma kirúgtak"

A távozó vezető egy rövid memóban gyakorlatilag teljes felelősséget vállat a Groupon mélyrepüléséért. "A Groupon elnök-vezérigazgatójaként eltöltött csodás négy és fél év után úgy döntöttem, többi időt töltök a családommal. Csak vicceltem - ma kirúgtak. Ha nem értitek miért, akkor nemigen figyeltetek... " - kezdődik a szokatlanul őszinte hangú levél, amelyet Mason az alkalmazottaknak írt, de nyilvánosan is publikált, mondván, az úgyis ki fog szivárogni.

A Groupon részvényárfolyama a kibocsátás óta

"Az S1 [részvénykibocsátás előtti tőzsdei] dokumentumban szereplő vitatható számok, a cég anyagi gyengesége és a saját előrejelzések alulmúlása, a részvényárfolyam névértékhez viszonyított negyedelődése az elmúlt másfél évben mind magukért beszélnek. Elnök-vezérigazgatóként felelős vagyok ezekért" - folytatja Mason. "Nagyszerű munkát végeztek a Grouponnál és megérdemeltek egy második esélyt. Én ennek az útjába álltam. Egy új vezetővel megkapjátok az esélyt."

Mason távozása tehát semmiképp sem váratlan - a lépés fogadtatására jellemző, hogy a csütörtökön a veszteséges negyedév hírére 25 százalékot zuhanó részvényárfolyam délután a hírre 5 százalékot erősödött. A kérdés azonban továbbra is nyitott: vajon egy másik vezetővel lényegesen jobban teljesíthet-e a Groupon, amelynek problémái legalább annyira múlnak az üzleti modelljén mint Mason személyén.

"A kuponnak az Egyesült Államokban nagy kultúrája van, amit a Groupon lemásolt az online térben, nagy őrületet kirobbantva ezzel, de a világ többi részén ezt sem ő, sem más nem tudta megismételni" - mondta a HWSW-nek Somi András, a KBC Equitas vezető elemzője. A szakember szerint a Groupon jövője szempontjából a legfontosabb, hogy egy hiteles vezetőt tud-e igazolni, akinek a piac elhiszi, hogy növekedési pályára tudja állítani a céget. "Ugyanakkor a világon még senki sem bizonyította, hogy a kuponos üzleti modell életképes"

a címlapról