Kiutat keres a Samsung és a Google
Eltérő stratégiai célokkal, de az egymásra utaltság csökkentése érdekében tett lépéseket a Samsung és a Google is az elmúlt időszakban. A roppant sikeres páros felbontása egyik félnek sem érdeke, de mindkettő szeretné visszaszerezni saját sorsa felett az irányítást.
Folytatódik a Google és a Samsung násztánca. A dél-koreai gyártó saját fejlesztésű Tizen platformjának 2.0-s verzióját mutatta be a barcelonai Mobile World Congress-en, a Google vezetése pedig burkolt utalásokat tesz arra, hogy túl nagyra nőtt már a Samsung részesedése az Android platformon belül, és ezzel a kialakult helyzettel kezdeni kell valamit. A két vállalat kommunikációs csatározása viszonylag új keletű, és jól mutatja a Google-Samsung viszony feszültté válását. Mi lesz a rendkívül sikeres páros sorsa, szakításra játszik a két vállalat?
Stabil kilátások
A Google eredeti elképzelése szerint az Android az okostelefonok Windowsa lehet, egy olyan sok lábon álló platform, amelynek versenyképességét pontosan ez a sokszínűség biztosítja. Az egyenlő esélyekkel induló gyártók ugyanis hardverben, árban, marketingben versengenek egymással, miközben egyikük sem bújhat saját ökoszisztémája védelme mögé. A számítás logikusnak tűnt, a PC-piac mai állapotát pontosan ez a mechanizmus alakította ki: a komponensek illetve az egész gépek gyártói is késhegyre menő csatát vívnak a fogyasztóért, miközben az ökoszisztéma tulajdonosa, a Microsoft hatalmas hasznot húz e versengésből - miközben totálisan kontrollálja a platformot.
A piac ilyen működéséhez azonban nagy, erős, és nagyjából azonos súlyú gyártók versengésére van szükség. A globális vállalatok méretgazdaságosságára szükség van: emiatt csökken a termék ára, ezáltal szélesebb rétegek számára válik elérhetővé - az ökoszisztéma tulajdonosának pedig ez a legfontosabb célja. Azonban ez az egyensúlyi állapot felborul, ha valamelyik szereplő aránytalanul naggyá válik és fokozatosan az ökoszisztéma-tulajdonossal egyenlő rangra emelkedik.
Nagyra nőtt Samsung
Ez a forgatókönyv látszik lejátszódni az androidos okostelefonok piacán. A Google-partnerek néhány éve még nagyjából egyenlő súlyúak voltak, a Motorola, a HTC, a Samsung és a Sony Ericsson stabil lábakat jelentettek az operációs rendszer és a hozzá kapcsolódó ökoszisztéma számára. A gyártók agresszíven tolták folyamatosan lefelé a belépő szintű telefonok árát, a Google legnagyobb megelégedésére, miközben a prémium kategóriában az iPhone trónját ostromolták egyre sikeresebben a csúcsmodellekkel.
A Samsung azonban mára kétségkívül domináns tényezővé vált ezen a piacon. Ezt egyrészt a dél-koreaiak saját teljesítményüknek köszönhetik, a gyártó rendkívül sikeresen iterálja telefonjait évről évre, miközben a beszállítói hálózat, a gyártás, a logisztika és a marketing kapcsán sem hallani melléfogásokról. Az érem másik oldala, hogy a többi gyártó viszont saját, ki nem kényszerített hibái miatt szenved, harmatos termékek a középkategóriában, túlárazott, nem jól prómózott csúcsmodellek a felsőházban - ahány gyártó, annyi probléma.
Miért akarna bárki leszállni a kék vonalról?
A Samsungnak valószínűleg hatalmas segítség volt a dominancia elérésben az is, hogy kétszer is a Google Nexus telefonok gyártópartnerévé vált, ami az operációs rendszer megismerésében, a hardver optimalizálásában hatalmas versenyelőnyt jelent. A Nexus program természetesen más gyártók számára is nyitott volt, a többieknek azonban nem sikerült meggyőzniük a Google-t. A két Samsung-féle Nexus előtt a HTC, később pedig az LG lett a kiválasztott, a Samsung azonban visszatekintve az ideális időszakban, a piaci robbanás idején fordított erőforrásokat a programra - a befektetés pedig még hosszú ideig jövedelmezni fog a meghódított piaci részesedésen keresztül.
A Samsung dominanciájához az androidos gyártók között kétség sem fér. A vállalat mára az okostelefonok között 40 százalékos részesedést harcolt ki, a tabletek között pedig 28 százalékos a robotos tortából kihasított szelet. Eközben a torta is hatalmasra nőtt, a legutolsó, negyedik negyedévben már mintegy 160 millió androidos telefon fogyott. A Samsung erőfölényére jellemző, hogy a második helyezett (androidos) gyártóhoz, a Huaweihez képest szinte 200 millióval több okostelefont adott el 2012-ben.
Fura szimbiózis
Az Android előretörésének nagy nyertese természetesen a Google is, a keresőóriás saját bevallása szerint éves szinten már mintegy 8 milliárd dolláros bevételre tesz szert az okostelefonos és tabletes szektorban, igaz, ebben benne foglaltatik az iOS és az Android is. Ezzel azonban már nem a Google az Android-ökoszisztéma legnagyobb nyertese, mobilos bevétele eltörpül a Samsungé mellett: a gyártó az elemzők egybehangzó becslései szerint mintegy 60 milliárd dolláros bevételt ért el okostelefonjaiból és tabletjeiből 2012-ben, ami duplája a 2011-es 30 milliárdos adatnak. Ráadásul a Samsung profitál a Google-lal megkötött különleges egyezményből is, amely belsős információk szerint azt is leszögezi, hogy a Samsung okostelefonokon keletkező hirdetési bevételek több mint 10 százaléka a Samsungot illeti.
Ekkora a Samsung. (forrás: Wall Street Journal)
A két cég jelenleg felhőtlen szimbiózisban él. A Samsung telefonjainak sikeréhez elengedhetetlen az Android és a mögötte álló, vonzó online szolgáltatások (Gmail, Google Maps, Play Store), miközben a Google minden ellenfelet lesöpört a mobilos keresőpiacon - világszerte bőven 90 százalék fölötti részesedéssel bír. A Samsung online szolgáltatások terén egyelőre gyakorlatilag sehogyan sem áll, sem saját email-naptár-névjegyzék rendszerrel, sem kiegészítő szolgáltatásokkal (térkép, online tárhely) nem rúg labdába, annyira nem, hogy ez utóbbit is kiszervezi a Dropbox felé.
Kölcsönös fenyegetés
A két cég együttműködése tehát egyelőre felhőtlen, ennek ellenkezőjét állítani tévedés lenne - az ARM-os Samsung Chromebook a két vállalat folyamatos együttműködésének példája. De hiba lenne azt is feltételezni, hogy a két vállalat csendben nem készül fel arra az eshetőségre, hogy a partneri viszonyban törés következik be. Egyrészt a Google fokozatosan elkezd dolgozni a lemaradó androidos gyártók feltornázásán. A Sony, a már házon belül lévő Motorola és a gyengélkedő HTC, az újra nagy terveket szövögető LG vagy a berobbanó ZTE és Huawei is ökoszisztémán belüli kihívója lesz a Samsungnak, a Google érdeke a több láb megteremtése, a bevezetőben említett indokok miatt is.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Samsung számára sem egészséges fülig elmerülni az Androidban, menekülő opciót nyitni és fenntartani fontos stratégiai érték lehet a cég számára. A dél-koreaiak gondolatmenete érthető: ha reális opció valamely más operációs rendszer felkarolása, akkor a Google is arra kényszerül, hogy figyelembe vegye a Samsung igényeit - még akkor is, ha amúgy mindkét szereplőnek tökéletesen megfelel a status quo. A Samsung pedig igyekszik hihető fenyegetést mutatni a Google felé, folyamatosan fenntartja a jelenlétét a Windows Phone terén és időről időre világossá teszi, hogy saját platformra (bada/Tizen) is kiad rendszeresen telefonokat. Nem zárható ki egy forkolt (elágaztatott) Android létrehozása sem a cég részéről, amellyel az Amazonhoz hasonlóan ugyan lemondana a Samsung a Google-féle online szolgáltatásokról és bevételekről, de az alkalmazás-kompatibilitást megtartaná, a fejlesztőknek csupán egy újabb boltba kellene feltölteniük a Play Store-os appokat.
Jelzésértékű lépések
A kölcsönös függés tehát egyik oldalról igen jövedelmező mindkét vállalat számára, másrészt bizonytalanná, mástól függővé teszi a cég sorsát, amit nyilván mindkét oldal vezetése próbál minden erővel elkerülni. A rövidtávú megoldás jelezni egymás és a részvényesek számára, hogy az egymásra utaltság önkéntes és nem kényszerű, így csupán addig marad fenn a jelenlegi állapot, amíg az mindkét fél számára ideális út. Hosszabb távon pedig valószínűleg mindkét vállalat megszilárdítja a többi lábát, a Google a többi gyártópartnerrel való kapcsolatát, a Samsung pedig az alternatív operációs rendszereket húzza be agresszívebben a termékportfólióba.