:

Szerző: Gálffy Csaba

2013. február 20. 11:29

Itt az első integrált rádióval szerelt Tegra

Bemutatta középkategóriás mobillapkáját az NVIDIA. A Tegra 4i lassabb, kisebb és alacsonyabb fogyasztású, mint a csúcskategóriás Tegra 4, cserébe integrált rádiós modemet tartalmaz. Leghamarabb év végén jelenhet meg készülékekben, nagy tömegben pedig egy év múlva lesz kapható.

Sikerült végre meglépnie az adatátviteli lapka és az alkalmazásprocesszor integrációját az NVIDIA-nak, bemutatkozott a Tegra 4i. Az új mobiltelefonos chip alapjait (nevének ellentmondóan) nem a Tegra 4-től, hanem a Tegra 3-tól kapja.

Az NVIDIA terméktervein 2011 óta szerepel a Grey kódnevű lapka, amely egyetlen szilíciumdarabra integrálja a rádiós egységet, az alkalmazásprocesszort, a grafikus magokat és a rendszer egyéb elemeit. Az integráció több szempontból is kritikus fontosságú, az egy lapkából álló megoldás sokkal kevesebb helyet foglal a telefon alaplapján, így több hely marad egyéb alkatrészeknek vagy az akkunak. Másodrészt az integrált egységek fogyasztása látványosan csökkenthető, ahogy a jelnek nem kell elhagynia a lapka felületét, illetve a teljes egység azonos csíkszélességgel készíthető.

Az integrált LTE előnyeit szinte lehetetlen túlragozni, a Tegra 3 legnagyobb "bűne" pont az LTE-képesség hiánya volt, ami óriási akadályt gördített a lapka amerikai elterjedése elé. A legfontosabb okostelefonos piacon ugyanis a szolgáltatók már tavaly óta nem vesznek fel olyan modellt a kínálatba, amely nem tud LTE-t, így az amerikai piacra a tegrás telefonok jellemzően Qualcomm processzorral érkeztek meg.

Felépítés

A Tegra 4i ugyanúgy a 4+1 magos felépítést használja mint a Tegra 3 és a Tegra 4. Az ötödik, lassabb, alacsony fogyasztású mag feladata a kis teljesítményigényű háttérfeladatok ellátása, ilyenkor egy alkalmazás csak ezt a magot ébreszti fel, a gyorsabb, nagy fogyasztású egységek teljesen lekapcsolva pihennek. A Tegra 4i nem kapta meg a Tegra 4 modern, ARM Cortex-A15 végrehajtó egységeit, maradtak a már igencsak korosodó Cortex-A9 magok, ezek első implementációját még 2010 januárjában jelentette be az NXP. Az NVIDIA az ARM Holdings által tervezett magok legutolsó, R4 kódnevű változatát használja.

Az R4 módosításainak köszönhetően az egyes magok akár 2,3 GHz-en is képesek működni, a jobb előtöltő motor (prefetch engine), a nagyobb pufferek és az, hogy a betöltést immár dedikált hardver végzi, valamivel magasabb az órajelenkénti teljesítmény is, mint a korábbi A9-es magok esetében. Az A9 mellett szól az is, hogy az A15-höz képest sokkal egyszerűbb, alacsonyabb fogyasztású, így a lapkaszintű energiahasználatot kordában tartja, ráadásul jóval kevesebb tranzisztort tartalmaz, így a Tegra 4i még az integrált modemmel sem lesz túl nagy.

A Tegra 4i a TSMC 28 nanométeres HPM technológiájával készül, amely a Tegra 4-nél használt HPL módszernél magasabb órajeleket tesz lehetővé, némileg magasabb fogyasztás árán. A kompromisszum logikusnak tűnik, a Tegra 4 viszonylag nagy méretű, sok tranzisztorral és erős, komplex, de nem órajeligényes magokkal, így a szivárgási áram csökkentése fontosabb, mint a magas órajel elérése. A Tegra 4i mindennek fordítottja, viszonylag kis méretű, egyszerűbb, azonban teljesítménye nagyban függ a magasabb órajelek elérésétől, a HPM (high performance mobile) eljárás így jobban passzol a lapkához.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A Tegra 4 és a Tegra 4i közös részt is kapott, a kistestvérnek is része az NVIDIA saját fejlesztésű grafikus feldolgozó egysége (GPU) és a kamera jelét feldolgozó ISP. Ez utóbbi hardveres HDR- (high dynamic range) motort és egyéb képjavító algoritmusokat takar, amellyel elkerülhetőek például a kiégett vagy túl sötét részletekkel rendelkező fotók. A Tegra 4-hez képest csökkent kissé a GPU mérete, 72 feldolgozó elem helyett csak 60 dolgozik, ez várhatóan számottevő lassulást azért nem okoz. Arról egyelőre az NVIDIA nem beszél, hogy ezek a blokkok pontosan ugyanolyan felépítésűek-e, sem arról, hogy milyen órajelen működnek majd.

Integrált jóság

A Tegra 4i igazi újdonsága az integrált szoftveres baseband, amelyre a gyártó az Icera felvásárlásával tett szert. Az Icera technológiájának érdekessége, hogy a rádiós modem nem dedikált, fix funkciós, specialzált áramkörökből áll, hanem nagyon sok apró, programozható, általánosabb célú magból, amelyek megfelelő szoftverrel szinte bármilyen frekvenciatartományt és adatátviteli szabványt kezelni tudnak. A Tegra 4i-re integrált Icera i500 jelenleg támogatja a 3-as kategóriájú LTE (100/50 Mbpsl) és 42/6 megabites 3G (DC-HSPA+) szabványokat, valamint (nyilván) az ezek lassabb verzióit is. Később szoftverfrissítés révén érkezik a LTE cat 4 támogatása is, ezzel a maximális letöltési sebesség eléri a másodpercenkénti 150 megabitet majd. Az i500 fejlett hangátviteli megoldásokat is ismer, mind a VoLTE (voice over LTE), mind a CS-FB szabványokat támogatja, ez utóbbi a technológiai szintek váltását teszi zökkenőmentessé.

Az NVIDIA szerint a Tegra 4i-vel szerelt okostelefonok leghamarabb év végére kerülhetnek a boltok polcaira, a legtöbb ilyen modell pedig 2014 elején debütálhat. A fejlesztések megkönnyítése érdekében a vállalat referenciatelefont is épített a Tegra 4i köré, a Phoenix névre keresztelt készülék 8 milliméter vastag és 5 hüvelykes 1080p kijelzővel rendelkezik. A telefon vagy az egyes elemek terveit az NVIDIA kész az érdeklődő gyártókkal megosztani, így felgyorsítandó a tervezési folyamatokat. Fontos információ, hogy az NVIDIA saját becslése szerint a Phoenix 100-300 dolláros áron dobható piacra, mindenféle szolgáltatói kedvezmény nélkül (az ár valószínűleg a felhasznált borítás és kijelző függvénye).

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról