Lefékeződött a műholdas tévépiac növekedése
Már-már közhely, de tavaly is trendszerűen folytatódott a magyarországi tévépiac digitalizálódási folyamata, miközben egy nagyvárosnyi új előfizető kötött szerződést a szolgáltatókkal. A műholdas piac azonban erősen lefékeződött, a szolgáltatók inkább az olcsóbb vezetékre helyezik a hangsúlyt.
2012-ben is folytatódott Magyarországon a televíziós műsorterjesztési piac komótos digitalizálódási folyamata. Az önbevalláson alapuló havi statisztikákat közzé tevő Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legfrissebb kimutatása a tavaly decemberi számokat mutatja - ezt összehasonlítva a piac 2011 év végi állapotával kiderül, hogy tavaly is minden a digitalizációról szólt, de a műholdas szolgáltatás egyre kevéssé népszerű az előfizetők körében.
A piac 88 százalékát lefedő legnagyobb szolgáltatók tavaly év végén összesen körülbelül 2 millió 908 ezer háztartást láttak el tévéadással, mintegy 65 ezerrel többet mint egy évvel korábban. A piac teljes, becsült értéke 3 millió 281 ezer előfizetés, a 4,1 millió magyarországi háztartásból fennmaradó mintegy 820 ezer lakás feltételezhetően ingyenes vétellel, szoba- vagy tetőantennával tévézik továbbra is. Ezeket a háztartásokat fokozottan érinti a várhatóan idén gyorsmenetbe kapcsoló digitális átállási folyamat, melynek során az analóg tévéadókat fokozatosan lekapcsolja az Antenna Hungária.
A piac átrendeződését jól jelzi, hogy egy év alatt a digitális szolgáltatásokra csaknem 180 ezer új ügyfél fizetett elő, miközben 113 ezer analóg előfizetést mondtak le. Az időszak nyertese platformszinten egyértelműen a digitális kábeltévé és az IPTV, itt a legjelentősebb szolgáltatók ügyfélbázisa csaknem 150 ezerrel bővült. A maradék, körülbelül 30 ezres növekedést az Antenna Hungária fizetős DVB-T platformja, a Mindig TV Extra tudhatta magáénak, míg az egykor dinamikusan növekvő műholdas platform stagnált, sőt kis mértékben még csökkent is.
Így blokkold a karriered Golden handcuffs és társai: a 49. adásban összeszedtünk pár dolgot, amit IT szakemberként érdemes elkerülni.
Az összesen négy vezeték nélküli szolgáltatóból álló műholdas piac még így is tekintélyes mennyiségű, körülbelül 917 ezer háztartást fed le, a platformról azonban mégis egyre több szolgáltató próbálja ügyfeleit átterelni a bizonyos szempontból kedvezőbb feltételekkel nyújtható, több extra szolgáltatást is kínáló kábeltévés vagy IPTV-platformra. A szolgáltatás-átstrukturálás legjobban a DIGI-nél figyelhető meg, a román RCS&RDS tulajdonában álló cég több mint 40 ezer kábeltévés ügyfelet szerzett tavaly, míg közel ugyanennyi műholdasat veszített el.
A műholdas műsorterjesztés a szolgáltatók számára ár-érték arányban egyre kevésbé tűnik kedvező választásnak, a tányéros tévé mellett szóló egyedüli szempont a szinte száz százalékos országos lefedettség. A szolgáltatók műholdas csomagjai ráadásul a HD-csatornaválaszték bővítése kapcsán is versenyhátrányban vannak a vezetékes ajánlatokhoz képest, ez pedig már tavaly is egyre hangsúlyosabb szerephez jutott, idén pedig vélhetően még tovább nő a jelentősége.
Tavaly év végén egyébként a tévépiac legnagyobb szereplői technológiától függetlenül a UPC, a DIGI és a Magyar Telekom voltak, rendre 26,7, 23,2 és 22,9 százalékos részesedéssel.