Itthon továbbra is divat a telefonok ártámogatása
Töretlen népszerűségnek örvend Magyarországon a készüléktámogatás intézménye a mobilszolgáltatók körében - vagyis az a jelenség, amikor a mobilcég kifizeti egy mobil listaára és vételára közti különbséget, cserébe a díjcsomagokkal és hűségnyilatkozattal próbál nyereséges lenni az értékesítés.
Továbbra is rendkívül közkedveltek Magyarországon az úgynevezett nulla forintos készülékajánlatok: a Telenor erre az üzleti modellre épülő karácsonyi kampánya során a három mobilszolgáltató közül messze a legtöbb új ügyfelet szerezte. A nulla forintos, vagy minimáláras akciók azonban végül mind az előfizetőnek, mind a mobilszolgáltatónak sok pénzbe kerülhetnek, nem véletlen, hogy Észak-Amerikában egyre több szolgáltató fontolgatja a készüléktámogatás intézményének teljes megszüntetését.
Kihúzott támogatás
A tengerentúlon elsőként a Deutsche Telekom helyi leányvállalata, a T-Mobile USA döntött úgy, hogy teljesen felszámolja a készüléktámogatás intézményét, vagyis egy jellemzően drágább, vagy csúcskategóriás (okos)telefon fogyasztói árát nem fogja olyan mértékben csökkenteni, hogy az a lényegesen a beszerzési ár alá kerüljön. A német cég helyi leánya éppen az egyik leginkább támogatott készülék, az iPhone bevezetése kapcsán jutott erre a döntésre - a mobilszolgáltatók több országban kisebb-nagyobb veszteséggel árulják az Apple telefonját, cserébe a csúcstelefon forgalmazása által jelentett presztízsértékért cserébe.
A különféle mértékű készüléktámogatási akciók alapjaiban meghatározhatják egy szolgáltató lakossági vagy üzleti árlistáján szereplő fogyasztói árakat, az adott piacon ugyanazon szolgáltatók árazása közti eltérést a többnyire alkuképes beszerzési áron túl az határozza meg, melyik operátor mennyi pénzt öl bele abba, hogy az adott telefon kedvező(bb) áron kerüljön forgalomba. A beszerzési ár és a vételár közti különbözetet végül túlnyomó részt két fél, az előfizető, illetve a mobiltelefon gyártója fizeti meg, de bizonyos modellek esetében (pl. iPhone) a szolgáltató hajlandó veszteséget is vállalni, csak exkluzivitást kapjon a készülékre.
Az amerikai T-Mobile stratégiaváltását nem csak az USA-ban, hanem Európában is árgus szemekkel figyelik a nagy operátorok. A helyi, az európai átlagnál lényegesen nagyobb fizetőképes kereslet alapjaiban határozhatja meg a váltás sikerét, ám még a tengerentúli iparági szereplők sincsenek meggyőződve róla, hogy a készüléktámogatás megszűnése jó ötletnek bizonyul majd. Ez ugyanis automatikus áremelkedéshez vezet a készülékbeszerzési oldalon, vagyis az előfizetők drágábban juthatnak hozzá a telefonjukhoz mint korábban - cserébe esetlegesen olcsóbban használhatják a szolgáltatást.
Az év végi készülékakciók hatása az ügyfélszám növekedésére
Forrás: NMHH
Itthon a szolgáltatás havi árszintje ugyan a gazdasági körülmények hatására nagyobb hangsúlyt kap, de a magyarok továbbra is az akciós ajánlatokat és a minél alacsonyabb vételárat keresik, a havi költségek már másodlagosnak számítanak a Telenor szerint. Általánosságban elmondható, hogy a havidíj, a tarifahűség és a szolgáltató iránti elkötelezettség mértékével párhuzamosan növekszik a készülékek ártámogatása, azaz csökken a készülék ára - mondta el egy mai sajtóbeszélgetésen Fejes Zoltán, a Telenor Magyarország ügyfélkapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese. Ennek megfelelően egy magyarországi mobilszolgáltató éves szinten több milliárd forintot költ készüléktámogatásra, ami az egyre nagyobb okostelefon-választéknak és a kifejezetten drága modelleknek köszönhetően évről-évre nő.
Nem ritka a dedikált tarifa sem
A maximalizált készüléktámogatási konstrukcióhoz a szolgáltatók olykor még külön tarifacsomagokat is kialakítanak. Ilyen volt például a Telenornál a karácsonyi időszak után, január közepén visszavont Smarttarifa Extra 7 promóciós csomag, melynek csaknem 30 ezer forintos havidíja jelentős készüléktámogatást tartalmazott - cserébe ezzel az előfizetők még az olyan csúcstelefonokat is nulla forintért vehettek meg, mint a Samsung Galaxy S III, vagy a HTC One X.
Az alábbi táblázatban szereplő árak jól szemléltetik a különböző típusú és kategóriájú készülékekhez rendelt ártámogatás mértékét. A felső- közép- és alsó kategóriás okostelefont tartalmazó listában a minimális vételárhoz tartozó minimális havi díjat vettük figyelembe (nem számolva a tarifában foglalt szolgáltatásokkal), minden esetben 24 havi hűségszerződéssel kalkulálva.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A jelentős készüléktámogatást tartalmazó, vagy éppen nem tartalmazó tarifák megkülönböztetése a Vodafone Magyarországnál sem ismeretlen jelenség. A piros szolgáltató a tavaly ősszel bevezetett RED tarifacsalád esetében a RED Standard tarifát két havidíjjal is biztosítja, ugyanolyan tartalommal. A legolcsóbb, havi 14 ezer forintba kerülő ajánlat előfizetése esetén hiába a kötelező két év hűség, nem vehet az ügyfél telefont a tarifa mellé, míg a havi kétezer forinttal drágább ajánlattal (vagyis a két év hűségidőre levetítve összesen 48 ezer forintnyi többletért) már tetszőleges telefon vásárolható.
A Magyar Telekomnál az első, jelentős mértékű készüléktámogatást tartalmazó díjcsomagok az iPhone 2008-as magyarországi premierjekor jelentek meg. A kizárólag az Apple telefonjai mellé igényelhető Ikon tarifacsalád az akkor széles körben elterjedt tarifáknál lényegesen drágábbnak számított, igaz, összetételét tekintve is mást nyújtott, nagyobb hangsúlyt helyezve az adatszolgáltatásokra. A mobilszolgáltatóknál azóta a tarifaportfólió már szinte csak ilyen, vagyis beszéd- és adatszolgáltatást egyaránt tartalmazó tarifacsomagokból áll.
A készüléktámogatás intézménye nem csak vevőcsalogatásra jó ugyanakkor, hanem az ügyfelek röghöz kötésére is kiválóan alkalmas. A szolgáltatók ugyanis a támogatásért cserébe hűséget kérnek, ha pedig az ügyfél a hűségidő alatt szerződést bont, többnyire a támogatás teljes összegét meg kell fizetnie kötbérként.