:

Szerző: Gálffy Csaba

2013. január 29. 10:43

Lassul az okostelefon-piac növekedése

Egyre látványosabb az okostelefon-piac átalakulása, az Apple, a Samsung és a kínai gyártók eltüntették a nagy neveket a piacról. A Sony kitart.

Továbbra is két nagy gyártó uralja az okostelefon-piacot, a Samsung és az Apple együtt az eladott termékek felét állította elő 2012 negyedik negyedévében, a két nagyot csak nagyon távolról követi a többi piaci résztvevő. A piac növekedése lassulóban van, ahogy a fejlett országokban lassan kifulladni látszik az okostelefonok áttörése, az eladott darabszám csak 36 százalékkal nőtt, 160 millió darabról 219 millió darabra. Természetesen ez is jelentős növekedés, de elmarad az előző évek robbanásszerű ugrásaitól.

Ketten a csúcson

A gyártók közül kétségtelenül a Samsung produkálta a legelképesztőbb eredményeket. A dél-korai vállalat okostelefon-szállításai a piaci bővülés duplájával, 76 százalékkal nőttek 2011 negyedik negyedéve óta, ezzel a Samsung már a piac 29 százalékát tudhatja magáénak. Az eladás bővülése abszolút értékben is látványos, 36,2 millió darabról 63,7 millió darabra nőtt az okotelefonok száma. A Samsung növekedése még látványosabb, ha a 2011-es egész évet vetjük össze 2012-vel, a dél-koreaiak 129 százalékos növekedést tudnak felmutatni - 94 millióról 215 millióra emelve a leszállított okostelefonok számát.

2012 negyedik negyedéve - okostelefon-piac (forrás: IDC)

A második helyezett Apple nem dicsekedhet ilyen számokkal, az amerikai vállalat növekedése alulmúlta a piacét, így részesedést vesztett. Az Apple eladásai 37 millióról 47,8 millió egységre növekedtek ami 29 százalékos bővülésnek felel meg. A cég részesedése így 23 százalékról 21,8 százalékra zsugorodott. Az IDC adatai szerint az Apple növekedését elsősorban a kínai piac hajtotta, megduplázódtak egy év alatt az ide irányuló szállítások. Az elemzés szerint az Apple növekedését hajtotta az olcsóbb iPhone-modellek elérhetősége is, a két éves iPhone 4-ből például nem tudtak elegendő mennyiséget gyártani.

Kínai-japán vegyes

A két nagy gyártót nagyon messziről követi a dobogó harmadik fokára felálló Huawei is. A nagyobbik kínai gyártó a szintén jól dolgozó Sony-t taszította le erről a pozícióról, látványos, 89 százalékos növekedésének betudhatóan. A Huawei márkás okostelefonok szállításai 5,7 millióról 10,8 millióra növekedtek, ezzel a cég a piac 4,9 százalékát tudja magáénak. A piac kettészakadására jellemző ugyanakkor, hogy ez kevesebb, mint negyede, mint második helyezett Apple részesedése. A Huawei-hez hasonló méretű a másik kínai gyártó, a ZTE is, ők azonban óvatosabb növekedést tudtak felmutatni (48 százalék), eladásaik pedig 1,3 millió egységgel kisebbek (9,5 millió darab).

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A két kínai közé szorult a kellemes meglepetést okozó ugyanakkor a Sony, a svéd Ericssontól elváló japán vállalat nagyon összeszedte magát és jelentősen megemelte eladásait. Az IDC adatai szerint az értékesített okostelefonok száma 6,3 millióról 9,8 millióra ugrott, ami 56 százalékos emelkedésnek felel meg. A Sony piaci részesedése is nőtt, 3,9-ről 4,5 százalékra, ezzel második "sor" elején, közvetlenül a Huawei után, a ZTE előtt foglalnak helyet.

Eltűntek a nagy nevek

A futottak még kategóriába csúszott le a piac két nagy, szebb napokat látott titánja, a Nokia és a RIM - egyikük sem érte el a bekerüléshez szükséges 4,3 százalékos piaci részesedést az okostelefonok között. Ugyancsak az egyéb kategóriába került az okostelefonos piac egyik úttörőjének számító HTC és a Google-tulajdonba került Motorola is.

A piackutatás szerint az átrendeződés hajtóereje a piac lefelé történő kiszélesedése. A korábban megkezdődött folyamat szerint egyre lejjebb tolódik a belépő okostelefonok árszintje és ezzel a hagyományos modellek "okosra váltása". A trend az Apple-t is elérte, a fejlődő piacokon az iPhone korábbi, olcsóbb generációi versenyeznek érdemben a középkategóriás androidos modellekkel.

Az olcsó okostelefonok azonban nem jó profittermelők, ezt a Samsung is idejekorán felismerte, most pedig a kínai gyártók is sorban rukkolnak ki saját fejlesztésű csúcsmodellekel, amelyektől az átlagos eladási ár növekedését várják. A Huawei tavaly már piacra dobta "a világ legvékonyabb okostelefonja" titulussal az Ascend P1-et, idén pedig a 6,1 hüvelykes, gigantikus Ascend Mate viheti tovább a brandépítés zászlóját.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról